Lysfotogen på annat än kedja?

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
lysfotogen_zpsfd82e56c.jpg~original


Bågen ser tyvärr inte ut så här längre (ovan). Jag har inte tvättat den ordentligt på bra, bra jäkla för länge och det mesta är väldigt smutsigt där bak.
Faktiskt så man skäms när man parkerar den bredvid kollegans Honda som är pedantiskt ren hela tiden :gnissla.

Jag kommer ihåg att jag använt lysfotogen på kedjan en gång förut och den blev som ny,
smutsen bara rann av!

Går det att ta lysfotogen på andra delar också? Där pilarna pekar till exempel?
Eller förstörs / bleks det då?


grazie mille
 
Jag brukar använda lysfotogen på lite allehanda ytor utan att det gett någon bestående matthet eller liknande. Kört på lackerade ytor, aluminium, plast mm. Tar lite på en trasa och torkar bara.

Det man får tänka på är att det kan se kanonbra ut just när man strykt av ytan, men när det torkat kan det faktiskt kan ge en matt ton efteråt. Det blir ju trots allt en fet hinna kvar av fotogenet som utöver själva fotogenet kan vara blandat med smutsen man gnuggat lös.

Därför eftertorkar jag alltid med en vattenfuktad trasa så brukar det inte vara några problem. Jag ser lysfotogenet som ett alternativ till avfettning så lämpligt kan ju vara att gå över hojen med en trasa lysfotogen på smutsiga ställen innan vanlig tvätt.
 
Last edited:
Jag gjorde en grundlig rengöring på min hoj för ett par veckor sedan då jag tvättade kedjan, och medan jag väntade att lys fotogenet skulle gona sig lite i kedjan, så prövade jag på ett par andra ställe försiktigt med fotogenet med en lång pensel på ställe man i vanliga fall inte kommer åt, och så rent det blev, och någon blekning av de svart målade motor partierna jag tvättade har jag inte sett

Så enligt mig så är det bara pensla på..........
 
Lysfotogen (eller lampolja som den ofta kallas) löser upp fett och olja väldigt effektivt. Lika löser lika-principen.
Det blir ju en fet hinna kvar efter men den kan du ju få bort med vanligt avfettning efteråt innan du tvättar hojen rejält.
Spraya på det jag inte om du behöver, det brukar räcka med trasa som tidigare talare skriver. Prova och se. Tror knappast du skadar något med fotogenet men jag skulle inte villja dränka in hela min hoj i det iaf, bättre att lösa svår skit med det och tvätta resten noggrant.

På ljuddämparen som din ena pil visar kan skiten bränna fast rätt bra och då måste man ibland polera bort det med Autosol eller liknande.
 
Lysforogen och lampolja är två olika saker som påverkar ytor på olika sätt.

Eggsact ,,, "lysfotogen"/lampolja som handelsnamn är inte alls lysfotogen utan igentligen parafinolja ,,,

parafin ärr inge bra på lösa andra oljor Lr skit

Det riktiga Lysfotogenet heter på "oljehandlarspråk" D80
 
Åfan, det visste jag faktiskt inte. Låter mig rättas då =)
 
Jag använder bara lampolja på hojen, just p g a parafinet. Det torkar inte ut eller tränger in vilket gör det exemplariskt till fälgar och kedja där du inte vill ha t ex fotogen som kryper in och löser upp smörjningen i lager och rullar.
Lampoljan löser däremot upp den oönskade kedjesmörjan alldeles ypperligt. Men tvätta och skölj efteråt!
 
Last edited:
Själv kör jag WD40 för att lösa gammal smuts som innehåller olja/asfalt, någon som har erfarenhet om det är bättre/sämre än det som diskuterats tidigare?
 
jag brukar använda maxima clean up. dyrt men sjukt bra. spraya på, låt verka i 15 min. sen fram med högtrycken å blås rent
 
Jag använder bara lampolja på hojen, just p g a parafinet. Det torkar inte ut eller tränger in vilket gör det exemplariskt till fälgar och kedja där du inte vill ha t ex fotogen som kryper in och löser upp smörjningen i lager och rullar.
Lampoljan löser däremot upp den oönskade kedjesmörjan alldeles ypperligt. Men tvätta och skölj efteråt!

Exakt vad jag tycker och också alltid använder. Dock går det ju inte ihop med SSDD:s påstående om att parafin inte löser olja.
Jag har alltid tyckt att lampoljan är underbar till att rengöra kedja och fälg med. Dock brukar jag alltid avfetta och tvätta efteråt. Inte kedjan dock, den "avfettar" jag inte mer än med med lampolja.

-

Angående WD40 så påstår många att det har för goda inträngande egenskaper och kan krypa in och lösa fettet i länkarna på en O-ringskedja. Jag tvättade uteslutande en kedja med WD40 för flera år sedan och den kedjan skar fortare än jag är van vid. Om det var WD:s fel eller en dålig kedja (DID) låter jag vara osagt för det har jag ingen aning om.
Lampolja gör jobbet minst lika bra dock till en bråkdel av priset så jag har aldrig funderat så mycket på det efteråt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top