Mäta upp 2-t cylinder?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har en cylinder från en vätskekyld 2-taktare med stålfoder samt kolv till. Vart någonstans i cylinder och på kolven mäter man och vad ska det ligga på? Diametern är 87 mm. Har tillgång till den mätutrustning som behövs.
 

llarsson

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Partille
Hoj
2005, BMW K1200S
Vet inte vad du har att mäta med, men för att mäta en diameter behöver du egentligen ta ut tre punkter för att generera en cirkel. Med två-punktsmätning tas ingen hänsyn till o-rundheten. Hursomhelst är det intressant för dig att mäta i ett snitt som ligger på den av ringen(arna) svepta ytan. Eftersom det är tvåtakt så kanske du måste ta hänsyn till portarnas placering när du bestämmer var du ska mäta. Mät förslagsvis 10-20 mm från packningsplanet. Vill du utvärdera rundhet/cylindricitet så får du ta ut mått i fler snitt.

Kolven har, överdrivet, form som en sill-tunna. Mät så du hittar största diametern, så får du veta vad du har för kolvspel.

fi=87 mm i basmått måste vara en stor maskin. 500a?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är syftet med mätningen? Undrar du vad du ska ha för kolv så mät med skjutmåtet var f-n som helst. Då ligger du på 0.5mm rätt och kan köpa din kolv.

Undrar du om cylindern är för sliten så slits den mest strax under vändkanten, i så fall mäter du strax under vändkanten med en invändig mikrometer.

Nu verkar du ju ha verktygen men saknar man verktygen kan man stoppa in en ny kolvring och mäta gapet på kolvringen. Naturligtvis placeras kolvringen då där cylindern är mest sliten, under vändkanten och förslagsvis kan man skjuta kolvringen med hjälp av kolven så hamnar kolvringen automatiskt helt rakt.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Det är en cylinder till en KX500. Det är nikasil original men nu sitter det stålfoder. Ska köpa ny kolv till den så vill veta om jag ska handla i den dimensionen det är eller om jag ska handla en större kolv och borra upp cylindern. Så på cylindern mäter jag alltså precis under där kolvringarna vänder. Men kolven är jag osäker på, det är en begagnad kolv så vet inte hur mkt man ska lita på dom värdena man får ut av den. Har för mig nån stans i bakhuvet att man ska mäta precis intill kolvbultshålet men ska mäta på flera punkter och se vad det största värdet är jag får.

Någon som vet vilket glapp det ska vara mellan kolv och cylinder?

Jag har tillgång till utvändiga micrometrar och invändiga 3-punkts-micrometrar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men kolven är jag osäker på, det är en begagnad kolv så vet inte hur mkt man ska lita på dom värdena man får ut av den. Har för mig nån stans i bakhuvet att man ska mäta precis intill kolvbultshålet men ska mäta på flera punkter och se vad det största värdet är jag får.

Någon som vet vilket glapp det ska vara mellan kolv och cylinder?

Jag har tillgång till utvändiga micrometrar och invändiga 3-punkts-micrometrar.

Kolven kan du i i princip mäta längst ner, den är konisk, eliptisk, oval och störst längts ner på tvären mot kolvbulten. Om den inte är väldigt sliten eller skadad. Då kan du mäta lite högre upp eller gör bägge och se var den är störst.

Slitaget på kolven syns mest i form av repor men blir inte så värst mycket mätbart. Kolvspelet är en dryg tiondels mm. Man borrar cylindern till 87.00-87.01 mm(efter honing) och sedan ligger kolven alltid ett lagom antal hundradelar under så att kolvspelet blir rätt. Sen har ju vissa personer lite specialönskemål beträffande kolvspel men jag litar mer på kolvfabrikantens toleranser än bosse-bilmeks kunskaper om rätt kolvspel. Han vet ju inte ens exakt vilket material kolven tillverkats i och än mindre dess utvidgningskoefficient.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Sen har ju vissa personer lite specialönskemål beträffande kolvspel men jag litar mer på kolvfabrikantens toleranser än bosse-bilmeks kunskaper om rätt kolvspel. Han vet ju inte ens exakt vilket material kolven tillverkats i och än mindre dess utvidgningskoefficient.

Om jag förstår dig rätt så borrar man cylindern lika mycket, oberonde av vilken kolvtyp som skall användas.

Dvs, en smidd kolv skall ju ha större spelrum än en gjuten då den expanderar mer när den blir varm.
Är den smidda kolven då ett snäpp mindre än den gjutna. Man skall alltså inte "ta i" när man borrar en cylinder som skall använda en smidd kolv?

Sitter ju i situationen att jag plockat ut en kass, gjuten kolv, och vill ersätta den med en smidd kolv istället efter en omhoning. Vore ju trevligt om man inte behövde borra cylindern extra för den sakens skull.
 

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
Utmätning av RD350YPVS cylinder (31K)

Först mätning av största diameter med invändig mikrometer 50-75mm (3 punkt). Uppmätt max 64.015mm 10mm ner i loppet uppifrån (dvs strax under övre vändpunkt).


DSC01064.jpgDSC01065.jpg

Sedan mätning av kolv med utvändig mikrometer 50-75mm (2 punkt). Max uppmätt 63.93mm i bild två dvs långt mer 90grader mot kolvbult. Kolvspel=64.015-63.93=0.085mm (8.5 hundradelar).
Max tillåten kolvspel för denna kompination är 0.1mm dvs detta är ok.

DSC01066.jpgDSC01067.jpg

Vid borrning av ovan cylinder med gjuten kolv ska spelet vara 0.055-0.065mm och smidd kolv lägger jag spelet på 0.07-0.08mm.
Dessutom mäter jag orundheten i cylindern med 2 punktsmätning (hålindicator) där jag använder tusendelsklocka. Min egna orundhetskrav efter borr/honing är 0.003mm.
 
Last edited:

ramram

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2008
Ort
SKövde och ibland Norra Bali
Hoj
Hayabusa Turbox2
. Med två-punktsmätning tas ingen hänsyn till o-rundheten..

Hur mäter du orundhet med 3 punkt?? Det enda sättet jag vet är 2 punkt med många mätpunkter (kanske 20 graders vridning) dvs 10-15 mätningar totalt. Skillnaden största och minsta mått = orundhet.
Med 3 punktmätning kan tre-sex-nio (osv multiplar med tre) hörniga orundheter,men ej 2-4-6-8 (multiplar med 2) hörniga orundheter.
Iofs om ska mäta absolut rundhet krävs en rundhetsmätmaskin typ Tailoround men den kostar flera hundra tusen.
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top