Mäktigt ljud i R1:a

Din första krossplejn...?

Ja, de låter väldigt mycket V-twin på tomgång. Men de låter definitivt inte som en radfyra på höga varv. Mer som en riktig nittiograders V-fyra. Alltså inte heller som Aprilias felvinkels radfyra. Och ja, de kan upplevas som att de tjuter på riktigt höga varv.

Jag skulle inte jämföra detta med F1 heller, för det är definitivt inte samma tändföljd. Den bästa liknelsen är förmodligen en jänke V-8 med "åtta-till-ett" headers. Vanligt förekommande på sportbilen De Tomaso Pantera. En jänke V-8 är ju också en krossplejn med precis samma tändföljd som R1:an. Om du någonsin ligger bakom en Pantera med lite knuff i motorn så kommer du att notera att ljudet är samma.

Du kommer snart att hitta en annan egenskap med krossplejn - ju mer du varvar desto mindre vibrationer i handtag och fotpinnar, alltså tvärt emot en konventionell radfyra.
 
Last edited:
Om du någonsin ligger bakom en Pantera med lite knuff i motorn så kommer du att notera att ljudet är samma.

Ja, det händer ju nästan varje dag nu på sommaren... :7peta

Men, du har rätt - en Panteras nervöst eldiga ton kommer faktiskt nära ljudet av Yamahas crossplane.
Det är ett oroande ljud som signalerar "håll dig undan" - precis som Pete R1 säger:

Båda skrämmer barn, men -12:an får dem att tro att de snart blir uppätna.

Jag gillart! Väldigt mycket mer än ljudet från en vanlig radfyra med konventionell förskjutning mellan vevtapparna och tändföljd.
 
Norrlänningar, under 30 grader är inte varmt.

Sorry TS lite OT, Jag måste bara, med en liten anekdot från Norrbotten......

Jag hade en arbetskollega som helt på allvar, en dag när det blev varmt och soligt, i fikarummet vräkte ur sig - men det var ju så skönt med 15 grader och mulet.....

Kan bara säga att vi andra skrattade gott resten av dagen :hihi
 
Last edited:
Varför måste alla åka runt och försöka låta så mycket dom kan? Fick ni inte tillräckligt med uppmärksamhet som barn? :7peta

Har du åkt igenom en tunnel o har större flin när du kom ut än när du åkte in. Då vet du ;)
 
Har du åkt igenom en tunnel o har större flin när du kom ut än när du åkte in. Då vet du ;)

Bra jämförelse. Kör även en Ferrari 458, den behöver man inte köra med i tunnlar för att få gåshud men när man gör det.... Jääääävlar, nästan så det reser sig i byxan :D
 
Men varför? Det blir ju bara jobbigt efter ett tag och dom enda som blir impade är fjortisarna vid den lokala korvkiosken.
 
Men varför? Det blir ju bara jobbigt efter ett tag och dom enda som blir impade är fjortisarna vid den lokala korvkiosken.
Men det handlar inte om att "låta så mycket som möjligt".
Det handlar om att låta rätt.

...och "rätt" varierar från person till person och från fas i livet också.

Jag gillade den haltande, lufsande gången från en HD en gång i tiden.
Sedan blev hojen populär, och de där skrikande Örnen-piporna blev allmängods.
Tomma, ekande, skramlande - och tydligt avslöjande den totala bristen av effekt bakom oväsendet.
Exit H-D.

En 18o-graders Laverda är däremot inget man ledsnar på.
Samma haltande, oroliga gång på tomgång - men ett helt annat tryck bakom i arbete.
Laverdan är en hoj som lyckas låta som den har ohyggligt mycket mer häst än den verkligen har!
Och snörvlet på avslag! Eller vid växling. Herreguud så mycket okynnesväxlingar man gjort, bara för att få gotta sig år detta helt unika ljud.

Eller jämför TDM 850 med 180-gradersvev och den senare 270-graders konfigurationen.
Två.
Helt.
Olika.
Hojar!

Egentligen är ju 180-gradaren mer varvvillig och har en jämnare effektleverans, men är så dötrist i jämförelse med gången hos den med förskjutna vevtappar.

Ducati V-Twin? Ja tack!
Att lyssna på i vart fall. Muller: mjukt, vänligt - men jädrar vad det kan gå utan att låta fort.
Samma med TL1000 och Firestorm, korrekt uppsatta.

Japanska customhojar? Nä, då är vi där igen: Larmar och bär sig åt, men sitter fast på väggen som en fluga på nytorkad färg. Det är egentligen inte hojen, konceptet eller ens förarna det är fel på: det är problemet att dom låter högt och fult utan att leverera rörelse som står i paritet till oväsendet.

Rak fyra? Inte min kopp te, men jag fattar inte allt heller.

Så, inte så högt som möjligt - men så vackert det bara går!


Fasen - jag ger mig tusan på att samhällets upplevda problem med buller från motorcyklar hade varit mindre om dom tillåtits låta mer från fabrik.

Om deras karaktär och stämma fått höras så mycket att dom faktiskt pratade, istället för att pysa, väsa och mumla.
Då hade fler kunnat nöja sig med det ljudet och ha en relation till sin hoj, ett samtal, en dialog under färd.
Färre hade behövt montera på bullerrör, och världen hade varit en bättre plats.
 
Glöm inte heller den minskade risken för viltolyckor. När jag är ute med min Crossplane-R1:a ser jag sällan några djur. När jag gör det är de 100 meter ifrån vägen, på väg bort i faslig fart. Den är ruskigt bra på att påminna bilister om att jag ligger i döda vinkeln också. (Den bråkdel av en sekund som jag ligger där...)
 
Sorry TS lite OT, Jag måste bara, med en liten anekdot från Norrbotten......

Jag hade en arbetskollega som helt på allvar, en dag när det blev varmt och soligt, i fikarummet vräkte ur sig - men det var ju så skönt med 15 grader och mulet.....

Kan bara säga att vi andra skrattade gott resten av dagen :hihi

Även här nere hör man ibland att 15 eller 20 grader är "perfekt".
Jag föreslår att de flyttar till norrbotten. :3freak :dummer

Jag satt nyss i bilen med en polare och njöt med öppna rutor och med 29-30 i skuggan fläktade det fint i bilen.
Polaren tyckte det var skönare med AC och pratade om att köpa AC att ha hemma. :va

Själv går jag runt och njuter som ett barn på Julafton var dag det är såhär fint.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top