Mässan, Ris & Ros.....

RickTM

RickTM
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Buell -08
Nu har jag stått på mässan i 4 dagar och är jä-ligt trött. Vore kul att få höra vad ni tycker vad bra och vad som var dåligt.

För lite tillbehör till sporthojjar och för mycket fransjackor och skoputssäljare.

Var inte på mässan i år men håller med de 3 tidigare åren. För mycket fransar och skoputs. Men även för lite roliga udda hojjar. Alla nya hojjar i all ära men det är mer spännande att kolla på special hojjar, race hojjar, ombyggda hojar och gamla hojjar än alla 09or som ändå är rätt lika.

MCNs monter med hojbyggena var bra! Synd att inte aprilia, benelli, MV m.fl. var där samt BMWs nya superbike.

Som sagt, för lite relevanta tillbehör och för mkt krimskrams. Vill ha mer etablerade försäljare med tillbehör som inte inkluderar billiga oformliga t-shirts, fula kepsar, boots och drömfångare. Också gärna mer orginalkittade hojar.

Sen tycker jag personligen montrarna kan vara lite mer attraktiva/spännande.

Gärna mer montertjejer också :tuttar :D

Försökte hitta en hjälm, ryggskydd och ett par vettiga stövlar,men hittade inget.
Inga mässpriser mera än på några B-grejer :(
Jag missade säkert någon jätte bra firma men det var bara trångt och varmt.

Lite besviken men får skylla mig skälv som gick en lördag :/

Mycket att titta på, just sporthojar intresserar mig inte men KTM montern gillade jag. Snygga hojar och snygga kläder, helt i min smak!

Försökte hitta en hjälm *snip*

Lite besviken men får skylla mig skälv som gick en lördag :/

Bra hjälmar fanns det visst, Sthlms MC-varuhus hade en monter i A-hallen, om man vill köpa Schuberth-hjälm förstås. En sån köpte jag i alla fall. :)

Tyckte mässan var bra även fast man är så bortskämd med dom större som vart tidigare. Fast vill ändå ha mkt mer hojbyggen av olika slag.

Saknade tramphojarna.

Fransfolket åker ju iaf på 2 hjul till skillnad mot quadfolket som bara åker på 2 hjul ibland. :rolleyes:

På Två Hjul? Förvånansvärt många utställare kunde uppenbarligen inte räkna hjulen rätt på sina fordon... MCMs bygghörna var rätt najs, lite låg aktivitet dock på lördagen.

Standarduppsättningen av tillverkarnas hojar fanns där men visst hade Aprilia å MV behövts också. Ducati fanns tackolov där... Streetfightern är inte alls dum i verkligheten!

Vad mer? Många märkesklubbar fanns där med go stämning vid montrarna... En skock besökare höll överförfriskad allsång utanför toaletterna i hall C för länge och falskt... J-vl-gt högljutt dessutom! Franskommersen ter sig som obetydligt störande i denna jämförelse...

Slutledning: lite av allt möjligt, inte tillräckligt av något...Men trevlig utflykt!

Som det låter så saknar många eftermarknadsprylar och mer att titta på. Snacket på många var att mässan kändes tam. Att "På 2 hjul" försöker hålla sig skapligt seriösa med sparsamt med lättklädda damer kan man väll respektera men, det kändes lite för mycket fackligt om ni förstår vad jag menar.

Kul att Adam vann MC-nytts hojbyggar tävling med sin NSU. Nytt blod i den branchen behövs. Utan att på något sätt kasta en skugga över de gammla rävarna.
En annan fråga som upprörde många var att Yamaha och Suzuki valde podium för sina 1000 kubikare. Det resulterade till att det inte gick att provsitta dessa hojar, villket många ställde sig frågande till.

Jag som är lite torsk på äldre hojar blev glad då jag hittade Classic Kawasaki montern med tre gamla pärlor, Kawa 750 tvåtakt, Kawa Z900 samt Kawa Gpz 750 Turbo.
Honda fanns representerad med lite CBX:er bl.a en härlig ratbike med turbo o lustgas plus ett par fina CB1100R.

Minussidan var väl alla fyrhjulingar mm som inte gick på TVÅ HJUL. Läder och frans försäljare fanns det ju gott om, fast jag undvek detta. Det finns många djur i vår herres hage, så några blev väl glada för att det fanns sånt där också.

På det stora hela är jag rätt nöjd med mässan.

Dock var jag ganska besviken på ett par punkter:
Dom två stora anledningarna till att gå på mässan för mig var nämligen att kolla på RSV4an och nya R1an.
Aprilia lös med sin frånvaro och Rettan fick man inte ens provsitta :mad:

Jaja, hittade iaf ett par handskar till schysst mässpris.

För mycket 4-hjulingar! Nästan en halv hall!!! För mycket krom och fransar.. Sen var väl kösystemet på resturang EAT var helt åt he...te fel! Stod i kö för líte mat i 30 minuter coh sedan var det lynchstämning för att få tag på en stol att sitta vid.... För lite roliga eftermarknadsprylar till mässpriser! Annars var det bra med allt annat! :)

Last edited:
Som sagt, lite tamt med tillbehör och kläder. Hade varit kanon om man fyllt A-hallen med grejor. Nu var ju halva hallen avstängd.

Annars kul att se nyheter- för det är väl det en mässa går ut på. Att visa det senaste på marknaden..

En sak som var lite idiotiskt var Triumph:s monter, där man hade alla hojar på sidostödet. Värdelöst att provsitta ordentligt då och synd på hojarna som får den ena klumpen efter den andra hängandes på det stackars stödet.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år