Mäta glykolhalt i kylarvätska?

Kylsystemet ska ju ändå sköljas och kylvätskan bytas ut enligt de intervall som stipuleras i instruktionsboken. Eftersom man ändå inte vet när det är gjort på en beggad bil så tyckar jag att det som sagt är lika bra att hälla ut allting så man vet vad man har för status på bilens fluider.

En del rekomendationer är nog mest till för att hålla serviceorganisationen med inkomster.

Jag har som sagt aldrig BYTT och spolat ur kylsystemet på någon av mina bilar, det har varit gamla bilar som gått otroligt långt redan när jag köpt dom och stämplarna i serviceböckerna har varit flera år gamla.

Jag har aldrig haft ett problem med något fordon som berott på gammal kylvätska.

Skulle det vara förkastligt att återanvända kylvätska kan jag inte förstå att Scania tillät det, det blandades frisk i baljorna och fylldes i splirrans nya bilar som leverans servades.
(Scania levererade alla bilar med minimalt av alla vätskor och en glykolblandning för klen för norrland)

En del rekomendationer är nog mest till för att hålla serviceorganisationen med inkomster.

Jag har som sagt aldrig BYTT och spolat ur kylsystemet på någon av mina bilar, det har varit gamla bilar som gått otroligt långt redan när jag köpt dom och stämplarna i serviceböckerna har varit flera år gamla.

Jag har aldrig haft ett problem med något fordon som berott på gammal kylvätska.

Skulle det vara förkastligt att återanvända kylvätska kan jag inte förstå att Scania tillät det, det blandades frisk i baljorna och fylldes i splirrans nya bilar som leverans servades.
(Scania levererade alla bilar med minimalt av alla vätskor och en glykolblandning för klen för norrland)

Med rätt provutrustning och metoder så kan man ju rekommendera tillståndsbaserade underhållsintervall i teknikforumet tycker jag. Här kan man ju dock omöjligt veta vad det är i TS kylsystem, att det inte går att se fryspunkten indikerar ju dock att det är en mix i systemet.

Själv har jag på mina bilar bytt och sköljt enligt instruktionerna, har också sluppit byta kylare, faktikst inte ens behövt byta en vattenpumpstätning.

Glykolens livslängd sätts ju av fler saker än fryspunkten, det är ju även korrosionsskyddet.

Jag kan kolla upp Scanias nuvarande verkstadsrutiner imorgon, jag handlägger ofta såna frågor i jobbet, men då gäller det oftast större motorer och frågan rör livslängden på antikorrosionstillsaterna man då använder. På fartygen (som ändå alltid är varma) undviker man helst glykol och använder antikorrosionstillsatser som tex Glycakor istället. En orsak till detta är just att livslängden ur korrosionshänseende är så mycket längre än den för glykoler, iaf om man ska följa motortillverkarnas rekomendationer. Jag ska kolla med Scania Sverige samt i min dokumentation på jobbet imorgon om jag kommer ihåg. Ofta är instruktionerna skrivna beroende på vilken typ av glykol man använder, är det en premium long life etylenglykol så har man längre tillåtet intervall osv. Oftast drifttidsbaserat, inte kalendertid.

Återanvända glykol tycker jag kan vara smart till tex konservering av sjökylvattensystem till vinterupplagda fritidsbåtar etc, där är det ju slöseri att slänga säg 25l färdigblandad kylvätska efter att det blott körts igenom kylsystemen några minuter. Smart att använda samma nästa år. Men att återanvända urtappad kylvätska, med oklar status och ålder, till att fylla slutna kylsystem känns inte som ngt jag skulle ägna mig åt om jag inte vore tvungen. Sen är det ju skillnad på tex gamla rosttröga gjutjärnsblock med mässingskylare som i min 30-åriga merca, kontra moderna tunnväggiga motorer med allehanda känsliga lättmetallegeringar och alukylare.

Nu har väl dock tråden spårat ur som vanligt.

Jag har iaf redovisat vad jag tror är orsaken till TS oklara mätresultat, samt föreslagit en lösning. Det får räcka med det för ikväll.

Last edited:

Jag har varit med om ett antal (+10st) volkswagen vr6 motorer som jag gjort en nödrenovering på, ibland rep. De flesta av dessa har lidit av kraftig korrision i topplocket, några delar som får vatten att tränga in mellan alut och järnet och ingen cirkulation. I något fall så kraftig korrision så det inte ens räckte med att plana toppen, den behövde svetsas!
På dessa bilar har även tex kylare och värmepaket redan bytts eller behövt bytas snart efter.
Nästa gemensamma nämnare var bilar som hade varit i trafik +12 år, de flesta utan byte av kylarvätska. Motorolja hade bytts så den delen av motorerna var kalasfin.
En av bilarna såg topplocket ut som nytt, på den hade det bytts kylarvätska 2 ggr under bilens 9 och ett halvt år livslängd. Anledning var inte ren service utan en slang som hade gått sönder och då hade systemet mer eller mindre tömts samt vattenpumpsbyte.

