Chrille skrev:
VA?!?!
en tidigare vet jag att vi inte har samma säkerhetstänkt (jag kör RR men vägrar Cross och du anser RR vara farligare) men nu är du allt ute i skogen och letar bär.
Just genomträngning är ju extremt farligt då det även vid låga doser våld kan slå sönder ryggen totalt. Att däremot ta en stolpe eller bumling med ryggen först tror jag är mer destruktiv oavsett vilket skydd man än har... Det finns ju gränser för hur kroppen reagerar...
Som exempel har jag en kusin som slog runt med en cross och landade platt på rygg ör att bli liggande. Alla trodde att han bara tappade luften men han kommer aldrig resa sig av egen kraft igen...
Det som hände var att en olyckligt placerad sten trängde in och splittrade en kota. Ryktena har alltid got om huruvida han använde ryggskydd eller inte men EN sten på EN ryggkota. Ett hårdare skydd, dvs bättre på genomträngning kanske hade ändrat utgången av det hela....
Skillnaden mellan ett Knox och de flesta andra ryggskydd är att Knoxet inte har en hård ytterplatta. (Ytterplattans främsta funktion är fö inte att skydda mot genomträngning utan att fördela våldet över ett större område.) Knoxet är i gengäld MYCKET tjockare i den del som går längs ryggraden. Jag slår mycket hellre ryggraden i en skarp sten med det än jag gör med de vanligare Daineseskydden. Stenen måste inte tränga igenom för att krossa kotorna. Och jag vill se den sten som tränger
genom mittpartiet på Knoxskyddet! Jag har faktiskt aldrig hört talas om att något objekt har trängt genom någon ryggplatta, men där kan jag så klart vara illa informerad.
Ett mer rimligt testförfarande vore att mäta effekterna på en provdocka med olika skydd på och under olika, vanliga olyckstyper. Där tror jag att Knox hade fått bättre resultat än de flesta andra eftersom det, som sagt, skyddar ett större område.
På crossbanan kör man med andra typer av skydd eftersom skadetyperna där skiljer sig från landsvägsåkat. Inget glidande på asfalt, inga lyktstolpar, inga trotoarkanter osv, utan mer pang på ner i gruset och stenarna. Idealet där vore nog ett Knox under en bröst-ryggplatta.
Edit: självklart är det katastrofalt illa om något tränger igenom ryggplattan, men jag tror dels att det inte är vanligt, dels att Knoxet skyddar i det närmaste lika bra i riktiga olyckssituationer. Självklart får det sämre värden i ett labb när man pressar något spetsigt föremål vinkelrätt mot det.