Lysen enduro!

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
diverse
Tjena!

Nu skall det byggas belysning!
Kör en husabergare...
Nu till frågan. Vad är bäst att satsa på? Endast hjälmljus med bra spottar?
Eller att köra med både framlyse och hjälmljus? :rolleyes:
De watt jag har tillgång till är väll runt 70 har jag för mig.
Någon som kan bidra med några smarta ideer eller kombinationer?
Öppen för förslag om man säger så!

Tacksam för svar
MVH // Rasmus

Ps: Xenon behövs inte nämnas... Blir det när jag får lite bättre koll på ekonomin och lite bättre inkomst:tungan
 
rosena skrev:
2478285 Tjena!

Nu skall det byggas belysning!
Kör en husabergare...
Nu till frågan. Vad är bäst att satsa på? Endast hjälmljus med bra spottar?
Eller att köra med både framlyse och hjälmljus? :rolleyes:
De watt jag har tillgång till är väll runt 70 har jag för mig.
Någon som kan bidra med några smarta ideer eller kombinationer?
Öppen för förslag om man säger så!

Tacksam för svar
MVH // Rasmus

Ps: Xenon behövs inte nämnas... Blir det när jag får lite bättre koll på ekonomin och lite bättre inkomst:tungan
Vad ska du köra?
 
rosena skrev:
2478346 Ska bara köra några små tävlingar, men sen är det ruggit kul att köra nattetid!:)
Hjälm ljus måste ju vara överlägset men å andra sidan vill man ju lyssa i perferi sendet också..

Är inte hjälmspot dyrt som tusan?
 
Behöver det inte vara, beror väll på hur mycket man är villig att göra själv. Dvs i mitt fall ganska villig!:tungan
Om man har 2 spottar på hjälmen med olika spridning så borde det fungera bra, men vet inte riktigt vad man ska satsa på som sagt :confused:

Nån som är expert på området? :)
 
Last edited:
Köp 2 hjälmspottar på 20 w/st , ta dom dyraste du hittar !
Lämplig spridning är 20-40 grader. Lite en smaksak...
Funkar bra om du kör med 55w i framlampan.
Har för mig att där är 130 w i Husan.

Har du batteriet inkopplat kan det hjälpa till när det går sakta men även sno ström när det är dåligt och ska laddas upp.

Lycka till.
 
Hej

Förutsätter att du redan har tittat på soe.se, där finns massvis med tipps.

Om du, som jag, kommer åka och leka i mörkter. Dvs grus, skog mm. Tycker jag att du ska ha både hjälmlyse och kåsalyse.

På min 520 räcker inte strömen till för båda, så jag anväder hjälmlyse när det går sakta (i skogen) och kåsalyse när det går fort (grusväg). Jag har en switch på styret där jag väljer mellan helljus och hjälmlyse.


Om du inte redan gjort det så kan jag rekomendera att byta bak/broms ljuset till diod. Då "tjänar" då några extra watt till framlyset.


Mvh Ola
 
Är det någon som har likström på hojen så kan mina Trailtech Xenonspottar vara till salu, drar 26W. Lyser kanon för den lilla ström som dom drar!
 
70W... då blire tajt!

2 x 20 w spottar på hjälmen och samma i lyset skulle jag köra på. Och ha en switch till bakljuset på styret
 
Ljunghusen skrev:
2480360 70W... då blire tajt!

2 x 20 w spottar på hjälmen och samma i lyset skulle jag köra på. Och ha en switch till bakljuset på styret


Switch till bakljuset behövs inte om man byter till diod pga att dom dra så lite. Den kan vara schyst för killen bakom att se bak/bromsljus.
 
Skeebum skrev:
2480472 Switch till bakljuset behövs inte om man byter till diod pga att dom dra så lite. Den kan vara schyst för killen bakom att se bak/bromsljus.


Bakljus behövs inte. I en kolsvart skog ser man folks framlysen bakifrån.
Men bromsljus kan nog vara bra. Även om de flesta skiter i det.
Bara de inte är så starkt att det bländar
Räcker att man snickrar 2 dioder och sätter bak (iof hur många watt ligger ett diodlyse på? kanske inte värt att mecka)
 
hej igen!
Tack för allt hjälp. Fått till hjälmlysena nu!
Men nu till ett nytt problem, har kopplat kontakterna på hjälmlyset till en annan strömkälla på hojen, är riktigt bra ljus men när jag gasar så dör ljuset av, d.v.s tvärt emot som det brukar vara.:rolleyes:
Någon som vet vad det beror på? Kanske är skadligt på något vis? :va
Kan nämnas att batteri och startmotor inte finns kvar, håller på med förbikoppling för att på så sätt få ut mer watt.
Tacksam för svar!

MVH // Rasmus

Edit: Kanske skulle gått El-programmet istället...
 
Last edited:
Snoogans skrev:
2480539 Jadu ca baklyse 1W bromsljus 5W

ok. Inte helt fel att spara 15w på bromsljus

prulle skrev:
2478357 Hjälm ljus måste ju vara överlägset men å andra sidan vill man ju lyssa i perferi sendet också..

Är inte hjälmspot dyrt som tusan?

Som allt annat är det billigt om man bygger det själv
 
Last edited:
Köp spotar med så lite spridning som möjligt så får du bättre ljus.Philips masterline 8 graders funkar bra.Absolut inga billiga från IKEA.Om du vill ha Xenonspot(och det vill man)så finns det till hyfsat pris här: www.wpmaskin.se
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top