Märkligt serviceintervall på CBR125?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Ända sedan jag kollade serviceschemat för första gången har jag förundrats över rekommenderade intervallet för oljebyte. Efter tusenmilaservicen så ska man alltså köra på samma olja i 8000mil innan den åter behöver bytas?! Dessutom har hojen inget oljefilter, utan en oljesil som inte behöver rengöras förrän 12000mil!

Är hondas encylindringa fyrtaktare verkligen rena evighetsmaskiner på den punkten? Man hör överallt folk byta olja och filer stup i kvarten typ...
 

Bifogat

  • service.png
    service.png
    73.9 KB · Visningar: 142
Jag servar den när den behöver servas. Såna där service intervaller går jag inte efter.

Håller jag mig borta ifrån att slira med kopplingen så håller oljan bra länge faktiskt.

Sen så kör ju jag i skogen också. Det påfrästar ju motorn mer än en CBR.
 
Jag servar den när den behöver servas. Såna där service intervaller går jag inte efter.

Håller jag mig borta ifrån att slira med kopplingen så håller oljan bra länge faktiskt.

Sen så kör ju jag i skogen också. Det påfrästar ju motorn mer än en CBR.
Nej det kan ju va dumt att tro att dom som byggt motorn inte vet vad dom pratar om!!

En gång om året i allafall låter rimligt
 
Jag servar den när den behöver servas. Såna där service intervaller går jag inte efter.

Håller jag mig borta ifrån att slira med kopplingen så håller oljan bra länge faktiskt.

Sen så kör ju jag i skogen också. Det påfrästar ju motorn mer än en CBR.

Hur vet du när det är dags? Är det när du har haft ett fett snutjag?
 
Jag servar den när den behöver servas. Såna där service intervaller går jag inte efter.

Håller jag mig borta ifrån att slira med kopplingen så håller oljan bra länge faktiskt.

Sen så kör ju jag i skogen också. Det påfrästar ju motorn mer än en CBR.

Service efter ett trevligt ras kanske? Inget går upp mot en riktigt motorsallad!:tummenupp
 
Hur vet du när det är dags? Är det när du har haft ett fett snutjag?

Man kollar bland annat hur oljan ser ut.

Står det någonstans hur många mil man ska köra innan man byter bromsvätska eller stötdämpar olja kanske?

Om någon ens inte vet när de bör byta olja i motorn ska de nog inte ens pilla på hojen. Alltså meka.

Jag byter hellre olja innan den blir för dålig. Ibland så kan man åka med skit dålig olja när man snart ska serva den enligt intervallen. Sen beror det helt på hur man kör!
 
Last edited:
Man kollar bland annat hur oljan ser ut.

Står det någonstans hur många mil man ska köra innan man byter bromsvätska eller stötdämpar olja kanske?

Om någon ens inte vet när de bör byta olja i motorn ska de nog inte ens pilla på hojen. Alltså meka.

Jag byter hellre olja innan den blir för dålig. Ibland så kan man åka med skit dålig olja när man snart ska serva den enligt intervallen. Sen beror det helt på hur man kör!

Bytt bromsolja vartannat år, de står det i teoriboken att man bör för att förhindra vatten i systemet :)
Angående gaffelolja vet jag inte, jag har alltid bytt den i samband med packningsbyten.
Motoroljan ska man byta när den börjar bli sträv, det är ett generellt tips, jag byter oftare än så till och med, av säkerhetsskäl. Växellåde-ras är inte kul :)
 
Nyheter
ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

Back
Top