Märkligt bromsfel efter däcksbyte (BRÅTTOM-AKUTHJÄLP)

Hmm.. Manual till en f4i

Är det samma chassie som f3 eller var det mer än motorn som fick stora uppdateringar?

Ojdå, blev visst lite tokigt det där.
Prova den här då: http://dl.dropbox.com/u/5418730/CBR600_F3_'95-'96_Service_Manual.rar

Uppladdning klar om 54minuter, så prova efter kl. 10:00.
Manualen är tyvärr uppdelad i kapitelfiler, jag kan prova att sätta ihop dom till en fil under dagen och posta adressen men börja med denna eftersom det är bråttom.

Tja
Om det är flytande skivor så kan det ha hamnat lite på sniskan just där så att flytfunktionen är borta eller kärvar rejält.
Så smörj upp ordentligt mellan skivarens medbringare, låsclipsen styrtapparna och den yttre delen av skivan.
Sedan är ett knep vid lite skeva skivor/pulserande att göra några mkt hårda inbromsnongar i följd. kan bli bättre. Funkar på tunnare skivor och flytande.
Sedan BYT beläggen!!! Sista mm går mkt fort att bromsa bort, sedan kan ju metallen i klossen redan ta emot skivan.
Kul att du skruvar själv:tummenupp

Flytande skivor hjälper inte så mkt om det är "skivnavet" som blivit skevt.

Navet är oftast av mjukare & mindre återfjädrande material än friktionsdelen & kan ev med korrekt & lagomt våld (gummi-/plastklubba + träklots typ) riktas om du hittar var skevheten sitter.

Vad är detta. En epidemi i fel vid framhjulsbyte? :va Jag har ett tips till alla som får dylika problem:

Ta och samla ihop alla era verktyg. Åk ut till något avlägset ställe där ni kan använda dem i lugn och ro för nyfikna. Ta nu och kasta dom så långt ni kan, så får ni ut det ni kan ur dom. Bra träning och det lönar sig i längden. Lär era framtida barn att så fort de ser ett verktyg av något slag, så ska de kasta den så långt de bara kan, då blir de duktiga spjutkastare när de växer upp.

11smileywinking.gif

Kolla så att det sidledes avståndet mellan bromsskiva och belägg är samma överallt. Kolla även att avståndet mellan bromsskiva och bromsok är samma överallt.

Om det INTE är så kan du lossa klämbultarna som håller hjulaxeln och försöka justera gaffelbenen(t) åt det håll som är lämpligast.

Fråga 3. Vad kan det ens hypotetiskt vara ?
Beläggen kan ju inte röra sig i oken.
Oken kan inte röra sig på gaffeln.
Skivorna kan inte röra sig på hjulet.

Har du gjort en liten tankevurpa ?? :confused:

På den typen av hoj så sitter det väl någon form av flytande skivor...
...således så kan väl skivorna röra sig på hjulet/navet !!

.

Vad har du för depåstöd som deformerar gaffeln... skruvstäd? depåstödet skall ju inte belasta i sidled utan underifrån.

Det klonkande ljudet kan ju uppstå med flytande skivor då skivan rättar till sig vid bromsning.

Har du gjort en liten tankevurpa ?? :confused:

På den typen av hoj så sitter det väl någon form av flytande skivor...
...således så kan väl skivorna röra sig på hjulet/navet !!

.

Hur hade du tänkt att skivan ska bromsa in hjulet om det kan röra sig på hjulet/navet? Tanktevurpa :va

Vad har du för depåstöd som deformerar gaffeln... skruvstäd? depåstödet skall ju inte belasta i sidled utan underifrån.

Det klonkande ljudet kan ju uppstå med flytande skivor då skivan rättar till sig vid bromsning.

Depåstödet är budgetvariant, och gafflarna rätt smala så stödet gav lite vika vilket pressar ihop ´gafflarna.,

MEN, det visade sig att problemet kvarstod trots att cykeln hängde i styrkronan.

Hur som haver så funkar det nu. Det verkar som att beläggen glasat sig, vilket gav skrapljudet. De är fixat, men ska nog byta belägg iaf eller åtminstone ha med nya utifall att.

Skivornas skevhet finns där, men när beläggen blev ok så är det så ytterst lite att det är inom toleranserna. Känns absolut inte i handtaget.

Klonkadet berodde sannolikt på de glasade beläggens grader som blivit när jag bände isär dem för att trycka ut kolvarna. Normalt slits ju sånt ner direkt när man bromsar första gången, men eftersom de glasat sig så var det som att graderna "fastnade" i ventilationshålen i skivorna.

Allt genomgånget, uppsmort och great igen :tummenupp Befarade lagerglapp och sånt var ingenting alls när man tog bort oken oclät hjulet gå fritt.

Så ingen fara på taket. Åsen here we come :hojcbr

Generellt råd vid alla fel av typen. "Demonterade sak för felet x fick felet y vid återmontering" är INTE att posta på Sporthoj först om problemet, utan demontera igen o ställa sig frågan vad gjorde JAG för fel som gjorde att det blev så här.
Det hade sparat mången onödig tråd i mek.

Generellt råd vid alla fel av typen. "Demonterade sak för felet x fick felet y vid återmontering" är INTE att posta på Sporthoj först om problemet, utan demontera igen o ställa sig frågan vad gjorde JAG för fel som gjorde att det blev så här.
Det hade sparat mången onödig tråd i mek.

Så tråden mek är till för??? :va

Om man skruvar isär en sak, och en ANNAN sak får ett nytt fel. Vad är det då? OT-forumet?

Och efter några timmars pillande och vridande och vändande så är det mek-forumet som gäller. Dessutom löste det sig delvis tack vare den här tråden. Det gick i varje fall definitivt snabbare :tummenupp

• Gilla
Reaktioner: VBK
jag måste nästan fråga, då jag har samma problem. Dock så har jag inte plockat bort mitt däck för att de ska vara, utan ägaren innan blev "påkörd" och jag anar att framfälgen tog lite stryk, för då jag bromsar så wobblar framhjulet, men så fort man släpper på bromsen så går den fint igen.. ser även ut som att kopplingshandtaget rört sig lite. Kan det vara så att ena gaffelstaget vridit sig lr att broms oken fått sig en snyting för att de ska uppenbara sig..eller är det så tragiskt att man måste ta o skaffa sig ett par nya bromsskivor ?

Så tråden mek är till för??? :va

Om man skruvar isär en sak, och en ANNAN sak får ett nytt fel. Vad är det då? OT-forumet?

Och efter några timmars pillande och vridande och vändande så är det mek-forumet som gäller. Dessutom löste det sig delvis tack vare den här tråden. Det gick i varje fall definitivt snabbare :tummenupp

:hihi Skulle kanske understrukit FÖRST också.

Om man FÖRST postar i mek så tar det 1½ dygn innan 7pers som är oinsatta i problemet gissar sig fram til ev lösning. demonterar man ner direkt istället så hittar man fel ganska omgående inom 10min.

iom att du hade pillat vridit o vänt i ett par timmar så gäller inte detta generella råd dig:banana

:hihi Skulle kanske understrukit FÖRST också.

Om man FÖRST postar i mek så tar det 1½ dygn innan 7pers som är oinsatta i problemet gissar sig fram til ev lösning. demonterar man ner direkt istället så hittar man fel ganska omgående inom 10min.

iom att du hade pillat vridit o vänt i ett par timmar så gäller inte detta generella råd dig:banana

Håller med till fullo. Kan ju även spara in alla trådar typ "Hjälp!!!! den läcker kylarvätska, vad är felet?????"

Gissningar börjar hagla om skev topp, trasiga kolvar mm direkt, när svaret till 99% är en lossnat slang eller liknande som trådskaparen själv hittat, om han bara orkat bry sig en sekund istället för att posta här så fort ngt är onormalt på cykeln.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman