Märkning av elkablar

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag kommer snart att bygga om elsystemet på mc:n rätt kraftigt, och eftersöker ett system för att kunna märka kablar med text som stannar. När jag förr i tiden arbetade med elskåpsmontering, så skrev vi ut egna kabelmärkningar i skrivare, men det är ju något som jag ej längre har tillgång till.

Några tips på märkning som jag själv kan skriva på med penna, och som finns enkelt/billigt att köpa?

Köp olikfärgade "bil-el" (MK eller liknande) kablar på ELFA (de hade för ett par år sen iallafall) finns minst ett 20tal olika färger/kombinationer.
Gör ett bra elschema med färgerna (ta reda på std-färg för lyse blink broms etc, finns ju skrivet i verkstadshandboken).

Hittade dessa - finns det bättre tro?

http://www.kjell.com/?item=37718&path=304000000,318500000,319000000

Köp olikfärgade "bil-el" (MK eller liknande) kablar på ELFA (de hade för ett par år sen iallafall) finns minst ett 20tal olika färger/kombinationer.
Gör ett bra elschema med färgerna (ta reda på std-färg för lyse blink broms etc, finns ju skrivet i verkstadshandboken).

Insprutet ska jag bygga om med flertalet databoxar/loggers, så jag måste ha det uppskrivet med tanke det stora antalet givare och kopplingar. Vill även kunna märka upp mina olika jordpunkter etc.

Last edited:
Finns gula små plast saker som man sätter på kablar med nr på. Då kan du ju numrera alla kablar och sen skriva ner på papper (eller digitalt i datorn) vad varje kabel är.

Vet dock inte vad dessa heter eller var det finns men används bla i styrskåp m.m. Kolla på ahlsell om de inte vet mer.

Googlade lite och såg att det finns specialla märkmaskiner med, dymo har en för ca 1800:- men fanns några andra märken. Lite dyrt kanske för att märka bara en mindre mängd.

Kom på att jag har på jobbet en gul tejp med nr på som vi använder för att märka kablar tillfälligt när man bygger om men vet inte hur bra det sitter. Sitter 10st rullar i en plast kassett med en siffra på varje.

Last edited:
Alla MC jag har skruvat med, i och försig mesta del Japps, har färgerna stämt överens med elschemat i verkstadshandboken.
Har både kapat och förlängt kablar i elsystemet utan problem.

Mats

Alla MC jag har skruvat med, i och försig mesta del Japps, har färgerna stämt överens med elschemat i verkstadshandboken.
Har både kapat och förlängt kablar i elsystemet utan problem.

Mats

Mjo, men jag ska stoppa in en hel kasse med saker som aldrig har suttit där innan, så jag vill göra det begripligt även utan ritning närvarande.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard