Märklig spricka/skåra i nytt bakdäck

Jag har också ett "knivdrag" fast längsmed ca 10-15 cm i mitt power pure bakdäck. Såg det efter typ 150 mils körning. Vet ej hur djupt.
Kan det vara däckgubben som skär bort nån tejp?

Hur mycket påverkas däckets prestanda av en sån spricka? Någon som vet?

Enligt min uppfattning så måste revan ha kommit ifrån något som har skurit sig in i däcket. En kallspricka el dylikt skulle inte göra en perfekt rak linje som linar ihop över däckmönstret.

Jag förutsätter att du skulle uppmärksamma om du rullar över något så stort och vasst så jag gissar att någon har varit ovarsam med packkniven och att revan sedan spruckit upp och blivit tydligare när du har kört med däcket. :(

Hej alla.

Nu har jag svar från Michelin:
"Detta ser ut som en typisk motkörningsskada, sprickan sträcker sig över möstret på ett sätt som inte kan komma av sig självt, ex torrspricka.
Däcket har uppenbarligen träffat något vasstföremål som orsakat skadan
Detta är ej en reklamation"

Hur mycket påverkas däckets prestanda av en sån spricka? Någon som vet?
Med tanke på att Michelins nya Pilot Road 3 har massor av "saipningar" på tvärs över framdäcken, så ska detta inte spela någon roll.
Gummit ska/borde inte spricka mer pga detta. Då skulle det även spricka runt det vanliga mönstret.

Men det skadar ju inte att hålla kollen på en sådan spricka....

Jag har även ställt frågan till Michelin om de behöver sprätta loss tejp eller band från leveranserna.
Om det kan uppkomma sådana snitt pga ovarsamhet.

Vi har ingen tejpning eller buntning som är gjord på så sätt att man kan riskera att snitta däcket. Våra däck kommer i plastpåse och kartong till kund. Går att slita upp med händerna.
Klisterlapparna som sätts direkt på däcken ibland, drar man bara bort med händerna. Inga knivar behövs.

Men såklart kanske däcken (oavsett fabrikat) är buntade/tejpade så det behvs skäras loss nånstans efter leveranskedjan...?

Last edited:
Denhär sortens "skärsår" uppsår oftast i levranskedjan av att en i ledet behöver packa upp paketet. Detta händer ofta med saker som plastas ihop på pallar under levereans för att sedan säljas styckvis vid slutdestination. Nästa gång ni köper en färgburk - titta på locket så kommer ni nog se en tunn linje över en del av det, om inte hela. Skadan uppstår när man använder bladknivar vårdslöst för att snabbt packa upp varorna.
Förmodligen tänker den som packar upp att däcket är så hårt och att kniven är mjuk så det är ingen fara.
Vad jag ser vidare är att detta fenomen verkar uppstå endast på race-däck. Min gissning, en liten skåra i ett mjukt däck växer snabbt fram under tryck. Därav oxå att man inte ser det på däcket innan montering och ett par varv.

Blir intressant att se vad man kommer fram till från leverantören.

Jag hade en sån där spricka på ett Metzler slicks förra året, enligt Greven så kallas det för coldcrack, uppstår då och då. Jag antar att det är något i produktionen.

Jag pratade med min leverantör (en Tysk firma) och de pratade med Metzler som tog det som reklamation!

Så det är inte alls som Michelin säger att det måste ha uppstått vid körning!
Tittar man noggrannare så är säkerligen sprickan i en limning/skarv.

//Niklas

Jag hade en sån där spricka på ett Metzler slicks förra året, enligt Greven så kallas det för coldcrack, uppstår då och då. Jag antar att det är något i produktionen.

Jag pratade med min leverantör (en Tysk firma) och de pratade med Metzler som tog det som reklamation!

Så det är inte alls som Michelin säger att det måste ha uppstått vid körning!
Tittar man noggrannare så är säkerligen sprickan i en limning/skarv.

//Niklas

Helt rätt att det kan vara en kallspricka.
De brukar iofs uppträda/uppkomma på racegummi oftast och har med dålig lagring eller dålig värme att göra.

Däremot är det inte i en limskarv.
På de högupplösta bilderna som jag fick skickat till mig, så syns ingen skarv.
Dessutom är snittet/sprickan lätt rundad. Inte helt rak. Vilket, för mig, tyder på en påkörningsskada.
Hade det varit i en skarv, så hade den varit helt rak.

Jag är ingen expert på ämnet även om jag jobbar med däck.
Däremot har jag tillgång till experterna på Michelins och Dunlops tekniska avdelningar.
Jag antar att Svenska Michelin har mailat ner bilderna och fått besked därifrån också.

Det ligger mer skit på banorna än vad man tror/ser.
förra året hade jag 3 punkteringar;
2st på Gelleråsen samma dag. Plåtbit i framdäcket och en plåtskruv genom bakdäcket.
1st på Kinnekulle där en glasbit orsakade en pyspunka på bakdäcket.

Och på våra svenska vägar ligger det ännu mera skit, kolla bara på metallskarvarna vid broarna tex.

Jag har förövrigt 3-4st sånna här sprickor i mitt Maxxis bakdäck men det är från -08 och jag är inte vidare snäll mot mina bakdäck :)

Hej alla.

Nu har jag svar från Michelin:
"Detta ser ut som en typisk motkörningsskada, sprickan sträcker sig över möstret på ett sätt som inte kan komma av sig självt, ex torrspricka.
Däcket har uppenbarligen träffat något vasstföremål som orsakat skadan
Detta är ej en reklamation"

Då är ju frågan hur dom förklarar ett däck som inte har rullat en meter på väg och som hade två skärskador på olika ställen på däcket.
Jag ska fota och lägga upp bilder på detta senare..

Ofta när man fraktar många däck ut till olika firmor så staplar man dom på hög.
Sen drar man ett par varv plast runt för att dom ska stå kvar. Kan mycket väl va att så att vissa firmor slarvar å skär lite djupt när dom skär bort plasten!?

Ofta när man fraktar många däck ut till olika firmor så staplar man dom på hög.
Sen drar man ett par varv plast runt för att dom ska stå kvar. Kan mycket väl va att så att vissa firmor slarvar å skär lite djupt när dom skär bort plasten!?

Men du, ta en kniv, du får välja vilken, och gå ut och försök skära ett 7 cm långt och 4-5mm djupt snitt i ett något så nytt däck där inte gummit blivit hårt.
Förklara sedan för mej hur lätt det var..., det är inte något man gör i ohappa

Men du, ta en kniv, du får välja vilken, och gå ut och försök skära ett 7 cm långt och 4-5mm djupt snitt i ett något så nytt däck där inte gummit blivit hårt.

Nä men om du tar en helt ny mattkniv tar i lite å skär en 7cm lång 1mm djup springa tror du inte den kan med lite tryck och belastning bli 4-5mm djup. Men vi kan testa om du vill, skicka ett däck med schenker via göteborg så kan jag prova på ditt däck så får vi de svart på vitt!? :banana

Efter jag läste detta så var jag ju tvungen att gå ut och testa så klart, tog en på lager vanligt förekommande kartongkniv på ett pirelli sc1 som varken gammalt eller hårt.

Blev ingenting när jag drog kniven såg jag så då tryckte jag lite till, ungefär som man gör när man snabbt vill göra jobbet klart, och drog lite snabbare med samma resultat, inget spår.

Tänkte du var inne på något och tyckte själv att det passade in på vad jag själv trodde skulle hända men tyckte motståndet i kniven var liite för stort för att bara glida på ytan av gummit, tog då och pressade lite bredvid där jag skar med spetsen på kniven och, hoppsan kerstin, där vart ju ett snitt!

Syntes inte för gummit lade sig tillrätta efter kniven passerat men pressade man lite i sidled så......ska inte vara några problem att på ett lager snitta plast och fixa några 3-4mm djupa snitt i gummit utan att det syns direkt, i synnerhet inte på nytt mjukt gummi.

Mitt Michelin levererades i en kartong. Och om man nu mot all förmodan skulle använda kniv för att få upp den så hade man skurit längs med däcket, inte rakt över. Dessutom var kartongen så pass stor att däcket inte låg emot kartongen när man ställde den upp.

Men visst, när man ska ta bort skyddsplasten så kanske man skär rakt över. Varför man nu öht skulle göra det, då det bara är att slita bort den. Skulle man använda kniv till det hela så hade man väl skurit i själva håligheten/centrum av däcket och inte mot däcket.

Last edited:
Mitt Michelin levererades i en kartong. Och om man nu mot all förmodan skulle använda kniv för att få upp den så hade man skurit längs med däcket, inte rakt över. Dessutom var kartongen så pass stor att däcket inte låg emot kartongen när man ställde den upp.

Men visst, när man ska ta bort skyddsplasten så kanske man skär rakt över. Varför man nu öht skulle göra det, då det bara är att slita bort den. Skulle man använda kniv till det hela så hade man väl skurit i själva håligheten/centrum av däcket och inte mot däcket.

Däck kommer förpackade på många besynnerliga vis, eller helt utan emballage(sant!)...till oss snåljåpar som riskerar livhanken med ett eller annat internetköpt däck. Går nog inte att vara så generell, inte ifråga om hur folk använder paketkniven heller, (som jag definitivt tror med lätthet kan åstadkomma ett dylikt snitt).

Nu har jag fotat det däcket som är helt nytt och här kan man ju enkelt konstatera att det inte är pgv. att man kört på något vasst då däcket är helt okört.
Däcket är ett Pirelli Diablo Supercorsa 200-55-17

Bifogat

• Pirelli-1.jpg
    Pirelli-1.jpg
    238.7 KB · Visningar: 272
  • Pirelli-2.jpg
    Pirelli-2.jpg
    238.5 KB · Visningar: 415
Nu har jag fotat det däcket som är helt nytt och här kan man ju enkelt konstatera att det inte är pgv. att man kört på något vasst då däcket är helt okört.
Däcket är ett Pirelli Diablo Supercorsa 200-55-17

naturligtvis är detta inte en motkörningsskada.
Det skulle nog inte Michelin Sverige heller säga.

I mina ögon så ser detta inte riktigt heller ut som en knivskada....verkar vara för svängt/krokigt för det.
Kan det vara kallsprickor som uppkommit under transport?
Racedäck innehåller inga anti-medel alls, såsom frys eller oljeresistens.
Om det är för kallt under tex frakten, kan däcken(avsett fabrikat) spricka pga detta.

Har du fått utlåtande av Pirelli/Greven/Duells om detta?

Kan det vara kallsprickor som uppkommit under transport?
Racedäck innehåller inga anti-medel alls, såsom frys eller oljeresistens.
Om det är för kallt under tex frakten, kan däcken(avsett fabrikat) spricka pga detta.

Det är ju intressant att däck inte klarar vanlig svensk sommar utan att ska "frysa" sönder...
Jag kör själv godstransporter och jag har inte varit med om att man transporterar däck i frysutrymme på ett flak.
Eftersom att det nu är en hel del folk som tydligen råkat ut för detta, kan inte bara vara dom som skrivit här, så borde det vara någonting som tillverkarna/importörerna borde undersöka då det handlar om en mycket stor risk med detta, det är ju en kraftig säkerhetsrisk med skadade däck.

Och eftersom att detta är ett Pirelli som kan man ju konstatera att det inte är ett tillverkningsfel hos Michelin.

Det är ju intressant att däck inte klarar vanlig svensk sommar utan att ska "frysa" sönder...
Jag kör själv godstransporter och jag har inte varit med om att man transporterar däck i frysutrymme på ett flak.
Eftersom att det nu är en hel del folk som tydligen råkat ut för detta, kan inte bara vara dom som skrivit här, så borde det vara någonting som tillverkarna/importörerna borde undersöka då det handlar om en mycket stor risk med detta, det är ju en kraftig säkerhetsrisk med skadade däck.

Och eftersom att detta är ett Pirelli som kan man ju konstatera att det inte är ett tillverkningsfel hos Michelin.

Pirelli byter utan tjafs sa dom till mig när jag visade upp mitt däck som gått en bandag när jag upptäckte det. Fick ett nytt i näven mot det gamla.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti