Tom@Work
Stängt sedan 22-05-01
Det är ju intressant att däck inte klarar vanlig svensk sommar utan att ska "frysa" sönder...
Jag kör själv godstransporter och jag har inte varit med om att man transporterar däck i frysutrymme på ett flak.
Eftersom att det nu är en hel del folk som tydligen råkat ut för detta, kan inte bara vara dom som skrivit här, så borde det vara någonting som tillverkarna/importörerna borde undersöka då det handlar om en mycket stor risk med detta, det är ju en kraftig säkerhetsrisk med skadade däck.
De flesta stora tillverkare vill inte frakta Racegummi på vintern eller under 0-an, just pga det finns en chans att de kan frysa sönder. Oavsett fabrikat eller om det är till bil eller MC.
Vanliga däck har ju tillsatser i sig så detta inte ska/kan hända.
Sen beror det ju lite på hur importören/leverantören skeppar från sig också.
Vet ej hur andra gör med skeppningen/leveranserna av däck på vintern...
Men helt rätt i att tillverkarna vill/borde se närmare på sådana här däck då de kan lära sig/förhindra att det händer igen.
Det är ju en potentiell säkerhetsrisk med däck som spricker av köld.
Förmodligen finns det mer skador då än bara det som syns.