Lyssnar du på musik medans du kör?

Lyssnar ni på musik när ni är ute och kör?


  • Antal röstningar
    0

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Varför har man hoj med slipon om man vill lyssna på musik,,, det är ju som halv inne och höra motorn yla.
 

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Ort
Mellansverige
Hoj
;)
Ja.. Jag har inbyggd Mp3 uttag och FM radio i min Intercom.. så antingen blir det att lyssna på skumma FM kanaler om Anonyma Alkolister eller nyheterna, alternativt så sätter jag på Ipod:en... Och så kan jag ju sitta och prata telefon medan jag kör så det går ju också ibland om man har tråkigt..

Edit: ( Någon gång i somras ) Och på väg hem från en tur till Örebro blev det i två timmar att lyssna på varför kvinnor får mensvärk och hur det kan milras och hur det är olika för olika kvinnor... Undrar vem som sänder ut dessa skumma kanaler jag alltid får in... :confused:
 
Last edited:

meccan

www.racesetup.se
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Hillerstorp
Hoj
GSXR 750 -07 Banhoj. GSXR 750 SRAD Gata.
kanonskönt att lyssna på musik medans man kör. Jag brukar ladda upp med ordentlig trance. Då känns körningen mer aggressiv!
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Men vad är det folk inte förstår med musik på "vanlig" volym INTE på nått sätt hindrar att man hör det goa motorljudet?

Då man ligger o små puttrar på landsväg där det är 50 hör man bara musiken.
Då man ligger o puttrar på lasdsväg där det är 70 hör man en blandning av musiken o motorljudet.
Då man ligger o har lite varv vid aktiv körning där det är 70 så hör man ingen musik utan bara motorljud. Enda gången man hör musiken är vid inbromsning före kurvor.

O ligger man o puttrar på motorväg, då höjjer man musiken lite så man hör den även i 120. Direkt man gasar på o gör lite omkörningar "försvinner" musiken till bakgrunden o kommer tillbaka då man börjar puttra i 120 igen.

Whats the problem???
Det är ju hur schyst som hellst.

Att man sen inte vill ha musik då man kör stadskörning, det är en helt annan sak. Då blir musiken störande. Så då är det ju bara att slå av den o använda hörlurarna som hörselproppar istället.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Nope, men skulle kunna tänka mig att göra det på längre motorvägsetapper,
blir ett väldigt monotont ljud annars...
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Har alltid på mig sånna här:
http://www.sonyericsson.com/cws/products/accessories/overview/hbh-ds980?lc=sv&cc=se

Låg musik på som i princip bara hörs under 50 dessutom är lurarna inte så toktäta som vanliga öronproppar. Kan rekomenderas till alla och envar. :krama

Ytterligare plus är om det ringer är det bara att stanna och "trycka på knappen" utan att behöva riva av sig halva utrustningen. (dock väldigt sällan jag svarar medans jag är ute och åker.. Samtalet kan i 99.9% av fallen vänta) :arsele
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
Har bara kört min övningskörning och på bana utan lurar. Annars åker de jämt på. Det enda som händer är att man blir mer uppmärksam med synen.

Ingen mer än jag som har hört att om man förlorar synen kompenserar man det genom att få bättre hörsel och vice versa?

Synen är extremt mycket viktigare än hörseln i trafiken (testa att köra ett tag med ögonbindel och sedan ett tag med öronproppar så får du se skillnaden!) och om jag då använder synen mycket mer då jag inte hör trafiken är enbart till min fördel i säkerhetssynpunkt.

http://teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=link_product_popup.html&link=direclink&artnr=110423&utm_medium=system&utm_content=110423&utm_campaign=directlink&title=Creative EP-630 vit rekommenderas starkt. Små, bra ljud och känns inte även efter 2-3 timmars åkning :yoparty
 
Last edited:

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
Kan starkt rekommendera Apples nya in-ear lurar som kommer som standard med nya iphone 3GS, fungerar riktigt bra. Lite dyra kanske men fördelen är att kör man den till ipod av nyare generation eller 3gs;en kan man öka volymen på den lilla "fjärrkontrollen" på sladden (oxo mic och låtbyte)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Aldrig i livet var mitt svar.
På landsväg skulle det väl iofs kunna funka för då hör man inte så mycket annat än vindbrus i alla fall.
men när man kommer in i tätort så värdesätter jag att ha hörseln kvar så att man har en chans att även via hörsel upptäcka faror. Eller om det bara känns bättre.
Dessutom är det ju klart fördelaktigt att höra motorn när man kör så att man vet när man ska växla när man drar på. Ska man sitta och stirra på varvräknaren så är risken större att man missar något på vägen och då kan det ju gå illa.
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Om man har en hyfsad hjälm så finns inte så mycket brus under 200.

Ett par öronproppar stänger av farliga ljud men du hör fortfarande en tuta eller ett däckskrik. Har du musik på när du kör hör du inte dessa ljud och det blir farligt.

Dessutom kräver hojåkning mycket mer av förarens ALLA sinnen än vad bilåkning gör.

Det blir nästan lika farligt som att tejpa över visiret med silvertape.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag är jävligt irriterad på alla som kör med solbrillor och klart visir. Kan jag klaga på det i den här tråden eller ska jag starta en egen? Jag tänkte kalla dom polykarbonathjon.
 

sportbike

Guest
Jag är jävligt irriterad på alla som kör med solbrillor och klart visir. Kan jag klaga på det i den här tråden eller ska jag starta en egen? Jag tänkte kalla dom polykarbonathjon.

Polykarbonathjon eller lexanfukkon funkar.
Bör få en alldelles egen tråd :fakta
 

gazsthlm

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Hökarängen
Hoj
Cbr1000f
Har en 70-mils tripp framför mig o det blir nog att skaffa en ipod eller liknande då.. en sån sträcka med motorväg / landsväg kan bli rätt lång annars så rätt skönt med lite musik..
 

Akilles82

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Lund
Hoj
2009 Honda CB1000RA
Jag kör alltid med musik, riktigt härligt tycker jag, många föredrar öronproppar. Men jag tycker att lite metallica låter ganska gott ihop med vrålet från acrasystemet :yoparty. Jag har lurar från koss, isolerar väldigt bra, har även haft lurar från sonyericssons walkmantelefoner, dessa var faktiskt bäst :tummenupp
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top