Märkligt oljetryck, help please!

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Detta har hänt:

Bytte oljefilter och olja på vinterbilen Vento -93, körde 160 km/h (kort stund) och oljelampan börja lysa. Då hade oljan gått ca 400 mil

Provade trycket i motorn och oljepumpen va helt ok.

I med ny olja + filter, allt funkar. Kör 600 mil och oljelampan ballar ur igen.

Det tjuter/viner om oljefiltret, byter det och i med ny olja. Nu funkar bilen, gått 150 mil. Håller tummarna.

Men vad i helvete är det som händer? Är d så mkt skit i motorn att man sätter igen filtrena? Varför varna oljetryckslampan? Antar att det blir för högt tryck och att filtret släpper förbi oljan utan att rena när detta fenomen uppstår. För det funkar väl så?

Någon som har en teori?

// T

stormis skrev:
vilken viskositet står det i manualen att bilen/filtren vill ha?
har din oljetrycksmätare pajat?

Nej, givarna är ok, oljan som jag häller i är antingen 10-40 eller 15-40, det ska funka enl manualen.

Jag misstänker att mycket skit lossnat när jag hårdkörde den så nu får man betala i form av täta oljebyten verkar det som.

Den va gubbkörd innan ska påpekas

Twin skrev:
Nej, givarna är ok, oljan som jag häller i är antingen 10-40 eller 15-40, det ska funka enl manualen.

Jag misstänker att mycket skit lossnat när jag hårdkörde den så nu får man betala i form av täta oljebyten verkar det som.

Den va gubbkörd innan ska påpekas
sen är det ju en vento också, en tjejkompis hade en sån. en fick snabbt namnet "vänta" av ovan angiven anledning :hihi

MÄT oljetrycket. Nu VET du inte så mycket om det.
Eller byt bara filtret. Eller såga itu filtret och titta efter om det är fullt med skit.
Eller gör nåt annat som ger dig lite mer info om vad som händer.
/u

Last edited:
Vad har du använt för filter, orginaldel eller typ mekonomen/feltema? Vissa billiga filter är faktiskt så täta att de knappt släpper igenom nån olja...

på alla oljefilter till bilar säkert till mc:ar oxå¨sitter de en backventil så när filtret blir tät så släpper backventilen egenom oljan ändå men utan att rena oljan.

en en annan sak är mycket liten chans att olje trycket blir så högt så lampans skulle tändas( har aldrig hört talas om nå sånt, ä bilmekare) därimot tänds oljetryckslampan om du har för lågt oljetryck tex om avlagringar losnar å sätter igen olje rör m.m

Det SKA fungera på det viset, men teori och praktik går inte riktigt hand i hand alltid. En bekant hade inget oljetryck i en Passat och var övertygad om att det var oljepumpen som hade gett upp, men han fick tipset att byta till ett märkesfilter. Han var inte direkt övertygad eftersom det satt ett nytt (billigt) filter på motorn, men han testade ändå att byta eftersom det var såpass billigt och enkelt jämfört med att ge sig på oljepumpen. Resultatet var att oljetrycket återkom, och allt fungerade som det skulle igen...

Som sagt, teori och praktik...

På min bil lyser oljelampan alltid under uppstart, tar 3-4 sek för den att slockna. Det tar mycket längre tid med varm motor än med kall motor dessutom, så jag misstänker att oljan rinner ur systemet vilket orsakar dötid för oljetransporten till lagren under uppstart. Ska det sitta någon form av backventil som förhindrar detta? Kan ju inte vara nyttigt för lagerytor etc.

Har varit med om en Passat som gav oss gråa hår.
Olje-lampan lyste. Började med det enklaste, och böt oljetryckskontakten. Men Icke, det hjälpte inte.
Till slut gav vi upp och demonterade hela motorn, Inga fel.
Letade sprickor i motorblocket. Men oljetrycket var helt kass.
Trycket mättes med manometer. Det vara bara några hektos tryck. F-n......

Under tiden har vi desperatprovat 3-4 olika oljetryckskontakter.

Till slut är det en icke VAG person som säger till oss, det ska vara en specialoljetryckskontak i toppen som ger kontak/bryter redan vid 0,05bar's tryck. VAG gav oss fel kontakt, grrr....

MAO, allting var i sin ordning hela tiden, utom oljetryckskontaken.

Motorrenoveringsfirman visste inte. VAG hade ingen anning...

ulf_lundin skrev:
MÄT oljetrycket. Nu VET du inte så mycket om det.
Eller byt bara filtret. Eller såga itu filtret och titta efter om det är fullt med skit.
Eller gör nåt annat som ger dig lite mer info om vad som händer.
/u

Jo jag har lämnat in bilen på VAG, dom mätte upp trycket till ca 2 bar på tomgång och drygt 4 bar vid 5-6 tusen rpm. Så enligt dom va d bra klipp i pumpen.

Jag slängde tyvärr filtret, men jag e nästan 1000 på att det e smuts som sätter igen filtrena.

Endast originalfilter har använts med undantag för 1 gång.

Funderar på CRC Engine fluch, men vet inte om det förvärrar saken...

Twin skrev:
Jo jag har lämnat in bilen på VAG, dom mätte upp trycket till ca 2 bar på tomgång och drygt 4 bar vid 5-6 tusen rpm. Så enligt dom va d bra klipp i pumpen.
Bättre om du har en monterad så du ser om och hur det varierar. Billiga Biltemagrejor duger säkert.
/u

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...