Mäta dB?

OK, men om man ska ha en seriös mätning då?
Känns dummt att boka körning på bana och behöva vända för att den lät någon dB för mycket.

Är det besiktningen som gäller?
 
OK, men om man ska ha en seriös mätning då?
Känns dummt att boka körning på bana och behöva vända för att den lät någon dB för mycket.

Är det besiktningen som gäller?
Vet faktiskt inte vart det kan finnas här i Umeå, men med en telefon så får du iaf en fingervisning... Kör du med orginalsystem så funkar det på bana.
 
OK, men om man ska ha en seriös mätning då?
Känns dummt att boka körning på bana och behöva vända för att den lät någon dB för mycket.

Är det besiktningen som gäller?

Besiktningen Har ju i alla fall utrustning för o göra det.
 
En sak man ska tänka på oavsett var man mäter är att bana mäter i förbifart och tex besiktning mäter stillastående på tomgång (samma som polisen gör tex)

Har lite samma problem med min hoj. Är lite skraj för att inte få köra nästa helg då jag inte vet hur mycket hojen låter. Besiktningen mätte inte ens så den borde ju inte låta så jäkla mycket o han jag köpte den av körde bana så jag hoppas på det bästa. *asg* :D
 
Statens maskinprovning (tror de heter så) på Teg har utrustning och mätte min hoj lite inofficiellt när den var nyköpt av mig.

Det jag gjorde först var att jag var förbi på bilprovningen och fick reda på vilket varvtal de mäter på. Det är ju olika beroende på slaglängd och cylindervolym, men de har en tabell de går efter. Frågade även vad deras dbgräns var?
Min GSX-R 1100 som jag hade mäter BP på ca 5500 varv/m och dbgränsen låg på ca 102db. De mäter 1 meter från utblåset på avgasröret i en 45 gradig vinkel från densamma.
Sen åkte jag som sagt vidare till SMP och lät de mäta hojen.
Det gav mig en indikation på hur den låg till ljudmässigt och jag fick inga papper eller så på det.
 
Last edited:
Vilket varvtal dom mäter på beror på vilken kolvhastighet fordonet har, alltså mäts en motor med kortare slaglängd vid högre varvtal.
 
Att mäta ljud är inte någon självklar vetenskap ens för många som håller på med det. Jag hade en diskussion om ljudmätning på mittsverigebanan ifjol med två killar som var där och skulle mäta och de blev väldigt osäkra när jag började ställa frågor om hur det skulle mätas osv.

Tycker du hojen låter mycket, sätt på original inför körningen är mitt råd. Om det blir mätning på banan så kan du inte vara så säker på att den kommer att utföras på ett korrekt sätt ändå utan det blir lite godtyckligt.
 
Att mäta ljud är inte någon självklar vetenskap ens för många som håller på med det. Jag hade en diskussion om ljudmätning på mittsverigebanan ifjol med två killar som var där och skulle mäta och de blev väldigt osäkra när jag började ställa frågor om hur det skulle mätas osv.

Tycker du hojen låter mycket, sätt på original inför körningen är mitt råd. Om det blir mätning på banan så kan du inte vara så säker på att den kommer att utföras på ett korrekt sätt ändå utan det blir lite godtyckligt.
Så är det. :fakta

Pratade med folket som kom från kommunen och mätte, dom visste inte alls hur ljudmätningen skulle gå till. Dvs. det kan blir hur som helst.
 
Dvs. det kan blir hur som helst.
Det är detta som retar mig, alla banor har sina ljudkrav och det är helt OK. Sedan kan man ju tycka att de borde veta hur man skall mäta, inget fel med ljudkrav men man ska vara konsekvent i sin mätning. Får ibland känslan att man är ute efter att "sätta dit" så många som möjligt, det viftas med dessa db-mätare lite varstans. Nä, ett par fasta mätpunkter vore det bästa och att helst ska samma utrustning användas varje gång.
 
Det är detta som retar mig, alla banor har sina ljudkrav och det är helt OK. Sedan kan man ju tycka att de borde veta hur man skall mäta, inget fel med ljudkrav men man ska vara konsekvent i sin mätning. Får ibland känslan att man är ute efter att "sätta dit" så många som möjligt, det viftas med dessa db-mätare lite varstans. Nä, ett par fasta mätpunkter vore det bästa och att helst ska samma utrustning användas varje gång.

Håller med om att på nåt vis borde det bestämmas fasta mätpunkter samt tydliga direktiv på hur mätningen ska gå till. Att mäta ljud är inte så enkelt som man kan tycka (om det ska bli rätt).
 
Svensk Bilprovning mäter på ca 45 cm,45 grader från avgasmynningen,vid reg besiktning, varv beroende av motortyp och stolek(storleken har en viss betydelse). Svemo 1m, 45 grader.Men i Midlanda och vissa andra banor kan dom tex ha 50 dB vid närmaste husvägg eller motsvarande.Men Midlanda MÅSTE ha uppgift på vart och hur dom skall mäta dB.Jag har en riktig dB mätare (Bruel & kjaer 2218 med 1613 tillsats för att kunna mäta fasta Hz) om ni vill mäta.
 
lämpligen testar man sina DB på onsdag vid E4 har hört att trädkramare ska stoppa trafiken så motard gänget kan kanske komma dit och ställa sig i första ledet då kanske dom inte törs stoppa trafiken kan man tro
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top