Mängd Olja till Yamaha XJ400?

Vargavrede

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2010
Hoj
1982 Yamaha XJ400
Tjenna! Efter en snabb titt så saknades oljestickan, var bara ett lock där.

Prövade att sticka ner en skruvmejsel men den var snustorr. Funderade på att hälla i en halvliter motorolja.

Vad tror ni?

Finns det inte ett glas att kolla oljan genom?

Edit: Hade inte rätta boken, men en xj650 80-84 har iallafall ett glas för oljenivån + en flottör som indikerar låg nivå i instrumentet.:tummenupp

Last edited:
Hittade glaset igår :D

Vad är det för Olja som går till den? saknar instruktionsboken..

Du kan använda 10w40 mc-olja av valfritt fabrikat:tummenupp, mängd står ofta på motorblocket brevid påfyllningen

Nja, om hojen har samsmörjning av växellåda och motor - vilket är sannolikt att du har - kolla då att oljan är utvecklad för att använda i MC. Vanliga oljor (från meckonomen, biltema, lokala bensinmacken...) är utvecklade för bilar med separatsmörjda växellådor och det kan gå så illa att en sådan olja mycket snabbt bryts ned med tapp av smörjande förmåga (om du kör hojen hårt). Detta har jag själv aldrig råkat ut för eller hört någon som har råkat ut för. Däremot vet jag av erfarenhet att våtkopplingar greppar sämre om du har bilolja i sumpen. Dvs du kommer att få en slirande koppling.

Nja, om hojen har samsmörjning av växellåda och motor - vilket är sannolikt att du har - kolla då att oljan är utvecklad för att använda i MC. Vanliga oljor (från meckonomen, biltema, lokala bensinmacken...) är utvecklade för bilar med separatsmörjda växellådor och det kan gå så illa att en sådan olja mycket snabbt bryts ned med tapp av smörjande förmåga (om du kör hojen hårt). Detta har jag själv aldrig råkat ut för eller hört någon som har råkat ut för. Däremot vet jag av erfarenhet att våtkopplingar greppar sämre om du har bilolja i sumpen. Dvs du kommer att få en slirande koppling.

Vidareutveckla gärna detta.

Nästan alla MC-oljor idag är anpassade för våtkoppling även om det är biltema eller mekonomen som säljer dom.

Det är bara att kolla klassningen.

Bilolja är dock förbjudet såvida man inte har en hoj med torrkoppling typ Ducati, BMW eller HD (inte alla bör förtydligas!).

Detta ämne har ältats år ut och år in här på sporthoj. Kika i någon gammal oljetråd. Sök efter "friktionsmodifierare" så hittar du läsning som räcker i flera veckor.

Svaret han fick var: 10-40 MC-olja, då har vi väl inte blandat in biloljor i diskusionen....eller?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph