Eh vilket inlägg. Det kanske är dina preferenser.
Jag tycker det är skönt att lyssna på musik då och då när jag är ute kör. Inte så det stör körningen, men sådär skönt. Tycker mest det är bra om jag kör nån transportsträcka. Och vad motorcykelkörning har med lukt och smak har jag ingen aning om. Vad synen har med en mp3spelare har jag heller ingen aning om. Upplevelsen är högst objektiv så tänk på vad du skriver och hur du dömmer.
Mest bara skönt att köra runt med skön musik i lurarna och uppleva körningen med musiken man tycker om.
Med andra ord tillhör du kategorin som använder hojen som alternativt transportmedel till bil? Dv s mest för att förflytta dig smidigt.
Det är vad jag menar med folk som åker hoj.
Kör man hoj så är man allert, vaken, närvarande och aktiv. Läser av vägen, bedömer potentiella faror. En massa intryck som skall bearbetas och avgöras hur man ska agera. MIN högst egna bedömning är att det sista man behöver är ännu ett störande moment i form av musik som får dig att "koppla av" och på så vis göra dig som förare avtrubbad från omgivning och intryck.
Att du inte förstår vad syn, lukt och smak har med motorcykelåkning att göra bevisar bara för mig ännu mer min teori. Du har inte ens upptäck dina sinnen! (Eller?
Syn, hörsel, känsel, lukt & smak, självklart påverkas dina sinnen om du lyssnar på musik under färden, det skrev du ju själv "Mest bara skönt att köra runt med skön musik i lurarna och uppleva körningen med musiken man tycker om."
Lukten då? Ja, faktiskt använder i alla fall jag detta sinne under färd, på Gotland Ring förra året kände jag att det luktade fränt under körningen, när jag gick in i depå så visade det sig vara en kylarslang som sprungit läck.
Även vid landsvägskörning har jag haft nytta av detta, allt från att känna doft av regnvåta vägar till bönder som spridit gödsel på vägen.
Smak är väl inte så valigt under körning kan jag hålla med om.
För att ge mitt långa svar en summering:
Det sista en medveten motorcyklist behöver är ett störande moment som gör dig avtrubbad, dvs musik.
Till sist, jag dömmer ingen, var man får göra som han vill.
Ta det inte personligt, jag är inte ute efter att idiotförklara någon!
Last edited: