Märkesracing

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag läser gärna engelska mc-tidningar och de nämner ofta lite mindre raceserier, ofta t.om. märkesserier. Typ att de haft serier där de bara kört med CB 500, eller Thunderbikes med SV 650 från 2000-talet mot FZ 750 från 80-talet. Mitt intryck är även att många av deras stjärnor genom åren har kört i sådana mindre budgetklasser. Jag kan också förtså att det nog är en bra skola att möta andra på samma material för att lära sig racecraft.

Finns det liknande serier i Sverige, och om inte: varför?

Mitt intryck, vilket kan vara fel, är att här kör man 1000 cc eller inte alls. (Lite förenklat jag vet!)

Problemet i Sverige är väl att underlaget, dvs potentiella förare, är för litet för att det ska gå att sälja 20-30 hojar och bilda en egen serie.

Jag hade mer än gärna sett tex en Yamaha R6-cup eller liknande.

Nej, det finns inte i Sverige och en stor anledning är nog att dom är ca 61 miljoner och vi är 9, samt att dom har fler banor och dom flesta har antagligen betydligt mycket närmare till en bana än dom flesta har här.

Vi hade ju Sport Production, med 250 2t, 400 R4 4t och 650 twin 4t, men den lades ju ner pga minst sagt glesa startfält, ibland räckte det ju att ta sig i mål för att få pallplats, nästan iaf :(

Fanns även Fireblade cup på 90 talet.
Var poppis och dessutom var med fick lite extra mervärden.

Bla fick topp tre B förarna åka gratis till england och köra tävling.
Christer Miinin var en av de som fick åka dit.

RD350-cup
Starbike (tror jag det var en serie som hette) med RD & RG 500:or
TZR 250-cup
Super-Street (250 2T gathojar)
GSXR750-cup

Samtliga dessa svenska std.klasser från 80-/90-tal var fullsmetade med deltagare (förutom möjligen GSXR-cup som var införlivad i Suiperbike.klassen), och jag ser ingen anledning till att samma koncept inte skulle funka idag.

Känns nästan mer som att anledningen är att det saknas lämpliga & attraktiva sporthojar i det mindre & billigare kubik-/klassegmentet idag.

Edit: "inte"

Last edited:
Nej, det finns inte i Sverige och en stor anledning är nog att dom är ca 61 miljoner och vi är 9, samt att dom har fler banor och dom flesta har antagligen betydligt mycket närmare till en bana än dom flesta har här.

Vi hade ju Sport Production, med 250 2t, 400 R4 4t och 650 twin 4t, men den lades ju ner pga minst sagt glesa startfält, ibland räckte det ju att ta sig i mål för att få pallplats, nästan iaf :(
Visst är dem fler å det spelar in men samtidigt kan man knappast komma ifrån att om det inte finns billiga aternativ så blir det väl svårare att få idrotten att växa!? Själv är jag numera för gammal och för tung för racing men jag kan inte bluda för det faktumet att jag nog hade tyckt det var kul att köra mot andra om det hade varit ekonomiska försvarbart.
Med tanke på intresset för bandagar så tror jag nog att det finns fler som skulle kunna tänka sig att tävla under lite enklare förhållande, åtminstone som en test.

Vi borde helt enkelt ha ett Gotland Grand National för banhojar där motionärer kan rekryteras/luras till att tävla...

KTM 690 Supermono Cup :tummenupp

Billigare går det nog inte att bli. Min 690 har gått typ 700 mil på bana och allt som görs är oljebyten. Är man lite lyxig går det åt två set däck på en säsong. Plus kanske ett set regndäck.

KTM 690 Supermono Cup :tummenupp

Billigare går det nog inte att bli. Min 690 har gått typ 700 mil på bana och allt som görs är oljebyten. Är man lite lyxig går det åt två set däck på en säsong. Plus kanske ett set regndäck.

Det tycker jag verkar schysst! Kanske ska jaga rätt på en 690. En liten fundering på det; är det ok att träna med RR-licens på licensierade motardbanor? Då håller man sig till asfalten förstås och sen ska ju det vara ok för dom andra som huserar där osv. men rent teoretiskt, är det godkänt?

En möjlig klass är Kawasaki ninja 250. Den används som junior hoj tillsammans 2 takts 125 or. Men hojen är fullt möjlig att använda som instegsklass för vuxna också med sina 33 hk.
Men samtidigt erbjuder 600 klassen mycket smidiga och sportiga maskiner t.ex CBR 600 , R6 m.fl. Där finns allt som många bugethojar typ ER 6, SV650 saknar iform av sportfjädring, stabila ramar och styrdämpare. Så var är behovet av fler klasser när antalet förare i varje klass är så litet. .

En möjlig klass är Kawasaki ninja 250. Den används som junior hoj tillsammans 2 takts 125 or. Men hojen är fullt möjlig att använda som instegsklass för vuxna också med sina 33 hk.
Men samtidigt erbjuder 600 klassen mycket smidiga och sportiga maskiner t.ex CBR 600 , R6 m.fl. Där finns allt som många bugethojar typ ER 6, SV650 saknar iform av sportfjädring, stabila ramar och styrdämpare. Så var är behovet av fler klasser när antalet förare i varje klass är så litet. .

sv650 standard:
1.03.xx Sviestad
1.49.xx Anderstorp
50.xx Falkenberg

Det går kalas att köra, jag tror det handlar om prestige. "Ingen" vill tävla med en tjejhoj då många verkas tycka att det minst krävs radialpump, öhlins och pc3 för att visa sig på en bana.

En medelväg kan vara att man får byta grejer likt superstock. Då skulle det nog attrahera fler.

Last edited:
Det tycker jag verkar schysst! Kanske ska jaga rätt på en 690. En liten fundering på det; är det ok att träna med RR-licens på licensierade motardbanor? Då håller man sig till asfalten förstås och sen ska ju det vara ok för dom andra som huserar där osv. men rent teoretiskt, är det godkänt?

För träning krävs medlemskap i SVEMO-ansluten klubb, inget mer. Om inte banägaren satt egna regler vilket jag aldrig hört talas om.
Köper du en 690SMC kan du lätt köra hela banan inkl hopp. En duke eller 690SM blir lite sämre pga auspuff under motorn mm.

Att inte Kawasaki gör en egen kupp för svedalas mest sålda hoj i flera år
Kawasaki ER6.
Hårt reglemente utan trim, inga däcksvärmare, mm och enhets däck.
tror de skulle göra att många ville prova. Träning men lottad startordning, snacka om spännande race de skulle bli.

För träning krävs medlemskap i SVEMO-ansluten klubb, inget mer. Om inte banägaren satt egna regler vilket jag aldrig hört talas om.
Köper du en 690SMC kan du lätt köra hela banan inkl hopp. En duke eller 690SM blir lite sämre pga auspuff under motorn mm.

Ok, tackar för infon. Det är något att kika närmare på!

Att inte Kawasaki gör en egen kupp för svedalas mest sålda hoj i flera år
Kawasaki ER6.
Hårt reglemente utan trim, inga däcksvärmare, mm och enhets däck.
tror de skulle göra att många ville prova. Träning men lottad startordning, snacka om spännande race de skulle bli.

Om jag inte minns fel så fanns möjligheten att köpa ett racepaket till er-6:an, och det snackades om en enhetsserie. Finns nån gammal tråd här på SH.....

Ok, tackar för infon. Det är något att kika närmare på!

Du som bor i Eskilstuna har ju guldläge tack vare Gröndalbanan. SMC kör sina Knixkurser där som du kan testa med din trajja och sen körs det regelbundna träningar på samma bana fast i supermotosträckningen som du kan köra om du skaffar en 690 :tummenupp

Du som bor i Eskilstuna har ju guldläge tack vare Gröndalbanan. SMC kör sina Knixkurser där som du kan testa med din trajja och sen körs det regelbundna träningar på samma bana fast i supermotosträckningen som du kan köra om du skaffar en 690 :tummenupp

Jajjemen! Var där i lördags för andra gången och mös :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien