Märkligt (el) problem med blinkers Yamaha R1 -98

Pips

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha XJ600 -86, Yamaha R1 -98
Har införskaffat mig en gammal R1, som jag håller på och fixar med inför besiktning.
Problemet är att framblinkers lyser extremt svagt, knappt alls, när man har lyset på, hel eller halv. Om jag stänger av lyset så funkar blinkers som de ska. Även tutan spökar på samma sätt, funkar bra utan lyse men ej med det på. Om jag drar ur kontakterna till lamporna funkar allt som det ska också. Jag har provat att jorda med en grov kabel för att se om det var problemet, det lyste bättre då men inte bra. När jag startar motorn så fungerar blinkers och tuta som det ska, med lyset på. Batteriet är ej dåligt, har dock för säkerhets skull provat med ett annat. Om jag mäter spänningen på matning till hel/halvljus med det ena urkopplat får jag ca 9 volt. Verkar som att hela instrumenteringen får samma spänningsfall när lysena drar igång, för lamporna i panelen lyser markant svagare med halvljuset på. Med bägge urkopplade 12,2. Har mätt spänningen på batteriet direkt också, det visar 12,6 med lysena igång. När man kör startmotorn faller det till strax under 12 men detta är ju normalt.

Var sitter jordpunkten till framlysen/blinkers?
Är det ok på besiktningen om de bara fungerar med motorn igång?
Har någon ett bra kopplingschema till denna hoj?
Ska det rent ut sagt vara så här? Känns konstigt dock.
 
Kolla den stora kontakten som sitter under vänster kåpa under styret.
Det brukar ärga i den med massa olika spännande elfel som följd.
 
Tack för svar. Jag har testat att mata lysena utan relän, alltså genom att brygga kontakterna till själva lampan. Samma resultat. Har kollat den vita kontakten med, såg fin ut faktiskt. Funderar på att köpa en annan härva och montera. Men nu ska jag vara ute på jobb i 4 veckor så har ju tid att fundera!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top