Kylsystemet ska ju ändå sköljas och kylvätskan bytas ut enligt de intervall som stipuleras i instruktionsboken. Eftersom man ändå inte vet när det är gjort på en beggad bil så tyckar jag att det som sagt är lika bra att hälla ut allting så man vet vad man har för status på bilens fluider.
En del rekomendationer är nog mest till för att hålla serviceorganisationen med inkomster.
Jag har som sagt aldrig BYTT och spolat ur kylsystemet på någon av mina bilar, det har varit gamla bilar som gått otroligt långt redan när jag köpt dom och stämplarna i serviceböckerna har varit flera år gamla.
Jag har aldrig haft ett problem med något fordon som berott på gammal kylvätska.
Skulle det vara förkastligt att återanvända kylvätska kan jag inte förstå att Scania tillät det, det blandades frisk i baljorna och fylldes i splirrans nya bilar som leverans servades.
(Scania levererade alla bilar med minimalt av alla vätskor och en glykolblandning för klen för norrland)