Märklig spricka/skåra i nytt bakdäck

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Det är ju intressant att däck inte klarar vanlig svensk sommar utan att ska "frysa" sönder...
Jag kör själv godstransporter och jag har inte varit med om att man transporterar däck i frysutrymme på ett flak.
Eftersom att det nu är en hel del folk som tydligen råkat ut för detta, kan inte bara vara dom som skrivit här, så borde det vara någonting som tillverkarna/importörerna borde undersöka då det handlar om en mycket stor risk med detta, det är ju en kraftig säkerhetsrisk med skadade däck.

De flesta stora tillverkare vill inte frakta Racegummi på vintern eller under 0-an, just pga det finns en chans att de kan frysa sönder. Oavsett fabrikat eller om det är till bil eller MC.
Vanliga däck har ju tillsatser i sig så detta inte ska/kan hända.

Sen beror det ju lite på hur importören/leverantören skeppar från sig också.
Vet ej hur andra gör med skeppningen/leveranserna av däck på vintern...

Men helt rätt i att tillverkarna vill/borde se närmare på sådana här däck då de kan lära sig/förhindra att det händer igen.
Det är ju en potentiell säkerhetsrisk med däck som spricker av köld.
Förmodligen finns det mer skador då än bara det som syns.
 

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Vid götet
Hoj
Z750 2011
Mitt Michelin levererades i en kartong. Och om man nu mot all förmodan skulle använda kniv för att få upp den så hade man skurit längs med däcket, inte rakt över. Dessutom var kartongen så pass stor att däcket inte låg emot kartongen när man ställde den upp.

Men visst, när man ska ta bort skyddsplasten så kanske man skär rakt över. Varför man nu öht skulle göra det, då det bara är att slita bort den. Skulle man använda kniv till det hela så hade man väl skurit i själva håligheten/centrum av däcket och inte mot däcket.

Michelin har ett central lager i kungälv. När vi får våra däck därifrån så ligger dom i racks. Sen hamnar dom på pallar och ut till hela landet.
Kan till lägga att de kan ligga bil och mc däck i terminalen ett par dagar under vintern. När de är -10 ute så har vi kanske 0 grader inne.
Så att dom fraktas korrekt? nja inte alltid va :)
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Michelin har ett central lager i kungälv. När vi får våra däck därifrån så ligger dom i racks. Sen hamnar dom på pallar och ut till hela landet.
Kan till lägga att de kan ligga bil och mc däck i terminalen ett par dagar under vintern. När de är -10 ute så har vi kanske 0 grader inne.
Så att dom fraktas korrekt? nja inte alltid va :)

Det var bra att veta.....
Om det är okunskap som ligger bakom, då kan man lära rätt.
Om det är lathet/ignorans är det svårare. Då blir det fajt istället
Jag antar ju att de som jobbar inom branchen, har rätt kunskap och rätt utbildning för att hantera alla typer av däck.
Men förmodligen är det inte så :va

Var jobbar du?
Låter som grossist?(pm om du inte vill skriva)
 

Hudik

Guest
Michelin har ett central lager i kungälv. När vi får våra däck därifrån så ligger dom i racks. Sen hamnar dom på pallar och ut till hela landet.
Kan till lägga att de kan ligga bil och mc däck i terminalen ett par dagar under vintern. När de är -10 ute så har vi kanske 0 grader inne.
Så att dom fraktas korrekt? nja inte alltid va :)

Du jobbar alltså på Schenkerterminalen i Hissingsbacka?
Jag kör åt Schenker med gods från Göteborg och vad jag har märkt så skickas merparten av däck under vintern/höst/vår och det är inte värmegods med däck, frågan är ju om inte däck ska klara kyla när vi bor i skandinavien?

Däcket som jag fotade i ett tidigare inlägg var tillverkat i april och om det är kylsprickor i däcket så bör det ju ha varit upp till nordpolen och vänt innan det kom till oss för vad jag vet så är det inte vinter och kyla nu...
 

Hudik

Guest
Det var bra att veta.....
Jag antar ju att de som jobbar inom branchen, har rätt kunskap och rätt utbildning för att hantera alla typer av däck.

Jag vet inte om jag levererat däck till någon ÅF som har ett varmlager, oftast så förvaras ju däcken i ett plåtskjul eller en container på gården, och va har ju ner åt 30-35 minusgrader på vintern..
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Varför verkar detta enbart hända MC-däck?

Har aldrig sett något liknande på bildäck.

Kanske skulle kolla upp dom på egna hojen (Heidenau) och kolla...
 

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Vid götet
Hoj
Z750 2011
Det var bra att veta.....
Om det är okunskap som ligger bakom, då kan man lära rätt.
Om det är lathet/ignorans är det svårare. Då blir det fajt istället
Jag antar ju att de som jobbar inom branchen, har rätt kunskap och rätt utbildning för att hantera alla typer av däck.
Men förmodligen är det inte så :va

Var jobbar du?
Låter som grossist?(pm om du inte vill skriva)

Jobbar på schenker som hudik skrev. Men eftersom däck inte går som värmegods så finns de heller inga temp krav på de. Så de kan ligga hur kallt som helst. När de är som mest däck i terminalen så får de stuvas däck där de får plats och jag vet att de har hänt att åkerier har fått slänga däck bak på kylbilen bara för att få med sig allt.
De är inget fel med de eftersom de inte är värmegods.
Hade de kommit in krav på de så hade de varit en annan femma.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har själv Power Pure som originaldäck på min hoj. Nu har dock motorcykeln alltid förvarats i varmgarage
och gått på fint underlag. Vill inte göra någon smygreklam för denna däck. Men under mina 15 år som sporthojsförare
(gatkörning) så har jag aldrig varit med om bättre grepp! Man behöver fan knappt använda stödet när man parkerar hojen. Skämt åtsido, men det känns som att det inte kan bli så mycket bättre.
Inga sprickor eller revor på mina däck iaf:yoparty
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Jag vet inte om jag levererat däck till någon ÅF som har ett varmlager, oftast så förvaras ju däcken i ett plåtskjul eller en container på gården, och va har ju ner åt 30-35 minusgrader på vintern..

varmlager är ju en sak.
Är det bara inomhus så brukar det inte vara minusgrader...

Men racedäck är inte gjorda för minusgrader. Gummit spricker. Tyvärr är det så
Vi har vårt lager i Hisings Backa och jag har pratat med de som jobbar där.
Vi skickar inga racedäck om det är minusgrader just pga att det inte är värmegods.

Detta gäller ju bara däckvärmardäck som inte har tillsatserna i gummit som de vanliga däcken har.

Dina däck skulle jag har reklamerat där jag köpte dem.
Uppenbarligen(i mitt tycke) så har dessa fraktats i minusgrader då de har spruckit på det sättet.
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Kanske ska klargöra att dessa kallsprickor/köldsprickor uppkommer på racedäck som inte har några tillsatser i sig.(antioxidation, mjukmedel etc.)
Inte på vanliga MC däck typ sport eller touringdäck.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Jag har fått Colddracks på nästan samtliga mina Metzler. Dom är stenhårda. Spricker när dom ligger / kastas runt i bussen / garaget på våren/ höst / vinter.

Har även några dunlop som har spruckit lite granna även vid hyfsad temp 5-10 grader.

Det händer alltså, oavsett hur sjukt det kan låta!

Jag hade en sån där spricka på ett Metzler slicks förra året, enligt Greven så kallas det för coldcrack, uppstår då och då. Jag antar att det är något i produktionen.

Jag pratade med min leverantör (en Tysk firma) och de pratade med Metzler som tog det som reklamation!

Så det är inte alls som Michelin säger att det måste ha uppstått vid körning!
Tittar man noggrannare så är säkerligen sprickan i en limning/skarv.

//Niklas
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top