Mäta tankgivare ?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Går det att mäta funktionen på en tankgivare av flottör-modell med en multimeter?
Har en tankmätare av (analog?)-modell som sitter på en Goldwing-77.
Är ej händig på användandet av en multimeter så om någon vet hur man gör,
uppskattar jag utförlig beskrivning,, :)

Med största sannolikhet består tankgivaren bara av en potentiometer som är kopplad till flottören. Den bör i så fall ha två (eller ev. bara en) utgående kabel. Funktionen är i så fall att resistansen mellan de två kablarna (eller mellan kabel och jord) varierar steglöst mellan två olika värden beroende på i vilket läge flottören är. Mät resistans (Ohm) samtidigt som du rör på flottören. Värdet skall ändras i proportion till rörelsen. Vilka min- och maxvärdena är kan jag däremot tyvärr inte svara på, men det kanske går att hitta på nätet...

Givaren har 2kablar + - . Hur mäter man Ohm. Hur ställer jag in multimetern?

brukar vara en ohm-symbol:
greek-ohm-symbol-300x296.png

Även möjligt att det står resistance eller liknande

Det här är från manualen till min gammelsukka, inte nödvändigtvis alls samma värden som du ska ha, men de kanske lirar i liknande storleksordning så du kan jämföra med nåt.
tangivare manual.PNG

Stämmer utmärkt! Koppla bort givaren från motorcykelns kabelstam och mät sedan mellan de två stiften på givarsidan av kontakten. Multimetern skall vara inställd på resistansmätning, lämpligt område (Ohm eller kOhm). Du kan prova dig fram, det är ingen risk att förstöra någonting...

Visst multimetern har en sådan symbol men med 5 lägen,, Ska jag välja läge 20?

Inga problem. Antag du har lägena 20, 200, 2000, 20000 200000 eller 20,200, 2k, 20k 200k (K=1000 eller "000")
Tar du för högt värde 200000 tex så visar multimeter 0 oavsett hur du rör flåttören.
Och tar du för lågt värde 20 (och motståndet är omkring 100Ohm) så visar multimetern max hela tiden.
Så du kan glatt prova dig fram mellan 20, 200, 2000 osv.
Har swlabr rätt så är motståndet mellan minst 5 Ohm upp till ca 100Ohm och då skulle läge 200 vara rätt.
Men det är bara att prova sig fram.
Du kan testa multimetern genom att föra samma sladdarna från multimetern.
Då skall motståndet bli lågt, omkring 1 Ohm eller mindre.

Inga problem. Antag du har lägena 20, 200, 2000, 20000 200000 eller 20,200, 2k, 20k 200k (K=1000 eller "000")
Tar du för högt värde 200000 tex så visar multimeter 0 oavsett hur du rör flåttören.
Och tar du för lågt värde 20 (och motståndet är omkring 100Ohm) så visar multimetern max hela tiden.
Så du kan glatt prova dig fram mellan 20, 200, 2000 osv.
Har swlabr rätt så är motståndet mellan minst 5 Ohm upp till ca 100Ohm och då skulle läge 200 vara rätt.
Men det är bara att prova sig fram.
Du kan testa multimetern genom att föra samma sladdarna från multimetern.
Då skall motståndet bli lågt, omkring 1 Ohm eller mindre.

Tack, nu har jag blivit lite klokare på mätning! :banana

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...