Märken i bakdäcket?

• Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date

Dark_Messenger

Guest
Vad är/betyder detta?

Däcket i fråga är ett Metzeler z6 som rullat omkring 600mil på en r1. Jag slangar ganska mycket och börnar lite sporadiskt. Det lustiga är att dessa märken har kommit fram de senaste två dagarna när jag för en gångs skull kört ganska städat.

:confused:

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    89.7 KB · Visningar: 162
  • 2.jpg
    2.jpg
    82.8 KB · Visningar: 151
Hade exakt likadana på min BB med likadant däck. Byt NU!
Hade kört med för lite luft och mycket packning = gick varmt. Corden var framme efter 10 mil.

Om du drar på mycket/burnar (värmer upp däcket välldigt fort) och sen kyler ner det hastigt innan hela däcket har hunnit bli varmt så skapas skickt i däcket som blir sprödare, när du sedan kör nästa gång så slits/rivs detta upp

Om du drar på mycket/burnar (värmer upp däcket välldigt fort) och sen kyler ner det hastigt innan hela däcket har hunnit bli varmt så skapas skickt i däcket som blir sprödare, när du sedan kör nästa gång så slits/rivs detta upp

Fast mitt bakdäck var inte burnat med en enda gång...

Mm jag var lite inne på dessa tankar också. Tidigare när jag slitit ut däck så har de sett normala ut och sen pang - så har corden tittat fram nånstans. Då vet man att det är dags men detta har jag aldrig varit med om. Corden är inte framme någonstans.

Har kört hyfsat fort rakt fram nu i några dagar. 2-300km/h under långa sträckor. Kan det ha med fart att göra? :va

Däcket är tyvärr nästan helt slut! Dags att byta.
snart är corden framme seru :)

//Dio

Ahapp så det är bara att ställa in sig på däckbyte alltså. :gnissla

kör bara i kurvor så kan du köra 400 mil till:D

Jag ger mig ut på nån parkering och kör cirklar i 400mil eller så burnar jag kort o gott upp skiten på garageuppfarten. :mad:

Har aldrig poffat ett däck, kanske man ska testa nurå. :banana

Som tidgare sagt så börjar corden titta fram, går snabbt när det väl händer.
Dock kan du nog köra en bit till, hade bra mycket cord framme innan ja bytte senast.
Fast o andra sidan gör inte en motard 300 blås så kanske chilla lite med toppfarsrepor.

Nu är det riktigt illa men fortfarande ingen cord framme. :gnissla

Det sugiga är att jag har stor service att göra, ett drivpaket som är sopslut och nu bakdäckshelvetet. Bah!

Det är ju mycket gummi kvar innan corden kommer fram. Jag har nästan kört slut på mönstret utan att corden kommit fram på mitt z6 och du har ju fortfarande ett bra mönsterdjup.
Undrar varför det har blivit sådär?

Ahapp så det är bara att ställa in sig på däckbyte alltså. :gnissla

Jag fick ett Dunlopdäck billigt som blev på det viset efter bara 100 mil, jag fick hör att det var nått däck som stått i skyltfönstret ganska länge så jag frågade runt lite och det var visst inte så hälsosamt,,,, däck ska förvaras mörkt och svalt fick jag höra.
Reklamera eller släng.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage