Mäta signal från CDI till varvräknare, mäta varvräknaren

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på med min GSX750ES och nu är i alla fall ventiler justerade, förgasarna rengjorda och synkade icb hojen är uppstartad.

Då jag startade upp hojen så funkar inte varvräknaren, nu har jag ingen koll på om den funkat då jag ju köpt hojen i detta skick ostartad. Har en Koso RX2N mätare som är tänkt till hojen lite längre fram då det ska börja byggas nåt classic racer aktigt av den nästa vinter men kan jag få igång originalet så den funkar i sommar så vore det ju kul även om jag inte tänkte lägga så mycket energi på detta.

Enligt schemat så ska det gå en svart/gul kabel från CDI till varvräknaren men frågan är vad denna signal består av? Hade ju varit intressant om man kunde mäta att det är okej fram till mätaren. Samma sak med varvräknaren om man kan mäta den för att kolla om den är hel.

Nån som har tips på detta?

Alltså är det original varvräknare som inte funkar eller är det när du kopplar in Koson det inte funkar?

Oavsett hade jag börjat att kolla att du har kontinuerlig kontakt över ledningen, alltså mäta med ledningsprovare eller motsvarande.
Ang att mäta signalen så _tror_ jag att du måste ha ett oscilloskop eller liknande för att se något meningsfullt då signalen är pulsad. Jag har åtminstone aldrig lyckats få något utslag att tala om med de multimetrar jag testat med på utgång från CDI (obs, digitala multimetrar som troligen har inbyggd dämpning av signalen så kan ha varit därför), även när jag vetat säkert att varvräknaren faktiskt fungerar.

Alltså är det original varvräknare som inte funkar eller är det när du kopplar in Koson det inte funkar?

Oavsett hade jag börjat att kolla att du har kontinuerlig kontakt över ledningen, alltså mäta med ledningsprovare eller motsvarande.
Ang att mäta signalen så _tror_ jag att du måste ha ett oscilloskop eller liknande för att se något meningsfullt då signalen är pulsad. Jag har åtminstone aldrig lyckats få något utslag att tala om med de multimetrar jag testat med på utgång från CDI (obs, digitala multimetrar som troligen har inbyggd dämpning av signalen så kan ha varit därför), även när jag vetat säkert att varvräknaren faktiskt fungerar.

Det är original mätaren som inte vill funka. Har precis som du säger tänkt börja med kabeln men var som nyfiken på vad för signal det rör sig om. Koso mätaren är tänkt att monteras då hojen ska byggas om till nåt inspirerat av Suzuki XR69.

Jag har faktiskt både oscilloskop och signalgenerator, borde man inte kunna testa varvräknaren med en signalgenerator om man bara vet vad man ska mäta den med?

Tyvärr kom det lite annat i mellan då pumpen i vattenbrunnen lagt av.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien