Märklig spricka/skåra i nytt bakdäck

Viggo1

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2012
Hoj
Ducati 916SPS -98
Såg just att jag har en 7cm lång och 5mm djup tvärgående spricka/skåra i mitt nya bakdäck, ett Michelin Power Pure 180/55 (DOT4809). Bytte för knappt två veckor sedan och har kört en lugn bandag sedan dess. Nån som känner igen detta?

Bifogat

• P8156060.jpg
    P8156060.jpg
    238.7 KB · Visningar: 550
  • P8156061.jpg
    P8156061.jpg
    240.1 KB · Visningar: 511
Ser la ut som du kört över nåt vasst som skurit däcket. Nåt normalt eller onormalt slitage är det inte.

På vissa slicks kan det tydligen bli sprickor om däcken hanteras vårdslöst i kallt väder, typ släpps i travar ner från lastbilar och liknande. Detta skulle kunna vara en sån skada, men är inte säker.

Jag har exakt samma på mitt framdäck fast jag har två stycken nästan 180 grader ifrån varandra.
Jag har Michelin mackor jag med. Vet inte hur dom har uppkommit, men jag kör bana med det ändå.

Maila bilderna till Michelin och kolla läget. Jag mailade Michelin när jag hade märkligt slitage och fick faktiskt ett vettigt svar.

Detta ser ut som att du har kört över något.....men ser inte riktigt då bilden är för liten.

maila över bilder till mig, högupplösta helst, så kan jag kolla med Michelin direkt vad de säger.
Om du vill förståss

tom@hojdack.se

Maila till Tom med bilder så snackar han med Janne på Michelin så kommer du garanterat få ett vettigt svar :)

Jag har mailat till Janne på Michelin.
Han får bilda sig en egen uppfattning om detta och ger mig svar så fort han kan (det brukar gå fort)
Hör av mig via mail till TS så fort jag har ett besked.

Tom, kanon ju! Glöm inte att berätta för oss andra också. Jag har också Power Pure så det hade varit intressant att veta lite mer om jag nu skulle råka ut för samma som TS. :tummenupp

Så här ser det ut på mitt däck. Kl12&15 var det visst på däcket. Jacken gå hela vägen in till korden.

Bifogat

• uploadfromtaptalk1345043480126.jpg
    uploadfromtaptalk1345043480126.jpg
    216.8 KB · Visningar: 329
  • uploadfromtaptalk1345043558011.jpg
    uploadfromtaptalk1345043558011.jpg
    55.5 KB · Visningar: 312
Så här ser det ut på mitt däck. Kl12&15 var det visst på däcket. Jacken gå hela vägen in till korden.

Så därblev mitt competition bakdäck oxå.
Då hade jag vänt på det och försökte lära mig slajda med kalla däck.

Ståhlis sa att det kunde bli så då.

Jag har sett detta på två stycken helt nya bakdäck, men om jag inte minns fel så var det på ett par Pirelli.

Jag kollade igenom dessa däck, det första hade gått en bandag så vi trodde att det blivit någon skada under den körningen så ett helt sprojlans nytt monterades på och efter monteringen ser vi att det flång nya har två "revor" även det, bägge "revorna" var c:a 5-7cm långa och hade ett djup på c:a 4mm.
Garanterat kommer "revorna" av en kniv av något slag och det är inte någon legist på gatan som gjort det eftersom att detta fanns när däcket kom med speditören.

Edit: Tror det var Dunlop och inte Pirelli, ska kolla upp det..

Last edited:
Tycker det ser ut som kallsprickor, alltså ovarsamt hanterat i för låg temp. Haft på ett pirelli men dom byter utan tjafs mot nytt.

Ett däck som ska funka på alla breddgrader med extrem hetta kanske spricker lite i vårt kalla klimat.

Min gissning är att du inte kört på nåt i alla fall. Ser ut som att jacket är mot körriktningen. Om du inte har backat över nåt?:va

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti