Mäta dB?

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Flera telefoner, bl.a Nokia har inbyggd decibelmätare och dom brukar visa någorlunda iaf...
 

davide

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Umeå
Hoj
929RR
OK, men om man ska ha en seriös mätning då?
Känns dummt att boka körning på bana och behöva vända för att den lät någon dB för mycket.

Är det besiktningen som gäller?
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
OK, men om man ska ha en seriös mätning då?
Känns dummt att boka körning på bana och behöva vända för att den lät någon dB för mycket.

Är det besiktningen som gäller?
Vet faktiskt inte vart det kan finnas här i Umeå, men med en telefon så får du iaf en fingervisning... Kör du med orginalsystem så funkar det på bana.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
OK, men om man ska ha en seriös mätning då?
Känns dummt att boka körning på bana och behöva vända för att den lät någon dB för mycket.

Är det besiktningen som gäller?

Besiktningen Har ju i alla fall utrustning för o göra det.
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
En sak man ska tänka på oavsett var man mäter är att bana mäter i förbifart och tex besiktning mäter stillastående på tomgång (samma som polisen gör tex)

Har lite samma problem med min hoj. Är lite skraj för att inte få köra nästa helg då jag inte vet hur mycket hojen låter. Besiktningen mätte inte ens så den borde ju inte låta så jäkla mycket o han jag köpte den av körde bana så jag hoppas på det bästa. *asg* :D
 

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Statens maskinprovning (tror de heter så) på Teg har utrustning och mätte min hoj lite inofficiellt när den var nyköpt av mig.

Det jag gjorde först var att jag var förbi på bilprovningen och fick reda på vilket varvtal de mäter på. Det är ju olika beroende på slaglängd och cylindervolym, men de har en tabell de går efter. Frågade även vad deras dbgräns var?
Min GSX-R 1100 som jag hade mäter BP på ca 5500 varv/m och dbgränsen låg på ca 102db. De mäter 1 meter från utblåset på avgasröret i en 45 gradig vinkel från densamma.
Sen åkte jag som sagt vidare till SMP och lät de mäta hojen.
Det gav mig en indikation på hur den låg till ljudmässigt och jag fick inga papper eller så på det.
 
Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Vilket varvtal dom mäter på beror på vilken kolvhastighet fordonet har, alltså mäts en motor med kortare slaglängd vid högre varvtal.
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Att mäta ljud är inte någon självklar vetenskap ens för många som håller på med det. Jag hade en diskussion om ljudmätning på mittsverigebanan ifjol med två killar som var där och skulle mäta och de blev väldigt osäkra när jag började ställa frågor om hur det skulle mätas osv.

Tycker du hojen låter mycket, sätt på original inför körningen är mitt råd. Om det blir mätning på banan så kan du inte vara så säker på att den kommer att utföras på ett korrekt sätt ändå utan det blir lite godtyckligt.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Att mäta ljud är inte någon självklar vetenskap ens för många som håller på med det. Jag hade en diskussion om ljudmätning på mittsverigebanan ifjol med två killar som var där och skulle mäta och de blev väldigt osäkra när jag började ställa frågor om hur det skulle mätas osv.

Tycker du hojen låter mycket, sätt på original inför körningen är mitt råd. Om det blir mätning på banan så kan du inte vara så säker på att den kommer att utföras på ett korrekt sätt ändå utan det blir lite godtyckligt.
Så är det. :fakta

Pratade med folket som kom från kommunen och mätte, dom visste inte alls hur ljudmätningen skulle gå till. Dvs. det kan blir hur som helst.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Dvs. det kan blir hur som helst.
Det är detta som retar mig, alla banor har sina ljudkrav och det är helt OK. Sedan kan man ju tycka att de borde veta hur man skall mäta, inget fel med ljudkrav men man ska vara konsekvent i sin mätning. Får ibland känslan att man är ute efter att "sätta dit" så många som möjligt, det viftas med dessa db-mätare lite varstans. Nä, ett par fasta mätpunkter vore det bästa och att helst ska samma utrustning användas varje gång.
 

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Det är detta som retar mig, alla banor har sina ljudkrav och det är helt OK. Sedan kan man ju tycka att de borde veta hur man skall mäta, inget fel med ljudkrav men man ska vara konsekvent i sin mätning. Får ibland känslan att man är ute efter att "sätta dit" så många som möjligt, det viftas med dessa db-mätare lite varstans. Nä, ett par fasta mätpunkter vore det bästa och att helst ska samma utrustning användas varje gång.

Håller med om att på nåt vis borde det bestämmas fasta mätpunkter samt tydliga direktiv på hur mätningen ska gå till. Att mäta ljud är inte så enkelt som man kan tycka (om det ska bli rätt).
 

gasgas

gasgas
Gick med
20 Mar 2005
Ort
VÄSTERBOTTEN
Hoj
R 1200 c, Rxv 450,Cbr 1100xx
Svensk Bilprovning mäter på ca 45 cm,45 grader från avgasmynningen,vid reg besiktning, varv beroende av motortyp och stolek(storleken har en viss betydelse). Svemo 1m, 45 grader.Men i Midlanda och vissa andra banor kan dom tex ha 50 dB vid närmaste husvägg eller motsvarande.Men Midlanda MÅSTE ha uppgift på vart och hur dom skall mäta dB.Jag har en riktig dB mätare (Bruel & kjaer 2218 med 1613 tillsats för att kunna mäta fasta Hz) om ni vill mäta.
 

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Vindeln
Hoj
GSX1100
lämpligen testar man sina DB på onsdag vid E4 har hört att trädkramare ska stoppa trafiken så motard gänget kan kanske komma dit och ställa sig i första ledet då kanske dom inte törs stoppa trafiken kan man tro
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top