Lyssna på musik?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Kommer ihåg att jag läst att en del här på forumet lyssnar på musik när ni kör lite längre sträckor. Jag har provat själv nu några gånger men man hur ju ingenting pga vindbruset :confused: Och om man höjer mer så blir man ju hörselskadad. Hur gör ni egentligen? Jag tänker på motorväg i ca 120-130.

Last edited:
shoei skrev:
2476735 Kommer ihåg att jag läst att en del här på forumet lyssnar på musik när ni kör lite längre sträckor. Jag har provat själv nu några gånger men man hur ju ingenting pga vindbruset :confused: Och om man höjer mer så blir man ju hörselskadad. Hur gör ni egentligen? Jag tänker på motorväg i ca 120-130.

Först och främst, ljuddämpade snäckor modell Koss the Plug eller Creative EP-630. Sen är det bara att köra..!

imaster skrev:
2476775 Först och främst, ljuddämpade snäckor modell Koss the Plug eller Creative EP-630. Sen är det bara att köra..!
Ja, eller något liknane märke som går in i öronen mer och inte ligger ytligt.

tappar man inte väldigt mycke koncentration när man lyssnar på bra musik samtidigt som man kör?? Man lär ju ha ganska mycke mer uppmärksamhet när man kör mc mot bil..

MVH Erik.

Rudis skrev:
2476815 tappar man inte väldigt mycke koncentration när man lyssnar på bra musik samtidigt som man kör?? Man lär ju ha ganska mycke mer uppmärksamhet när man kör mc mot bil..

MVH Erik.
Det beror väl på vad man lyssnar på, språkkurs i franska kanske inte är en höjdare, men lite musik för att få bort entonigt brus är aldrig fel.

Rudis skrev:
2476815 tappar man inte väldigt mycke koncentration när man lyssnar på bra musik samtidigt som man kör?? Man lär ju ha ganska mycke mer uppmärksamhet när man kör mc mot bil..

MVH Erik.

Inte ett dugg, jag koncentrerar mig bättre med musik på, har jag alltid gjort. Dock så kör jag bara musik på långturer, när jag drar småvägar så vill jag höra motorn och varvtalet så jag slipper titta på mätarna hela tiden...

Kör nu med SE*:s orginallurar till min Z800, men hade velat ha lite mer ljuddämpande lurar... Finns det några till SE som är mer ljuddämpande än orginal?

*Sony Ericsson

Rudis skrev:

MVH Erik.

det är nog från person till person, men skulle din teori stämma så borde man ju tappa koncentration när man lyssnar på musik i bilen också, iaf enligt mig. :arsele

/Blommen

Jojjeman skrev:
2481694 Du har väl den gammla anslutningskontakten på z800?
Då finns det inte så mycket o välja på tror ja..Köpa ny lur eller mp3 spelare.
Jepp, det är den gamla kontakten på den... Vad finns det för alternativ till den nya? Samma kontakt som sitter på K800..

Wagge skrev:
2481700 Jepp, det är den gamla kontakten på den... Vad finns det för alternativ till den nya? Samma kontakt som sitter på K800..
Ja k800 har den nya.
Till den kontatkten finns det ju större utbud..
Du kan tex köpa lurarna som man får med till w800 o sen kan du använda vilka freestylelurar du vill.

shoei skrev:
2476735 Kommer ihåg att jag läst att en del här på forumet lyssnar på musik när ni kör lite längre sträckor. Jag har provat själv nu några gånger men man hur ju ingenting pga vindbruset :confused: Och om man höjer mer så blir man ju hörselskadad. Hur gör ni egentligen? Jag tänker på motorväg i ca 120-130.

Köp ett par Koss the plug...Ta bort den svarta "pluggen" på lurarna. Köp sedan ett par vanliga gula hörselproppar. Ta en 1-2 milimeters spik och hetta upp den och kör den genom mitten på hörselproppen så att det bildas en kanal på längden genom proppen. Volia...ett par helt ljudisolerade proppar med musik för en billig päning. Funkade skitbra för mig mellan Luleå-Sundsvall utan att det var obehagligt.

Jag har W800i och kör med koss plugg.... Duger bra. Och min koncentration på vägen är nog definitivt inte sämre....Med tanke på min långtur för några veckor sedan då jag hade både reaktionsförmågan och uppmärksamheten att undvika en jäkla massa situationer... *L*

Jäkla bilförare utan uppmärksamhet och så var det visst ett antal såna där 4benta saker med horn på pannan... *S*

Finns ju sladdar med fast hörlur och sedan sladdar där man kan välja pluggar själv (sådan som jag har)...

Som så många här skriver så är nog Koss "The Plugg", modellen att gå på. Själv äger jag ett par sådanna, och istället för originalgummipluggen bytade jag ut den mot en "flänsad" öronplugg (såldes på samma ställe, men finns nog på apoteket med), effekten är total dövhet även när man inte har musiken på. MED musiken på så är det rena rama TV-Spelskörningen i 200+! :D

Jag körde Malmö -> Ystad Saltsjöbad på under 19 minuter ifjol, just med de öronpluggarna med musik. Mycket av fartkänslan vi upplever kommer normalt från vindbruset, eliminerar man ALLT vindbrus, ja då känns allting som 5 km/h, så man är kanske inte direkt trafiksäker på det sättet, och känslan med att köra hoj försvinner, men fort går det!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman