Märkligt bromsfel efter däcksbyte (BRÅTTOM-AKUTHJÄLP)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ber expertpanelen om felsökningshjälp.

På onsdag åker vi till Gelleråsen, så nu är det bråttom.

Jag har precis bytt däck på tjejens CBR600 f3. Både av- och återmontering av framhjulet strulade lite och det krävdes en del våld och mkt 5-56 och olja för att få allt på plats.

Problem 1. Det låter som att det skrapar om bromsen som det gör när man kör stål mot skiva. Men det är 1,5-3 mm kvar av beläggen.

Problem 2. Det finns helt plötsligt en ojämnhet i bromsverkan. Känns hyfsat uppenbart som att det är ojämnhet i skivorna. Hur kan det ha hänt? Jag pulade med visst våld av hjulet, la det i bakluckan (försiktigt), körde till snälla "Enhjuling" som lärde och hjälpte mig att kränga däck, in i bakluckan igen och hem för montering. Vid monteringen gick inte hjulet in mellan gafflarna sannolikt pga klent depåstöd som lyfter under benen, stödet gav vika lite och jag var tvungen att bända lite med en grov skruvmejsel för att få in hjulet. MEN, jag är hyfsat säker på att jag inte var emot själva skivan. Utan bröt mellan gaffelben och nära centrum på skivan.

Problem 3. I samband med detta kommer ibland ett klonkande ljud. Det känns inte, men hörs tydligt.

Fråga 1. Eftersom jag bände isär beläggen så kan de ju ha blivit lite "repiga" på insidan vilket kan ge konstiga ljud och verkan. Nu har jag dock provkört och bromsat så pass mkt att det borde ha slipats ned i så fall. Men ingen ändring. Bromsverkan finns så det räcker så det är inte stål mot stål.

Fråga 2. Vad krävs egentligen för att en skiva ska slå sig? Överhettning är en sak, men rätta mig om jag har fel i att tro att det krävs rätt mkt våld för att paja en kall skiva?

Fråga 3. Vad kan det ens hypotetiskt vara? Beläggen kan ju inte röra sig i oken, oken kan inte röra sig på gaffeln och skivorna kan inte röra sig på hjulet!

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP :mad:

Du har inte glömt framhjuls distans eller bägge vet inte riktigt om det är lösa distanser på honda jag tror det , det klart om dem saknas så få du problem.

Det låter onekligen som en skev skiva. Häng av bromsoken så hjulet snurrar riktigt lätt. Sätt fart på hjulet och lyssna först om något av missljudet finns kvar, trots att oken är borta. Kolla sedan om du med blotta ögat kan se om någon skiva rör sig. Kolla mot någon fast referenspunkt. Ögat kan se väldigt små fel så du borde upptäcka om det är något knas.

Kolla även om du ser några konstiga skrapmärken i oken eller på hojen som kan orsakat problemen.

Du har inte glömt framhjuls distans eller bägge vet inte riktigt om det är lösa distanser på honda jag tror det , det klart om dem saknas så få du problem.

Distanserna sitter där, och hade de kommit felvänt hade inte skivorna passat in i oken.

Det låter onekligen som en skev skiva. Häng av bromsoken så hjulet snurrar riktigt lätt. Sätt fart på hjulet och lyssna först om något av missljudet finns kvar, trots att oken är borta. Kolla sedan om du med blotta ögat kan se om någon skiva rör sig. Kolla mot någon fast referenspunkt. Ögat kan se väldigt små fel så du borde upptäcka om det är något knas.

Kolla även om du ser några konstiga skrapmärken i oken eller på hojen som kan orsakat problemen.

:tummenupp

Will do.. Fattar ändå inte var skrapet kommer från :va

Problemet är ju att jag inte får loss hjulet igen eftersom depåstödet kan ha varit orsaken till problemet.

Går det att köra ändå med lite skivfladder? Jättelugnt i lugn grupp...

Ska försöka styra upp nya belägg, men skivor blir nog svårt att hinna få tag i till senast ons morgon när bilen går vid lunch!

Last edited:
Däcksfirmor har en förmåga att inte vara försiktiga med skivorna när de kränger däck. Jag har själv varit mycket nära att få en skiva förstörd av en däcksfirma, men som tur var stod jag bredvid och kunde stoppa personen innan han klämde skivan i en av maskinerna.

Övervakade du däcksbytet hos däcksfirman?

Däcksfirmor har en förmåga att inte vara försiktiga med skivorna när de kränger däck. Jag har själv varit mycket nära att få en skiva förstörd av en däcksfirma, men som tur var stod jag bredvid och kunde stoppa personen innan han klämde skivan i en av maskinerna.

Övervakade du däcksbytet hos däcksfirman?

Ingen firma, och jag blev övervakad när jag gjorde det själv.

Det jag är mest orolig för är i så fall när jag bände in hjulet mellan gafflarna (står beskrivet ovan).

Vad innebär ojämnhet i bromsverkan ?

Även skeva skivor bromsar bra,dock med pulserande i handtaget.

Riktigt skeva skivor kan iofs trycka tillbaka beläggen så man kan få pumpa innan bromsen tar.

Hur mår kolvarna och oken ?

Har du mer otur får du inte ens köra ut på banan med så lite kvar på beläggen.

Ja jag har stått på Gelleråsen och inte fått köra:mad:

Vad innebär ojämnhet i bromsverkan ?

Även skeva skivor bromsar bra,dock med pulserande i handtaget.

Riktigt skeva skivor kan iofs trycka tillbaka beläggen så man kan få pumpa innan bromsen tar.

Hur mår kolvarna och oken ?

Har inte kört fortare än 40 nu, men i låg fart känner man viss vibration och framförallt i låg frart (10-20) känns det i hela hojen vid lätt broms att den bromsar MER på vissa punkter. Så att skivan är skev är nog ett faktum.

Kolvar och ok är från -98 och har gått 3500 mil. Men jag har rastat hojen på bana förra säsongen och det funkar upp till hyfsat tempo utan annat än att hojen är gammal. Jag har inte reagerat förut, men nu var det uppenbart direkt.

Om skivorna eller en skiva nu är skev. Kan det vara så enkelt att man kan lossa på den och dra åt igen och få den att hoppa rätt. Eller är den mer sannolikt krokig?

Fråga 1. Kan den verkligen ha blivit krokig av att jag bände lite i dem (mejseln mot skivans centrum) eller borde det va nåt annat? Kan det bli av att de låg i bakluckan?

Fråga 2. Vad kommer skrapljudet från då? Innan detta höärdes inget sånt. Och det verkar ju skumt om det kommer av att skivorna touchar 1 gång per varv? Nu är det riktigt påtagligt!

Har du mer otur får du inte ens köra ut på banan med så lite kvar på beläggen.

Ja jag har stått på Gelleråsen och inte fått köra:mad:

Jag vet.. Och det är inte jag, utan tjejen. Min hoj är som alltid top noche ;)

Mer orolig för henne, hennes första bandag/kurs och hon vågar inte köra min hoj så får jag inte ordning på det här till absolut senast ons kväll är det kört :gråta

Last edited:
Om det är en skiva så kan jag ha en liggandes i garaget som passar.
Vilken sida är det?
Du behöver inget depåstöd. Upp med hojen på C-stödet och låt damen sitta på sadeln längst bak.
Sedan av med oken och sen snurra hjulet.

flytande skivor går att rikta lite.

Ska kolla garaget imorgon och se om jag faktiskt kanske har belägg också....

PM:a ditt nummer så ringer jag dig

Om det är en skiva så kan jag ha en liggandes i garaget som passar.
Vilken sida är det?
Du behöver inget depåstöd. Upp med hojen på C-stödet och låt damen sitta på sadeln längst bak.
Sedan av med oken och sen snurra hjulet.

flytande skivor går att rikta lite.

Ska kolla garaget imorgon och se om jag faktiskt kanske har belägg också....

Centralstöd :va

Du har inte monterat hjulet åt fel håll?

Nope.. Märkte tom upp fälgen innan jag tog isär det för att veta åt vilket håll däcket skulle sitta.

Fick lite tips från en hjälte via telefon om saker att kolla imorrn. Hoppas vi hittar nåt då för det suger gettestikel om hon inte kan köra när vi lagt ut så mycket för kurs, resa, boende och allt :(

Du skrev att du använt mycket 5-56, vad ska du med det till?? Troligen har du kladdat ner skivan fläckvis med smörjan. Blås på med bromsrengöring och torka torrt med en ren trasa. Detta kan du göra med hjulet kvar på hojen. Var noga med att göra det överallt bara.

Skrapet metall mot metall skulle jag gissa är något plåtclips som låter, antingen något av värmeskydden på beläggens baksida om de finns kvar, eller att du knölat till plåtblecket som brukar ligga utanför beläggen åt okets "utsida" mot fälgbanan.

Var klonket kommer från vetefan. Är du tvärsäker på att alla belägg sitter på rätt plats? Kolla så du inte fått bägge beläggen på ena sidan skivan och bara kolvarna på den andra, lätt hänt om man är stressad. Bromsverkan finns det ju ändå från det andra oket.

Last edited:
Du skrev att du använt mycket 5-56, vad ska du med det till?? Troligen har du kladdat ner skivan fläckvis med smörjan. Blås på med bromsrengöring och torka torrt med en ren trasa. Detta kan du göra med hjulet kvar på hojen. Var noga med att göra det överallt bara.

Skrapet metall mot metall skulle jag gissa är något plåtclips som låter, antingen något av värmeskydden på beläggens baksida om de finns kvar, eller att du knölat till plåtblecket som brukar ligga utanför beläggen åt okets "utsida" mot fälgbanan.

Var klonket kommer från vetefan. Är du tvärsäker på att alla belägg sitter på rätt plats? Kolla så du inte fått bägge beläggen på ena sidan skivan och bara kolvarna på den andra, lätt hänt om man är stressad. Bromsverkan finns det ju ändå från det andra oket.

5-56 användes inte i närheten av skivorna. Men ska göra rent skivorna ändå för säkerhets skull. CHECK!!

Metallclipen är ett bra tips, ska riva allt imorrn och reka. Däremot har jag inte tagit bort beläggen, skulle inte göra nåt med bromsarna utan bara byta däck egentligen.

Att kolla om beläggen låg fel var faktist min första tanke, och det var inget sånt.

:tummenupp

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Tack alla för superbra svar.. Har fått en lista att checka av imorrn nu.. Ni får gärna fylla på ännu mer om nån kommer på nåt mer.

Borde jag vara orolig att köra med den nu? Tänkte åka till svärfar imorrn som har travers så att jag får upp hojen utan att lyfta i gafflarna. Men det är typ 3 mil :gnissla. Antingen ska jag köra hojen ut, eller så måste jag ut med bilen, låna släp, in till stan och ut igen :huvet

Ok jag har så gott som ingen mekerfarenhet på hoj men mekat annat har jag gjort och det jag reagerar på är följande:

Du tar loss hjulet med visst våld och sätter dit hjulet med uppskattningsvis ännu mera våld p.g.a. odugligt depåstöd och centrerar då alltihop med en lös del = hjulet?

Tror f-n att det blir snett och vint =) Flytande skivor lär väl knappast centrera utan de måste ju kort och gott hamna rätt från början. Understryker att jag inte säger hur det hela ska åtgärdas utan bara en känsla av att det där uppenbarligen inte gick rätt till vid monteringen, som sagt ingen mek av hoj erfarenhet så ta det för vad det är.

Ok jag har så gott som ingen mekerfarenhet på hoj men mekat annat har jag gjort och det jag reagerar på är följande:

Du tar loss hjulet med visst våld och sätter dit hjulet med uppskattningsvis ännu mera våld p.g.a. odugligt depåstöd och centrerar då alltihop med en lös del = hjulet?

Tror f-n att det blir snett och vint =) Flytande skivor lär väl knappast centrera utan de måste ju kort och gott hamna rätt från början. Understryker att jag inte säger hur det hela ska åtgärdas utan bara en känsla av att det där uppenbarligen inte gick rätt till vid monteringen, som sagt ingen mek av hoj erfarenhet så ta det för vad det är.

Du har sannolikt helt rätt. Just då hade jag dock inte mkt att välja på :(.

Gällande flytande skivor däremot så är väl själva grejen att de faktiskt ÄR just flytande och kan justera sig självt!? Däremot kan hylsan eller lagren ha fått sig en kyss (fast osannolikt).

Högst på min spekulationslista just nu är följande (utvärdeing av panelen välkomnas):

Eftersom gafflarna blev utsatta för att pressas ihop när hojen stod på depåstödet har de haft en "felaktig form". Felet jag gjorde som kunde undvikits var att dra åt allt medan den stod på stödet. Nu när allt är på plats sitter det fortfarande under "felaktig" spänn. Hade jag istället släppt ned hojen, rullat och bromsat hård för att gunga den tillrätta eller kanske rulat in lite lätt i väggen. Och SEN dragit åt allting.

Lösningen jag hoppas på är att lyfta den i ramen istället i travers. ta isär allt (göra rent och smörja upp, igen) och sen skruva ihop när inget är under spänn. Förhoppningsvis borde det kunna "räta" ut det som är fel nu. För ärligt talat är jag så noggrann och så försiktig att inget ska kunna ha hänt. Så det mest sannolika är ren inkompetens :D.

Jag återkommer med fler idiotfrågor eller ett svar med lösningen på problemet imorrn!!

Snart är det bingen så jag ska ta hand om min stackars sambo som tittat på mig vid datorn hela kvällen!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman