Mängd gaffelolja

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Ni som har R1 -04 och problem med att gaffeln bottnar (orginal gaffel) vid hårda inbrommsningar vad har ni för olje nivå i gaffeln?

Övriga tipps för att åtgärda problemet tas gärna emot.
 
Ni som har R1 -04 och problem med att gaffeln bottnar (orginal gaffel) vid hårda inbrommsningar vad har ni för olje nivå i gaffeln?

Övriga tipps för att åtgärda problemet tas gärna emot.

Måste öka förspänningen om den bottnar.

Börja med att ställ in hänget fram och bak (jo bakändan påverkar också).


Rätt fjädrar för din vikt är avgörande, att öka kompressions dämpningen är inte rätt lösning om den bottnar.

Lycka till :)

Kompressionsdämpningen avgör snarare hur snabbt den sjunker ihop inte hur mycket.
 
jag har precis samma problem med min k5, jag ska beställa nya fjädrar så fort jag hinner. Alla jag har pratat med säger att det är det som krävs.

Dock borde ju lite mer olja göra att gaffeln blir lite hårdare i slutet!
 
Ni som har R1 -04 och problem med att gaffeln bottnar (orginal gaffel) vid hårda inbrommsningar vad har ni för olje nivå i gaffeln?

Övriga tipps för att åtgärda problemet tas gärna emot.


Börja med att ställa in fjäderförspänning. Utan rätt förspänning är allt annat skruvande meningslöst. Kolla vad som rekommenderas, MÄT UPP, STÄLL IN. Ev byt fjädrar vid behov. Ställ in resten efter tyck och smak och efter hur cykeln uppför sig. Om den fortfarande bottnar med rätt häng och fjädrar fyller man på mer vätska i gaffeln. Man kompenserar INTE en bottnande gaffel med hårdare förspänning. Mina Rookietips, lycka till.
 
Börja med att ställa in fjäderförspänning. Utan rätt förspänning är allt annat skruvande meningslöst. Kolla vad som rekommenderas, MÄT UPP, STÄLL IN. Ev byt fjädrar vid behov. Ställ in resten efter tyck och smak och efter hur cykeln uppför sig. Om den fortfarande bottnar med rätt häng och fjädrar fyller man på mer vätska i gaffeln. Man kompenserar INTE en bottnande gaffel med hårdare förspänning. Mina Rookietips, lycka till.

Tack för alla tipps.
Japp, har mätt upp häng och ställt in bjäderförspänning. Men eftersom gaffeln ändå bottnar så hälde jag i lite mer olja. Nu bottnar inte gaffeln men problemet med att den lyfter bakhjulet kvarstår så jag tror att jah har för mycket olja i gaffeln så den blir stumm på slutet. Jag får väl köpa ny fjädrar helt enkelt.
 
Tack för alla tipps.
Japp, har mätt upp häng och ställt in bjäderförspänning. Men eftersom gaffeln ändå bottnar så hälde jag i lite mer olja. Nu bottnar inte gaffeln men problemet med att den lyfter bakhjulet kvarstår så jag tror att jah har för mycket olja i gaffeln så den blir stumm på slutet. Jag får väl köpa ny fjädrar helt enkelt.

Du kan väl ta budgetvarianten som din gamla polare björn.e rekommenderar, "rör inte fjädringen, vänj dig istället" :)
 
Måste öka förspänningen om den bottnar.

Börja med att ställ in hänget fram och bak (jo bakändan påverkar också).


Rätt fjädrar för din vikt är avgörande, att öka kompressions dämpningen är inte rätt lösning om den bottnar.

Lycka till :)

Kompressionsdämpningen avgör snarare hur snabbt den sjunker ihop inte hur mycket.

Alla blir väl saliga på sin tro, men med rätt häng så skulle jag ogärna ändra fjäderförspänningen så att den hamnar utanför rekommenderat intervall.
Man kan heller inte förutsätta att fjädringen fram är som mest komprimerad under inbromsning, utan om man kör hyfsat fort så kan det mycket väl vara med fullt nerlägg eller i en svacka.
I min värld påverkar kompressionsdämpningen i alla fall hur långt ner kattstryparna hamnar på gaffelbenen, oavsett om det är under inbromsning eller i böjarna som det sker.
 
Alla blir väl saliga på sin tro, men med rätt häng så skulle jag ogärna ändra fjäderförspänningen så att den hamnar utanför rekommenderat intervall.
Man kan heller inte förutsätta att fjädringen fram är som mest komprimerad under inbromsning, utan om man kör hyfsat fort så kan det mycket väl vara med fullt nerlägg eller i en svacka.
I min värld påverkar kompressionsdämpningen i alla fall hur långt ner kattstryparna hamnar på gaffelbenen, oavsett om det är under inbromsning eller i böjarna som det sker.

Grunderna handlar inte om tro.Men jag tror mig veta :)
Det jag menade var att inte börja med att justera hydraliken som du angav i ditt första inlägg .
Rätt fjäder och förspänning är början på lösningen, sedan kan man fixa till kompressionen:tummenupp
Dom flesta verkar överens även vi :pannkyss
 
Last edited:
Grunderna handlar inte om tro.Men jag tror mig veta :)
Det jag menade var att inte börja med att justera hydraliken som du angav i ditt första inlägg .
Rätt fjäder och förspänning är början på lösningen, sedan kan man fixa till kompressionen:tummenupp
Dom flesta verkar överens även vi :pannkyss

Jag tror också att vi är överens.
Jag fick för ett par veckor sedan mycket god hjälp av Sorin Dragos att justera in min fjädring lite grovt, och bla. fick jag lära mig att INTE kompensera med hårdare fjäderförspänning om gaffeln komprimerades för mycket, förutsatt att hänget var korrekt justerat. Det har jag gjort tidigare, och problemet blev då istället en understyrd hoj som krävde betydligt mer muskelkraft för att ändra riktning.
 
Hur vet jag vilken Öhlinsfjäder jag skall ha då?
 
Oh jäklar va dyra tankar jag fick nu... :3freak



Nån som vet var det finns en Öhlins-prislista..? :D

Kolv/chimskiten ligger väl från 4-5000->17-20000:- Beroende på modell och kit.

För att få bättre dämpning räcker det oftast med de små kiten i standardgafflarna, så det behöver inte bli svindyrt.
 
Jag tror också att vi är överens.
Jag fick för ett par veckor sedan mycket god hjälp av Sorin Dragos att justera in min fjädring lite grovt, och bla. fick jag lära mig att INTE kompensera med hårdare fjäderförspänning om gaffeln komprimerades för mycket, förutsatt att hänget var korrekt justerat. Det har jag gjort tidigare, och problemet blev då istället en understyrd hoj som krävde betydligt mer muskelkraft för att ändra riktning.

Är helt med på ditt resonemang.

Själv fick jag en annan hoj när hänget bak ändrades från 35 till 28mm mer snabbstyrd neutral helt stabil osv.
 
Back
Top