Mäta signalstyrka gentemot basstation

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Har ett litet delikat problem.
I helgen blåste det rätt rejält häromkring. Efter det så har jag grava problem att behålla bredbandsuppkopplingen (Inga träd ligger an luftledningen men har för säkerhetsskull klippt ner lite). Just nu har hastigheten droppat från 20 hem/3Mbit ner till 1/0,2Mbit (pendlar). Bredbandsbolaget tror att det är mina sladdar från uttaget till modemet vilket jag testat redan (men dom envisas med att inte skicka någon tekniker förens de fått skicka ut nya kablar). Är det någon som vet hur man kan mäta signalstyrkan mellan sig själv och basstation? BBB kan mäta dB-styrkan gentemot mitt modem, så teoretiskt borde jag kunna göra det omvända?

/F

Jo, det går. Vi har sådana prylar på jobbet, men det är inget man själv mäter sig till med "hammare och glödlampa" om vi så säger :)

Om du har tur, så har ditt bredbandsmodem (ADSL?) inloggning och status-sida som visar signal/brus-förhållande, signalfel m.m.

I andra änden sitter det olika typer av koncentratorer eller "DSLAM":ar och i dessa kan din ISP se exakt hur din lina mår. Om det är risiga signalvärden, så kan de ana sig till det och behöver då byta kabelpar eller utföra reparationer (frågan är bara om nissarna på 1:st line supporten förstår det eller får kolla det innan de gått igenom sin checklista?). I vissa fall beror det på modem eller koncentrator och att de fått sig en känga av strömspikar eller dåliga komponenter.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg