Märkligt batteriproblem

JNOV

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2016
Hoj
Yamaha MT-09 2014
Hej!
Har en Yamaha MT-09 (2014). Skulle sätta i batteriet igår efter att ha haft det ute, men blev lagom fundersam. När jag sätter i det som det ska sitta (enligt mitt minne och instruktionsboken) så hamnar minuspolen vid pluskabeln och pluspolen vid minuskabeln.
Minuskabeln är dragen under massa annat och räcker inte att dra över batteriet.
Bifogar bilder.

Så min fråga, vad säger ni kunniga? Finns det någon möjlighet att det suttit fel och fungerat utan problem ändå? Hur bör jag gå tillväga nu?

Det är orginalbatteriet från när jag köpte den, Yuasa YTZ10S 12V, 8,6 AH.

Mycket tacksam för alla hjälpande svar! :)

DSC_0690.jpgDSC_0691.jpg

Vända det 180 grader menar du? Då räcker inte minuskabeln över batteriet dessvärre!

Jag menar att du lägger batteriet på sidan efter at ha vridit det 180 grader.

Eller så är det jordkabeln som har råkat hamna under andra kablar och behöver fiskas fram så att den ansluter till höger. Plussen ser ju ut att räcka till en pol på vänster sida.

Last edited:
Be ngn med samma hoj om info!

Någonting är seriöst märkligt.

Be någon med likadan hoj att kolla och ta bilder.

Och vad du än gör så koppla inte in det så som det passar fysiskt men blir logiskt/elektriskt fel. Innan du kollat både det ena och det andra.

Det kan vara fiffigt att verifiera att + verkligen är plus och - verkligen har kontakt med jord/chassi. Det ser visserligen så ut. Men... [Valfri högre makt] förbjude att man lyckats göra fel med färger och kabeldragning. Gör det med multimeter, helst en Fluke. Det går visserligen jättebra med andra men det är liksom inte riktigt samma sak. :fakta

Och, det råkar inte vara så att du haft två eller flera batterier lösa och framme samtidigt...men bara lite sådär olika? Bara utifall att....

stämmer att batteriets poler har 2 hål för olika vinklar, hade samma/liknande batteri i min mt-07a och batteriet var typ lika högt som brett så det borde gå att lägga batteriet ner om du vänder på det. då bör polerna hamna rätt.

Sätter nog en tunna skit på att jordkabeln har råkat hamna fel när batteriet monterades :)

Sätter nog en tunna skit på att jordkabeln har råkat hamna fel när batteriet monterades :)

Smart, om nån sätter emot blir du med stor sannolikhet av med en tunna skit ju, eftersom batteriet bara ska vridas runt lite

Testa att lägga batteriet ner, så ska du se att det funkar!
du får även snurra det så plus polen hamnar frammåt!

Texten ska vara emot dig.

Det sitter så original! :tummenupp

Som freij ovan säger lägg ner och vänd på batteriet - så ska du se att pluspol hamnar mot pluskabel.

Last edited:
Jag har inte läst tråden. Jag tror du behöver lägga batteriet ner och vända på det så pluspolen hamnar mot pluskabeln.

Förslag: åk ut till Yamahacenter. (Eller någon annan handlare.) Be att få titta på en annan MT-09:a, eller att få tala med en mekaniker, eller helst både och. Så slipper du gissa dig fram, slipper testa och "testa fel" (=sabba något).

Ja, precis som ni sa. Batteriet skulle ju faktiskt ligga på sidan och inte "stå" upp.
Problemet löst, tackar ödmjukast för all snabb hjälp! Guld värt.
Kan tycka att man borde se till att det kanske inte går att montera på så många andra sätt än rätt, men men, nu vet jag det iaf :)

Hur som helst, tack för hjälpen, önskar er alla en grym kväll :)

Lite smålurigt det där. Batteriet ligger ner i min yamaha med på det viset. Såna småsaker som någon liten överanalyserande japansk tekniker hos yamaha av ngn anledning har räknat ut att det innebär 0.0014% fördel, men ställer till ett helvete för oss vanliga människor ?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph