Mälaren runt...?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Man kan sammanfatta Mälarenrunt med: 70 procent glidarhojar, 20 procent touringhojar, 10 procents blandning där sporthojar kanske rör sig om max 1 procent. Medelåldern verkar ligga runt 60 år. Det är bra att testa på det åtminstonde en gång för att själv bilda sig en uppfattning, själv tyckte jag att det inte var så skoj att stå i 1 timmas-kö genom Södertälje samt åka bakom folk som inte verkade ha kört hoj de senaste 10 åren :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mälaren runt startades av tidningen Hojmagasinet, nuvarande MCM.
Deltagarna då speglade rätt mycket deras läsare, dvs de flesta hade byggt sin hoj själv, alt åkte på sin veteranhoj, Norton osv. Även kringarrangemangen är fortfarande anpasssde för denna grupp, swapmeets osv.
Sen dess har det gått många år, och nu är väl den stora bulken, precis som på detta forum, vanliga hojkonsumenter med köpehoj. Även om det i Mälaren Runt-fallet då är mer glidarmodeller.

Men jag tycker att mycket av den ursprungliga genuina stämningen finns kvar, inte minst vid stoppen. Festen hos Strul osv. Många balla byggen och veteraner deltar ju fortfarande, så det är ofta man kan slå följe med tuffa hojar.
För ngt år sedan träffade jag en cool gubbe med en mycket snygg egenbyggd chopper med S&S 2-litersmotor jockeshift och en stor tratt isf luftfilter på en mack där vi båda stod och väntade ut regnet och snackade motorer. Vi brände sedan ihop till Struls fest och sen hem till Sthlm. Ganska rart att åka rote ihop med veteraner, egenbyggda hojar och motorer. Sånt motorljud som man annars mest finner på YT
Så det är är väl mer att likna vid en motorburen karneval för motorcykelintresserade, där det från början mycket handlade om att köra tillsammans och visa upp vad man byggt eller renoverat under vintern. Även om den blivit väldigt utspädd med vanliga tråkhojar.

Själv skulle jag aldrig vilja utsätta mig och min hoj för ett regelrätt deltagande, dvs uppställning vid pampas och osv. Men däremot att glida förbi där och kolla på spektaklet och ev balla hojar kan jag göra, men sen kör jag inte förrän senare på dagen, efter "proppen".

En annan grej som kan vara kul är den årliga Italienträffen på Skokloster som brukar vara den 1:a maj.
 
Last edited:

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Tack för bra svar Jörgen! :)
Men det känns inte som att Mälaren runt är rött forum ändå. Kanske att man beger sig till pampars och kollar starten men köra själv blir det nog inget med.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för bra svar Jörgen! :)
Men det känns inte som att Mälaren runt är rött forum ändå. Kanske att man beger sig till pampars och kollar starten men köra själv blir det nog inget med.
Om du ska ta dig Sthlm för detta är det väl kul att åka varvet? Du kan ju köra lilla varvet om det känns segt. Det jag menade var bara att det blir lätt väldigt köigt om man åker enligt det arrangerade släppet. Många av oss vet ju vilken stop and go-körning det kan bli redan på en gruppkörning med säg 40 hojar. När det då ska startas flera tusen hojar från Sthlm på kort tid, ja då blir det ju grötigt. Jag tycker det är bra att ratta in på banan vid Södertälje, då har hojhögen dragits ut ngt
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag brukar åka bakvägen till Strulfesten, slå upp tältet och kolla alla hojarna som dräller in. Sen kanske en pilsner innan läggdags...:):fyllisar:tuttar:yoparty
Man gör Mälaren Runt till vad man själv vill. Åker hela varvet, motsols, korta vägen strängnäs-Enköping, eller bara sitta i en grässlänt strax efter Södertälje och kolla folk. Jag har provat alla varianter. Ta det inte så seriöst, lyssna inte på allt gnäll utan gör din grej av det! Det är en imponerande tillställning oavsett.
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Alltid bra att vara ute i sista minuten! Är det någon från forumet som kör i år? :7peta
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Känns (ingen erfarenhet) som om arrangemanget tappat stilen lite.
Själv kör jag "Anderstorpsrallyt" på söndag i stället.
Bara veteraner, kanske 20-30 ekipage på natursköna småvägar.


Jag tycker att det är roligt att mälaren runt finns kvar, men det är lite för mycket spektakel för mig.
Kunde dock tänka mig att sitta i en skogsbacke och titta på med en kaffetermos och ett par äggmackor.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Här har vi fjolårets vinnare.

ypa7use3.jpg
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Känns (ingen erfarenhet) som om arrangemanget tappat stilen lite.
Själv kör jag "Anderstorpsrallyt" på söndag i stället.
Bara veteraner, kanske 20-30 ekipage på natursköna småvägar.


Jag tycker att det är roligt att mälaren runt finns kvar, men det är lite för mycket spektakel för mig.
Kunde dock tänka mig att sitta i en skogsbacke och titta på med en kaffetermos och ett par äggmackor.

53 blev vi.
Alla hojjar pre -55.
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Drog korta varvet i mestadels regn. Var lite sen till starten så det blev inget klistermärke. Kändes rätt ok ändå, inte jättestockat och bra organisation av polisen och FMCK. Nästa år tänkte jag köra hela varvet baklänges. :)
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Nackdelen med att köra motsatt riktning är att ingen väntqar sig det .. särskilt inte blisterna .. De kollar åt ett håll vilket 2007 medförde att en motvarvsåkare förolyckades pga utkörande bil. Vi var ett gäng som tyvärr blev stående och fick se vederbörnade ligga medans räddningstjänsten gjorde sitt.. så ovasett vad så kör med insidan ..
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top