Märkligt vibrationsfenomen!

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
Min blade -93 har börjat vibrera i sadel, fotpinnar, tank och styre och det märkliga är att vibrationerna blir värre när man har kört en stund ca 45 min. Motorn är inte varmare eller så, utan hojen bara vibrerar mer! Detta både vid stillastående och vid körning, samt på alla varvtal (mer eller mindre) bortsett från tomgång! Jag har kollat motorfästena och de var rejält åtdragna! Kan de behöva bytas eller är det troligt att felet ligger i något annat??? Hojen har gått 5200 mil och går kalasfint annars! Om någon har någon idè om det hela är jag idel öra!

Jag gissar på att det är kopplingskorgen som börjar bli sliten. Ryckutjämnarfjädarna sitter så himla tokig monterade på CBR'en att de sliter bort material i kopplingskorgen och gör den obalanserad. Finns bara ett sätt att laga den på... att byta kopplingskorgen mot en mindre sliten.

andersbrink skrev:
Jag gissar på att det är kopplingskorgen som börjar bli sliten. Ryckutjämnarfjädarna sitter så himla tokig monterade på CBR'en att de sliter bort material i kopplingskorgen och gör den obalanserad. Finns bara ett sätt att laga den på... att byta kopplingskorgen mot en mindre sliten.

Tack för svaret!
Jag befarade väl att det kunde vara något sådant! Är det någon vits att försöka leta efter en begagnad eller är det lika bra att köpa ny direkt?
Vad skulle ett byte på en verkstad gå på? (Kan inte byta själv eftersom man tydligen behöver ett speciellt mothållsverktyg, eller finns det några fina knep att ta till?)

BajkMajk skrev:
Tack för svaret!
Jag befarade väl att det kunde vara något sådant! Är det någon vits att försöka leta efter en begagnad eller är det lika bra att köpa ny direkt?
Vad skulle ett byte på en verkstad gå på? (Kan inte byta själv eftersom man tydligen behöver ett speciellt mothållsverktyg, eller finns det några fina knep att ta till?)

Absolut bäst är ju en sprillans ny korg eller från en lågmilare.

Du behöver inget mothåll om du kan fixa en reversibel mutterdragare som du kan slå loss muttern som håller kopplingskorgen på plats. Använder mutterdragaren (max 2 sekunders slag med dragaren när den verkar sitta stumt) och Loctite vid monteringen.

Det är lite knökigt att få tillbaka korgen på rätt sätt eftersom det sitter lite smådrev innanför mot vevaxeln till som måste lirkas/passas in. Är ni två stycken som hjälps åt går det lite lättare.

Har du tillgång till en mutterdragare gör du jobbet själv på 2 timmar från början till slut.

andersbrink skrev:
Absolut bäst är ju en sprillans ny korg eller från en lågmilare.

Du behöver inget mothåll om du kan fixa en reversibel mutterdragare som du kan slå loss muttern som håller kopplingskorgen på plats. Använder mutterdragaren (max 2 sekunders slag med dragaren när den verkar sitta stumt) och Loctite vid monteringen.

Det är lite knökigt att få tillbaka korgen på rätt sätt eftersom det sitter lite smådrev innanför mot vevaxeln till som måste lirkas/passas in. Är ni två stycken som hjälps åt går det lite lättare.

Har du tillgång till en mutterdragare gör du jobbet själv på 2 timmar från början till slut.

Tack för all hjälp Anders! Jag har tagit bort korgen nu och fjädrarna skallrade värre än en maraccas! En liten sak till bara: Glömde att säga att hojen har vibrerat lika mycket med kopplingen inne som ute! (däremot har den inte låtit lika illa vid gaspådrag från tomgång med kopplingen inne) Kan det trots detta vara korgen som är enda orsak till vibrationerna eller innebär detta att jag förmodligen har något mer som är kass på cykeln!

Kopplingskorgen snurrar ju även fast du kopplar ur iom att primärtransmissionsdrevet är på ytterkanten av kopplingskorgen, dvs den del som innehåller ryckutjämnarfjädrarna.

BajkMajk skrev:
Tack för all hjälp Anders! Jag har tagit bort korgen nu och fjädrarna skallrade värre än en maraccas! En liten sak till bara: Glömde att säga att hojen har vibrerat lika mycket med kopplingen inne som ute! (däremot har den inte låtit lika illa vid gaspådrag från tomgång med kopplingen inne) Kan det trots detta vara korgen som är enda orsak till vibrationerna eller innebär detta att jag förmodligen har något mer som är kass på cykeln!

Jag har iofs inte meckat med så många olika hojsorter men Bläjden har en av de klantigaste ryckutjämnarna jag sett. Suzuki har t.ex. sina ryckutjämnare monterat stål mot stål, inte stålfjädrar mot aluminium som på CBR'en.

Hoztic skrev:
En tvärdum fråga kanske, men är det så på alla hojar? :confused:

andersbrink skrev:
Kopplingskorgen snurrar ju även fast du kopplar ur iom att primärtransmissionsdrevet är på ytterkanten av kopplingskorgen, dvs den del som innehåller ryckutjämnarfjädrarna.

Tack än en gång :Bugar
När man inte är så van vid att meka med hojar är det tur att det finns såna som vet vad de snackar om, som man kan fråga!!! Nu ska jag bara beställa mig en korg och sen ska det nog kunna bli ordning :tummenupp

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år