Är detta ren slump? Bilar där kylarvätskan inte bytts blir det kraftig korrision i topplocket, ibland så topplockspackningen inte klarar att täta längre. Bilar där kylarvätskan bytts inga problem.

Om en tillverkare säljer bilar i Sverige som du inte kan köra i Norrland med och parkera några dagar säger det mer om hur dum och dumsnål och puckad ledningen är än att det är smart att blanda spillglykol bara för att de ville spara pengar.

På en bil där jag vet att det är bytt inom något år försöker jag tillvarata all kylvätska om jag behöver tömma systemet av någon anledning, jag byter inte bara för att det är kul att betala och byta. Men man ska kolla på vad motordelar, kylare etc kostar, när MAN VET att det är bytt

Är detta ren slump? Bilar där kylarvätskan inte bytts blir det kraftig korrision i topplocket, ibland så topplockspackningen inte klarar att täta längre. Bilar där kylarvätskan bytts inga problem.

Näe, det skulle jag helt klart kalla ett konstruktionsfel.
(Just VR6'an är väl känd för att vara ett problembarn)

Gamla Saabar med triumphmotorn led av samma konstruktionsfel, man drog en topplocksbult genom en kylkanal så det blev galvanisk vandring av metall, det felet inträffade även på bilar som fortfarande servades efter bok, således kan det knappast ha med bytesintervallerna på glykolen att göra.

Inte ens då Triumph konstruerade sin motor var det ett okänt fenomen, annat än för konstruktören kanske.

Saab gjorde om konstruktionen, problemet var borta, jag tror inte att det berodde på att folk började byta glykol i samband med att den nya motorn lanserades.

Men visst, det är optimalt att skicka motoroljan på röntgenanalys vid varje byte också (det gjorde vi på vissa provbilar när jag jobbade på Scania), men någonstans får man väl ändå dra gränsen för vad som blir löjligt.

Vissa är pedanter och behandlar sina fordon som det värdefullaste dom har (Jörgen) andra ser dom som förbrukningsvaror (Jag)

Jag har ändock klämt ur mina fordon rätt många mil med minimalt underhåll, faktum är att dom har gått till skrot fullt fungerande maskinellt.

Men visst, var och en blir salig på sin tro.

Gamla Saabar med triumphmotorn led av samma konstruktionsfel, man drog en topplocksbult genom en kylkanal så det blev galvanisk vandring av metall, det felet inträffade även på bilar som fortfarande servades efter bok, således kan det knappast ha med bytesintervallerna på glykolen att göra.

Inte ens då Triumph konstruerade sin motor var det ett okänt fenomen, annat än för konstruktören kanske.

Saab gjorde om konstruktionen, problemet var borta, jag tror inte att det berodde på att folk började byta glykol i samband med att den nya motorn lanserades.

Men visst, det är optimalt att skicka motoroljan på röntgenanalys vid varje byte också (det gjorde vi på vissa provbilar när jag jobbade på Scania), men någonstans får man väl ändå dra gränsen för vad som blir löjligt.

Vissa är pedanter och behandlar sina fordon som det värdefullaste dom har (Jörgen) andra ser dom som förbrukningsvaror (Jag)

Jag har ändock klämt ur mina fordon rätt många mil med minimalt underhåll, faktum är att dom har gått till skrot fullt fungerande maskinellt.

Klart man ska vara rädd om sin motor, en fråga bara, när du sparar din gamla glykol i hinkar, tillsätter du ny nitrit i den då? för det mesta av den gamla sitter väl fast på metallytorna som ska skyddas i motorn :va

sen har du nog bara inte ägt bilarna tillräckligt länge för du ska se effekten av din behandling, jag hade en bil i 3 år en gång utan att byta motorolja och den funka när jag sålde den, altså är det helt onödigt att byta motorolja också :gnissla

Såna galvaniskt vansksliga metallblandningar är legio i moderna motorer från 90-talet och framåt. Det började med alutopparna. Det bästa skyddet är här just att man har en kylvätska med korrosionsskyddet och i behåll.

Jag tror mer att det är en kultur-/ambitionsnivåskillnad här, om man väljer att sköta motorn enligt tillverkarens anvisningar eller ej. Som du säger, om man ser sina fordon/motorer som förbrukningsvara eller investering. SJamtidigt är ju det här Teknikforumet, råden ska ju ha en viss nivå.

Jag tror det är klokt att byta vätska och renspola kylare och kanaler från sediment enligt verkstadshandboken, och endast köra längre om man använder ngn sorts long life-glykol. På min 30-åriga merca är det var 3:e år (ingen drifttidsanvisning). Men det är ju baserat på dåtida glykoler. Jag har ibland kört den 4 år, men då med modern etylenglykol. Fn är det 2 år sedan jag renspolade och bytte kylvätska.

Last edited:
jag hade en bil i 3 år en gång utan att byta motorolja och den funka när jag sålde den, altså är det helt onödigt att byta motorolja också :gnissla

Tänk vad man lär sig mycket när man läser här! :Bugar
Du talade väl om får köparen att du inte bytt olja på tre år:6surkart

Tänk vad man lär sig mycket när man läser här! :Bugar
Du talade väl om får köparen att du inte bytt olja på tre år:6surkart

sålde den för 3 bagis och den gick kanon, så inget dåligt samvete där ;)

skillnad om man säljer en 50k kronors bil

Klart man ska vara rädd om sin motor, en fråga bara, när du sparar din gamla glykol i hinkar, tillsätter du ny nitrit i den då? för det mesta av den gamla sitter väl fast på metallytorna som ska skyddas i motorn :va

sen har du nog bara inte ägt bilarna tillräckligt länge för du ska se effekten av din behandling, jag hade en bil i 3 år en gång utan att byta motorolja och den funka när jag sålde den, altså är det helt onödigt att byta motorolja också :gnissla

Två av bilarna hade jag 7 respektive 11 år, körde dom från 12tusen till över 30tusen mil båda två, båda två fungerade fint maskinellt, en gick till skrot p.g.a rost, den andra gav jag bort till en kille som behövde 18 års bil, han körde den fortfarande 3 år senare.

Den som gick till skrot pga av rost var den jag hade i 11 år, den fick ingen service alls dom sista 7 åren utom påfyllning av olja var tredje tank bensin, då brukade den vilja ha en halvliter-liter.

Den stod kall året om då jag inte hade tillgång till motorvärmare eller garage, startades varje morgon och kördes till mitt jobb, där den stod kall hela dagen tills jag skulle hem.

Var det inte allt för kallt hade man fått upp värmen tills det var dags att stanna den, längre än så hade jag inte till jobbet.

Den bilen räknade jag med skulle lägga av när som helst på grund av min vanskötsel, men den gjorde inte det

Visst, det här är teknikhörnan, men då är det ju enklast att ersätta teknikhörnan med en sida där det statiskt står:

"GÖR SOM TILLVERKAREN BEFALLER DIG I MEDFÖLJANDE MANUAL, ALLT ANNAT ÄR FEL OCH FÖRKASTLIGT OCH KOMMER ATT LEDA TILL ATT DITT FORDON OMEDELBART UPPHÖR ATT FUNGERA"

Tyvärr tror jag inte att någon tillverkare alls godkänner att man trimmar sina fordon, så då är ju det också fel och förkastligt, förmodligen står det "Använd aldrig annat än orginaldelar" så att ens byta backspeglar och blinkers är kört, än mindre byta avgassystem som på något sätt ändrar flödet... Huvva...

Last edited:
Härliga diskussioner :banana
Mitt grundproblem löst nu iaf. Blev till slut en sväng till min verkstad, så fick de kolla med sitt instrument. Det tog säkert hela 20 sekunder allt som allt. Lika bra det då snön nu lagt sig och jag vågar inte chansa. -43 klarade den. Mycket underligt (och pinsamt) att jag inte lyckades reda ut detta med de tre instrumenten jag lånade. :näsblod

Härliga diskussioner :banana
Mitt grundproblem löst nu iaf. Blev till slut en sväng till min verkstad, så fick de kolla med sitt instrument. Det tog säkert hela 20 sekunder allt som allt. Lika bra det då snön nu lagt sig och jag vågar inte chansa. -43 klarade den. Mycket underligt (och pinsamt) att jag inte lyckades reda ut detta med de tre instrumenten jag lånade. :näsblod

Du förväntade dig att se blå färg på mätaren enligt ett tidigare inlägg, det gör man inte, man ser ett ljusare och ett mörkare genomskinlig fält.

Pröva igen nu när du vet ungefär var på skalan du ska titta.

Verkstaden föreslog inte att du skulle byta all vätska då?

Du förväntade dig att se blå färg på mätaren enligt ett tidigare inlägg, det gör man inte, man ser ett ljusare och ett mörkare genomskinlig fält.

Pröva igen nu när du vet ungefär var på skalan du ska titta.

Verkstaden föreslog inte att du skulle byta all vätska då?

ja, det vore ju rätt bra att kunna mäta själv till nästa gång det behövs. Ska stanna till på ngn mack och prova.
Verkstaden föreslog inte att vätskan skulle bytas. Han bara konstaterade att den klarade -43 och jag litar på honom. Har servat mina bilar hos honom i 12 år.

Såg dock i servicehäftet att vätskan ska bytas nästa service i januari, så då får han väll göra det. ;-) Bör väll klara sig tills dess hoppas jag. :brinnerup

Hade nog gått fortare för mig att byta kylvätska en läsa denna tråden:rolleyes:
Är man på SH är man expert på att komplicera ett enkelt problem - och senare låta tråden spåra ur ännu mera..
Var det nåt mer du ville veta?:tummenupp

(Och med en seriös avslutning, känns det inte bra att veta, istf att gissa tro och hoppas..??
Dvs man byter kylvätskan och vet..)

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma