Märkligt ryckande motorgång i mellanregistret

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
På senare tid har jag kunnat observera en lätt ryckig gång vid vissa tillfällen, ungefär som när man är precis på väg att få soppatorsk. I början var dessa ryck obefintliga men har på sakta men säkert blivit allt mer kännbara. De verkar endast förekomma mellan 5 - 6k rpm, dvs mitt i mellanregistret, under acceleration såväl som konstant gaspådrag, vilket får mig att misstänka att problemet är av mer teknisk karaktär än skit i bensinkranen. Det spelar ingen roll om jag kör från reservtanken eller ordinarie, samt om hojen är nytankad eller ej.

Några ideer på vad det kan vara? Hojen ifråga är en CX500. Tändstiften är i nyskick och väl åtdragna.

Förgasare, väl? Igensatt munstycke ligger nog nära till hands. Jag skulle testa en flaska förgasarrengöring t.ex. från Redline i första hand (för att det inte är jättekul att riva och rengöra förgasare).

Mager blandning ger såkallat snålryckande, du har väl rest jorden runt med den där så en förgasarrengöring skulle nog inte alls sitta fel. Men skit i att slå i någon slags förgasarrengöring det är endast nafta de har i de produkterna. Mekanisk rengöring genom att plocka isär är mycket effektivare och ofta nödvändigt på äldre grejer så som en Cx500.

Jo, den där hojen har 2 europaresor bakom sig i min ägo så det kanske är dax för en förknasarrengöring. Är lite orolig över att inte kunna få ihop grejerna om jag börjar plocka isär dem, men jag får helt enkelt kolla upp hur mkt jobb det är och hur man gör. Hoppas bara det inte är något fel på själva tändningen.

Nu är hojen förvisso krachad, men jag vill ändå för informationens skull uppdatera med resultat.

Jag hann få en hem en flaska redline complete fuel cleaner och hälla i en skvätt i samband med tankning. Det dröjde inte många mil innan jag började märka en förbättring, och under resterande 20mil jag hann avverka gick motorn som om den vore precis inkörd! Jag kunde knappt tro att man i verkligheten kunde hälla i en "healing potion" i hojen och vips blev den mirakulöst kurerad. Era tips var träffsäkra!

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!