Lyser Rött!!!

NilleR1

Burn Baby Burn!!
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
STULEN!!!!! R1 -05
Hallå!!!!

Är det någon som har koll på R1ór ??
Jag har en 99:a och den är för tillfället lite skum,
Så här ligger det till va! Så fort motorn har blivit lite varm så börjar en röd lampa att lysa och symbolen för motorolja ( ni vet kannan) att lysa,
Det finns olja i, men den lyser ändå.
det skumma är att den slocknar så fort motorn blir mer än 49 grader varm, men allt mellan 40-49 grader, så lyser den!!

Vad är fel?? :huvet

Det är inte så att lampan lyser vid andra tillfällen också ?
Olje lampan har nämligen en tendens att lysa när den känner för det.

Enligt sök-funktionen här på forumet så har liknande problemet varit uppe förr.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14503

Fyll på lite mer olja bara.
Kör du med helsyntet så byt gärna till halvsyntet.
Drar mindre olja och du slipper lampan.

Edit: Din oljenivå ligger precis på gränsen. Oljan expanderar när den blir varm.

Last edited:
NilleR1 skrev:
Hallå!!!!

Är det någon som har koll på R1ór ??
Jag har en 99:a och den är för tillfället lite skum,
Så här ligger det till va! Så fort motorn har blivit lite varm så börjar en röd lampa att lysa och symbolen för motorolja ( ni vet kannan) att lysa,
Det finns olja i, men den lyser ändå.
det skumma är att den slocknar så fort motorn blir mer än 49 grader varm, men allt mellan 40-49 grader, så lyser den!!

Vad är fel?? :huvet

Verkar vara ett skumt fel!!

Såvitt jag vet är varningslampan inte en nivåvakt utan varnar vid för lågt oljetryck = obra för motorn.
Kanske nåt fel med oljepump, en tät oljekanal eller en knäpp tryckgivare, (knepigt att den lyser mellan vissa gradtal :confused: )
Hursomhelst inget roligt fel, man vill ju kunna lita på smörjan :)
Lycka till.

MC-Gurra skrev:
Verkar vara ett skumt fel!!

Såvitt jag vet är varningslampan inte en nivåvakt utan varnar vid för lågt oljetryck = obra för motorn.
Kanske nåt fel med oljepump, en tät oljekanal eller en knäpp tryckgivare, (knepigt att den lyser mellan vissa gradtal :confused: )
Hursomhelst inget roligt fel, man vill ju kunna lita på smörjan :)
Lycka till.

Om jag inte missminner mig så varnar den på nivå och inte tryck..såvida de inte ändrat nåt på -02...

Att oljelampan lever sitt eget liv har hängt med länge..händer på min FZR1000 -91 också rätt ofta.

Brutus skrev:
Om jag inte missminner mig så varnar den på nivå och inte tryck..såvida de inte ändrat nåt på -02...

Att oljelampan lever sitt eget liv har hängt med länge..händer på min FZR1000 -91 också rätt ofta.

Oops!! fel av mig!! Yamaha har just NIVÅGIVARE och inte tryckgivare.

Det står till och med i manualen att oljelampan kan fladdra vid "plötslig acceleration, häftiga inbromsningar eller körning i brant backe"

Har aldrig haft problemet själv trots en FZR1000-90 ,Thunderace-98, R1-02 (har väl haft tur) Man lär så länge man lever. :)

Om du säkert vet att du har rätt mängd olja och att du vet att det inte sipprar ut någonstans skulle jag satsa på givartorsk, vore inte första gången; men inte känns det väll bättre för det.... :gnissla

Se till att du har fullt med olja i, lampan kan börja lysa lite nu och då redan vid 70 % på stickan

Fenix skrev:
Om du säkert vet att du har rätt mängd olja och att du vet att det inte sipprar ut någonstans skulle jag satsa på givartorsk, vore inte första gången; men inte känns det väll bättre för det.... :gnissla

Jag Tackar er alla för era tips..

Jag ska pröva med att fylla på lite olja, för jag är inte 100% säker på att det är fullt, men om det inte funkar så går jag på Fenix's tipps där (Givaren) för jag har hört att det är ett skönhets fel på R1'orna!!!
Man tackar!!!

Fortsättning kommer.. :yoparty

Back