Märke på ryggplatta

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
funderar på det där med ryggplatta,
nån som känner till märket Knox ?
Har aldrig sett det i en butik eller så men jag har ju inte åkte land och rike än är det ett välkännt märke ? bra grejor `?

och vad har NI för prylar ?

Last edited:
Knox har jag hört...

Senaste Bike har väll en test just om ryggplattor.. Kolla där..

själv använder jag Daineese...
Lite för tjockt innan man vande sig..
Perfect att spänna in magen med ialla fall.... :rodnar

Ryggskydd

Har knox ryggskydd själv. jag är jäkligt nöjd med det väldigt mjukt och följsamt. Har testat det i strid med marken 2ggr och det har funkat, jag går fortfarande! :tummenupp

Re: Ryggskydd

Red Devil! skrev:
Har knox ryggskydd själv. jag är jäkligt nöjd med det väldigt mjukt och följsamt. Har testat det i strid med marken 2ggr och det har funkat, jag går fortfarande! :tummenupp

låter ju najs packade precis upp skyddet med ett par Alpinestars S-MX som jag hittade beggat men stövlarna ser fan sproijlans ut, när jag packade upp grejorna frågade föraren till budbilen varför dom skickade nya grejor i en datakartong.

Läs det senaste testet i Bike. Knox fick underkänt på genomträngning om jag kommer ihåg rätt.

Eftersom det inte är speciellt billigt heller så finns det ingen anledning att köpa det när det finns så många som klarar testerna bättre.

Jag har UFO Plast. Var också med i BIKEs test.

Betyget i BIKE:
"Plus: Skyddar bra.
Minus: I varmaste laget!" :crash

Att de är varmt kan jag hålla med om men jag är helnöjd med de! :tummenupp

// Kenta

Chrille skrev:
Läs det senaste testet i Bike. Knox fick underkänt på genomträngning om jag kommer ihåg rätt.

Eftersom det inte är speciellt billigt heller så finns det ingen anledning att köpa det när det finns så många som klarar testerna bättre.
Testerna skall man ta med en nypa salt. De mäter ju inget annat än hur skydden klarar det specifika testet. Ett annorlunda konstuerat test hade gett helt andra resultat. Knox må skydda dåligt mot genomträngning av vassa föremål men de skyddar i gengäld ett större område på ryggen än något annat ryggskydd jag sett. Hade man istället för att mäta skyddets motståndskraft mot genomträngning mätt skadan när ett spetsigt föremål träffar ryggen "nära kanten av ryggen" hade inget kunna tävla med Knox. Jag slår hellre i skulderbladet i en trotoarkant med ett Knox än t ex något Dainese jag sett.

Man får försöka göra sig en uppfattning om vad man behöver skydda ryggen mot mest. Och att skydda sig mot något vasst som hotar tränga genom ryggplattan känns inte som högsta prioritet. Andra händelseförlopp känns betydligt angelägnare att försöka gardera sig emot.

Jag har ett Spidi Airback (bilden), som jag tycker verkar ha en mycket bra konstruktion. Enda bristen är just att det inte täcker så mycket som jag skulle önska. Det har jag haft i över ett år och är på det stora helt nöjd med det, men när jag köpte ett till min fru i våras valde jag likväl ett Knox därför att det verkar seriöst byggt och skyddar så stor del av ryggen.

Edit: strunta i priset när du köper ryggskena. Den kan vara en barriär mellan dig och rullstolen och det är inte värt att spara några hundralappar på det. Därmed inte sagt att dyrast måste vara bäst.

Bifogat

• airback.jpg
    airback.jpg
    4.5 KB · Visningar: 522
Last edited:
Bingo skrev:
....

Man får försöka göra sig en uppfattning om vad man behöver skydda ryggen mot mest. Och att skydda sig mot något vasst som hotar tränga genom ryggplattan känns inte som högsta prioritet. Andra händelseförlopp känns betydligt angelägnare att försöka gardera sig emot.
.....

VA?!?!
en tidigare vet jag att vi inte har samma säkerhetstänkt (jag kör RR men vägrar Cross och du anser RR vara farligare) men nu är du allt ute i skogen och letar bär.

Just genomträngning är ju extremt farligt då det även vid låga doser våld kan slå sönder ryggen totalt. Att däremot ta en stolpe eller bumling med ryggen först tror jag är mer destruktiv oavsett vilket skydd man än har... Det finns ju gränser för hur kroppen reagerar...

Som exempel har jag en kusin som slog runt med en cross och landade platt på rygg ör att bli liggande. Alla trodde att han bara tappade luften men han kommer aldrig resa sig av egen kraft igen...

Det som hände var att en olyckligt placerad sten trängde in och splittrade en kota. Ryktena har alltid got om huruvida han använde ryggskydd eller inte men EN sten på EN ryggkota. Ett hårdare skydd, dvs bättre på genomträngning kanske hade ändrat utgången av det hela....

dajnäs ventilerad tjofräs kör jag med...minns inte namnet...

Ruskigt skönt... hyfsat bra pris.. 1200 på yammacenter i götet...

sitter bra..... å så är det säkert jättebra om man vurpar :rolleyes:

Chrille skrev:
VA?!?!
en tidigare vet jag att vi inte har samma säkerhetstänkt (jag kör RR men vägrar Cross och du anser RR vara farligare) men nu är du allt ute i skogen och letar bär.

Just genomträngning är ju extremt farligt då det även vid låga doser våld kan slå sönder ryggen totalt. Att däremot ta en stolpe eller bumling med ryggen först tror jag är mer destruktiv oavsett vilket skydd man än har... Det finns ju gränser för hur kroppen reagerar...

Som exempel har jag en kusin som slog runt med en cross och landade platt på rygg ör att bli liggande. Alla trodde att han bara tappade luften men han kommer aldrig resa sig av egen kraft igen...

Det som hände var att en olyckligt placerad sten trängde in och splittrade en kota. Ryktena har alltid got om huruvida han använde ryggskydd eller inte men EN sten på EN ryggkota. Ett hårdare skydd, dvs bättre på genomträngning kanske hade ändrat utgången av det hela....
Skillnaden mellan ett Knox och de flesta andra ryggskydd är att Knoxet inte har en hård ytterplatta. (Ytterplattans främsta funktion är fö inte att skydda mot genomträngning utan att fördela våldet över ett större område.) Knoxet är i gengäld MYCKET tjockare i den del som går längs ryggraden. Jag slår mycket hellre ryggraden i en skarp sten med det än jag gör med de vanligare Daineseskydden. Stenen måste inte tränga igenom för att krossa kotorna. Och jag vill se den sten som tränger genom mittpartiet på Knoxskyddet! Jag har faktiskt aldrig hört talas om att något objekt har trängt genom någon ryggplatta, men där kan jag så klart vara illa informerad.

Ett mer rimligt testförfarande vore att mäta effekterna på en provdocka med olika skydd på och under olika, vanliga olyckstyper. Där tror jag att Knox hade fått bättre resultat än de flesta andra eftersom det, som sagt, skyddar ett större område.

På crossbanan kör man med andra typer av skydd eftersom skadetyperna där skiljer sig från landsvägsåkat. Inget glidande på asfalt, inga lyktstolpar, inga trotoarkanter osv, utan mer pang på ner i gruset och stenarna. Idealet där vore nog ett Knox under en bröst-ryggplatta.

Edit: självklart är det katastrofalt illa om något tränger igenom ryggplattan, men jag tror dels att det inte är vanligt, dels att Knoxet skyddar i det närmaste lika bra i riktiga olyckssituationer. Självklart får det sämre värden i ett labb när man pressar något spetsigt föremål vinkelrätt mot det.

Last edited:
Kör med Alpinestars Tech, passade min ryggform bäst när jag testade mellan Dainese m.fl. Rekommenderar att du testar flera eftersom alla har olika ryggar, det som sitter som slickat på mig passar nödvändigtvis inte dig mao.

techbackprotec.jpg

Bingo skrev:
Skillnaden mellan ett Knox och de flesta andra ryggskydd är att Knoxet inte har en hård ytterplatta. ....

Då är det INTE godkänt för roadracing! DET kan vara viktigt att komma ihåg. Definitionen av ett godkänt ryggskydd när jag tog licens var "hårda plattor utanpå en mjukare vaddering" (inte ordagrant men med den betydelsen)

Chrille skrev:
Då är det INTE godkänt för roadracing! DET kan vara viktigt att komma ihåg. Definitionen av ett godkänt ryggskydd när jag tog licens var "hårda plattor utanpå en mjukare vaddering" (inte ordagrant men med den betydelsen)
Lustigt, jag tycker mig ha sett Knox hos flera licensinnehavare. Men de kanske inte tävlar iofs.

Det bästa ryggskyddet är fö det man har på sig. :fakta

Kör själv med Knox (köpt på Mcvaruhuset sthlm), som ni redan nämnt täcker det mycket större del av ryggen, nackdelen är att det kan bli lite varmare på ryggen... Men det får man leva med.
.
/ThunderAce

Jag kör då med Knox på landsväg då jag oxå tycker att det skyddar hela min rygg samt att det är mjukt och följsamt..

Sen så kör jag med UFO safteywest i skogen då den har hårda skydd över allt och jävligt lätt att ta på...

Ja har provat bägge å dom har funkat.. men man vet ju aldrig om ett annat skydd är bättre eller sämre, tester säger alltid något men inte allt..
Ha alltid skydd!!!

Jag gjorde en high side för tre veckor sen och det slutade med en stuckad fot plus axeln urled... Enda dåliga då var att jag fick ett skrubbsår på knät från det hårda skyddet i stället.... Annars får man vara nöjd efter att ha åkt kana på asfalt...

Skydd hjälper om dom sitter på, inte annars :fakta

Mathias

Jag kör med Dainese Safety Vest, köpte den idag och har än så länge inga klagomål på det :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman