Mälardalens högskola?

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
hgjd
Hoj
adgd
Vad jag har förstått så är det en del som pluggar här, och det kanske är någon som pluggar på Mdh? Någon som har åsikter om skolan? Hört något ryktes vägen, vad som hellst?

Jag kommer att ha pluggat klart här i Melb till vintern och funderar på att läsa byggingenjör på Mdh.

tack och hej
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
Jag har precis börjat plugga här på Mdh. Läser till flygingenjör. Än så länge trivs jag bra
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Vi pratar om Mälardalens högskola här i Eskilstuna? isåfall, fin byggnad iaf. Varit där nångång på nån föreläsning eller vad det var. Vet ingenting om kvaliten på skolan annars... väldigt centralt belagd.
 

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Köping
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Tjena jonny, så du tänkte börja plugga.

Kan väl säga att det possitiva är att den ligger i samma stad som du bor i. Annars tycker jag att det är lite väl mycket lekskola över IDP (instuitionen som du kommer att läsa på när till läser till ingenjör). Men jag har ju iaf ingen erfarenhet av andra skolor.

Men jag tycker absolut att du ska ta chansen att läsa. Det är jättekul att läsa på högskola, inte alls som gymnasiet.

Och se för guds skull till att INTE skita i nollningen bara för att du redan är eskilstuna bo.
 

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
tobbe n: måste man ha pluggat något med flyginrikt. innan man kan plugga till flygingengör?fuderar på flygtekniker..har du någon aning om vad man måste ha för gymn.utbildning till det? har själv gått natur.
 

Heinrich

Puderluder
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
B
intrepid skrev:
tobbe n: måste man ha pluggat något med flyginrikt. innan man kan plugga till flygingengör?fuderar på flygtekniker..har du någon aning om vad man måste ha för gymn.utbildning till det? har själv gått natur.
Här ser du vad du måste ha för kurser i bagaget.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Flygingenjör årskurs 98 från MDH här. Schysst skola med bra lokaler (och ännu bättre numera) och rätt trevlig atmosfär. Staden (Västerås) är väl ingen höjdare direkt även om närheten till Mälaren och att man kan åka till Stockholm över en dag utan att behöva bo där är trevligt.

Kolla på vilka kurser som erbjuds, snacka med studenter på programmet om hur lärarna är. Det är egentligen det viktigaste vad gäller studierna.

Intrepid (gillar nicket, har varit där och sett mig om),
finns väl inte så många gymnasieutbildningar med flyginriktning? ;) Nej, natur är nog bästa grunden och är vad jag själv gick. Är du flygintresserad så sök! Jag tyckte det var guld, få läsa en massa böcker om flygplan jag hade läst ändå och få högskolepoäng för det. :D

Lycka till med studierna och hör av er om ni har fler frågor!
/Fredrik
 

intrepid

Vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
tack för svaren..låter fint..
jo, jag är intresserad av teknik i de flesta former..har dock lite problem för fysik:) så jag tyckte det verkade intressant..har även hört om en högskola för racemekaniker eller något i den stilen..håller tydligen till kring mantorp..håller på att spanar runt lite på div. utbildningar..börjar bli dax att börja plugga igen..
hur pass svåra är de olika ämnena? hur avancerad är t.ex. matten?
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Jag vet inte hur det är med utb. i allmänhet med sjuksköterskeutb. i v-ås verkar lättare än i en presigestad som gbg..

Ribban verkar ligga betydligt högre i gbg än V-ås tex. (högre krav för att bli godänd osv.) Jävvlla snobbfolk...

Det som är kasst med V-ås är just...... V-ås.... enligt MIG!
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Skeebum skrev:
Annars tycker jag att det är lite väl mycket lekskola över IDP (instuitionen som du kommer att läsa på när till läser till ingenjör). Men jag har ju iaf ingen erfarenhet av andra skolor.

Hmmm, man läser inte bara på IDP för att man ska bli ingenjör, finns ju massa olika slags ingenjörs-inriktningar. Dataingenjörer läser på Institutionen för Datavetenskap osv. Ska man bli Flygingenjör hamnar man på Institutionen för matematik och fysik, ska man bli byggingenjör hamnar man på Institutionen för Samhällsteknik(gamla Bygg-institutionen).

IDP vet jag inte om de utbildar några ingenjörer alls, åtminstonde inte i Västerås?

Annars så håller jag med angående nollningen.

Vad kan man säga annars, föregående talare har väl sagt det mesta. Studentlyor finns det gott om, tar inte alls lång tid att få en som ligger centralt heller. Att hamna i en korridor i början är rekommenderat, man lär känna en jäkla massa folk då! :tummenupp
 

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
hgjd
Hoj
adgd
Samme skrev:
Studentlyor finns det gott om, tar inte alls lång tid att få en som ligger centralt heller.

har du någon koll på bra/trevliga områden i västerås att bo i? jag kollade på boendesidan och dom har ju studentrum och studentlägenheter utspridda över hela stan. svårt att veta vad som är bra. bra vore om man kunde ha hojen ståendes ifred med utanför med. :gnissla


edit: www.bostadvasteras.se har jag kollat på
 
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
elvin2008 skrev:
har du någon koll på bra/trevliga områden i västerås att bo i? jag kollade på boendesidan och dom har ju studentrum och studentlägenheter utspridda över hela stan. svårt att veta vad som är bra. bra vore om man kunde ha hojen ståendes ifred med utanför med. :gnissla


edit: www.bostadvasteras.se har jag kollat på

Bra trevliga områden:
Folke har jag bott i, trivdes utmärkt :tummenupp
Park-korridorer är omtalade för att vara roliga att bo i om man vill festa mycket, men de ligger åt helvete för avsides.
Konrad, mitt i stan, i samma hus som utestället Konrad
Hilde, ungefär som Folke.
Anderslund - i anslutning till högskolan, fina lägenheter.

Alla dessa utom Park är ganska nybyggda/nyinredda.

Det där med hojen är svårare. Förut så kunde man hyra plats i datainstitutionens parkeringsgarage, men nu har den flyttat...
Tipset är nog att försöka få plats i något bra garage helt enkelt. Att stå på gatan innebär ju alltid lite risker, även om riskerna är mindre om du kan stå på en innergård.
 

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
hgjd
Hoj
adgd
tack för alla svar!

det bäste vore förstås att åka och kika lite hur det ser ut! men jag har lite svårt att komma ifrån.... :gnissla
får nöja med mig med internetbilder sålänge.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Viksäng kan rekommenderas om inte korridorlivet frestar. Där bodde jag, tokläckert! En bit ut men ändå på nära cykelavstånd till skolan och stan. Tokläckra lägenheter med sovlofte i I18:s gamla kaserner, festlokal i husen, gigantisk bastu...

Dessutom ett par hundra meter från Mälarens strand och halvvägs till Björnö. Kompisen hade sin FWS400 stående i cykelskjulet (typen med bara tak) utanför och hade inga problem med det... Iofs var det en FWS400 och innan de smäckte upp ett alkoholisthem i närheten också.

Park bodde jag på ett år, det minns de nog fortfarande med fasa. Fick dit tio BBAB-vakter till en fest med åtta pers. Vi var städade men såg tydligen hemska ut så BBAB tog chansen att få praktisera lite övergrepp. :fatta! :kocko Biljardrum fanns det då i alla fall och utsikten från tionde våningen var den bästa jag någonsin haft. Man såg fanimig till Stockholm från balkongen. Annars är det rätt sunkigt och, som sagt, inihelvete för långt bort.

Mvh,
/Fredrik
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top