Märkesverkstad som bluffar eller inte?

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Jag fick för en tid sen ett felmeddelande i bilen. "Fel på låssystem, kontakta verkstad". Passagerardörren bak har slutat fungera och är alltid låst oavsett om man låser upp eller ej. Sagt och gjort, så åker jag in med den till märkesverkstad för att kolla när de har tid att titta på den. De hade en drop-in och tar in bilen direkt. Efter en stundkommer mekanikern ut.
- Du detta komer tyvärr bli rätt dyrt. Det är fel på styrdonet.
- Jaha?
- Ja du får nog räkna med 2700kr för delen och sen arbete. Totalt uppåt 4000kr.
- Ojdå, det var inte bra. Men jag kan hursomhelst inte vara utan bilen utan jag får boka in en tid om nån vecka.

Jag bokar en tid och kör hem.
Jag märker sedan att servicelampan slocknat och dörren fungerar som den ska? Jag börjar misstänka att det var något litet fel och att verksaden försöker blåsa mig på ytterligare pengar??

Jag ringer och avbokar hos verkstaden. Tar inte upp mina misstankar med dem.

Nu ett par veckor senare ringer deras chef och undrar varför jag inte kommit in med bilen. Jag sa att jag pratat med dem och avbokat för att allt fungerar som det ska.
- Jaha, då får du betala för vår undersökning och felsökning.
Först påstod han att de felsökte den i 45 min, vilket skulle kosta nästan 800kr. Tiden kan omöjligen stämma. När jag hävdade det drog han av halva
kostnaden.
Jag sa att det fortfarande inte kändes rätt, för ni har ju inte gjort något rätt när ni felsökte. Jag ville tänka lite och återkomma till dem.

Vad gör jag?

Bra fråga, ord står mot ord och om jag förstår saken rätt så handlar det om 400:- ? Jag hade betalat och inte lämnat bilen där igen om det inte känns bra med dem.

att de vill ha betalt för felsökning är väl inte underligt.. förmodligen tänkte de lägga på den kostnaden när du lämnade in bilen för reparation men eftersom du valde att inte göra det så får du betala den nu istället..

Polarn lämnade in sin bil på service, å dom kom med tidernas lista på prylar som "måste bytas", en jävla massa prylar, som det inte var något fel på, även om grejerna inte var spretans. Bla ett blinkersglas som man i vissa vinklar kunde ana en minimal spricka i. Priserna var dessutom rent horibla för jobbet. Men det är nog många som går på det, å litar blint på verkstäderna.

Kruxet är väl att man inte vill komma i dispyt med dem med tanke på att bilen är relativt ny och att man gärna vill lämna in den på service hos auktoriserad verkstad....

Fult gjort av dem, men låt säga att du skiter i att betala avgiften eller kanske kommer överrens med dem om att inte betala så tror jag att du förr eller senare ändå gör det genom andra servicekostnader där de ränkar in den tidigare summan i hemlighet.
Har de varit fula en gång skulle inte detta scenario förvåna mig!

Snacka med konsumentrådgivningen i din kommun och be om råd!

hmmm, jag skulle nog inte i första taget betala, tror jag !
Att komma i efterhand....näää....det fungerar inte.

Felsökningen ingår ju i vissa fall om de får laga bilen, men jag ser det som självklart att man får betala för tiden de lägger ner på felsökningen. Förmodligen har de kopplat upp bilen mot diagnosen och nollat felkoderna, ibland är det allt som krävs. För att vara säkra på att låset ska funka även längre fram så vill de byta ut det. De borde ha låtit dig prova nån vecka om felet kom tillbaka innan de ville börja byta saker tycker jag. 800kr för felsökningen säger jag inget om, det är troligen ett fast pris för att göra en diagnos, även om det är mycket pengar.

Det man är ute efter om man har en trasig bil är ju en offert på vad det kostar att reparera den.

Njae, offert och felsökning är två olika saker tycker jag. Skall någon ligga under huven på min bil i en vecka och felsöka tills de upptäcker att en säkring är trasig, och sedan snopet se på när jag åker därifrån utan att betala och köper en säkring och stoppar i själv?

Såhär funkar det på många verstäder;
Bonus baseras på intjänad tid. Tex; anta att bonusen är 100kr/intjänad timme och att ett arbete beräknas ta 1½ hr, men mekanikern fixar det på 1hr. I det fallet erhåller meken en bonus på 50kr ((1,5-1)*100).
Eftersom mekar gillar pengar så lägger man gärna till felsökningar som inte gjorts för att öka den beräknade tiden. Verkstaden blundar givetvis för detta eftersom de fakturerar tiden till kund och också tjänar pengar på beteendet.

Anta att du lämnar in en bil som går lite ryckigt. Meken gissar direkt att det är en knastertorr vaccumslang som läcker och efter att ha bytt denna går bilen perfekt. Jobbet tar 45 minuter eftersom ena handen används till att hålla en rykande het kaffekopp. På jobbrapporten kommer det finnas "felsökning/rengöring vacuumsystem", "läckagesökning insug/avgas", "felsökning insprutningssystem", "tryckkontroll insprutning", "läckagetest spridare", "kontroll av felkoder", "tändstift kontroll/rengöring", "felsökning/funktionskontroll tändsystem", "byte av vacuumslang", "provkörning/kontroll".
Total beräknad tid: 3hr.
Använd tid: 0,75hr
Bonus: 225kr

Såhär funkar det på många verstäder;
Bonus baseras på intjänad tid. Tex; anta att bonusen är 100kr/intjänad timme och att ett arbete beräknas ta 1½ hr, men mekanikern fixar det på 1hr. I det fallet erhåller meken en bonus på 50kr ((1,5-1)*100).
Eftersom mekar gillar pengar så lägger man gärna till felsökningar som inte gjorts för att öka den beräknade tiden. Verkstaden blundar givetvis för detta eftersom de fakturerar tiden till kund och också tjänar pengar på beteendet.

Anta att du lämnar in en bil som går lite ryckigt. Meken gissar direkt att det är en knastertorr vaccumslang som läcker och efter att ha bytt denna går bilen perfekt. Jobbet tar 45 minuter eftersom ena handen används till att hålla en rykande het kaffekopp. På jobbrapporten kommer det finnas "felsökning/rengöring vacuumsystem", "läckagesökning insug/avgas", "felsökning insprutningssystem", "tryckkontroll insprutning", "läckagetest spridare", "kontroll av felkoder", "tändstift kontroll/rengöring", "felsökning/funktionskontroll tändsystem", "byte av vacuumslang", "provkörning/kontroll".
Total beräknad tid: 3hr.
Använd tid: 0,75hr
Bonus: 225kr

Känns som man har valt fel karriär....:D

Jag lämnade in min bil för felsök en gång. De hittade inte felet och sa att eftersom de inte hittade felet så kunde de inte ta något betalt heller. (Volvo märkesverkstad)

Nu gjorde de ingen stor undersökning, bilf-n ville inte starta då och då. Hopplöst fel att hitta men gick till en annan oberoende verkstad som anade och hittade felet på en gång.

Felsökning ska betalas om felet ej åtgärdas och ibland bjuder verkstaden på den delen om de lagar det de hittar. Inget konstigt med det, betala och var glad över att du fick pruta 50%.

Att koppla in sladden och läsa av felkoden på skärmen kan näpperligen ta sådan tid att det kostar 800.
Med en handhållen felkodskollare tar det ungefär samma tid som att kolla oljan. (man gör det MAO ute på gården)

800:- är ocker, 400:- är dyrt, men någonstans måste dom lägga en minimikostnad för att kolla småskit också, annars skulle dom ha en kö med 40 bilar varje morgon som bara ville kolla om dom där ryckningarna dom trodde att dom kände inte var något garantifel...

Ungefär som besöksavgiften på vårdcentralen, skulle det vara gratis skulle det sitta ett par hundra kverulanter där varje morgon, kostar det en hundring har man halverat skaran, kostar det tvåhundra så är det bara 25 pers som sitter där, och utav dom är det ett dussin som egentligen hade behövt komma in.....

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back