Lysebotn i Norge, vägtips

Panda

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
929-00
Jag funderar på att åka till Lysebotn i Norge, från södra Sverige, efter midsommar.

Tänkte åka via moss-horten och sedan västerut. Är det ngn som har lite vägtips? Ryktas om att väg 306 från Horten är kurvig och fin.

Ingen som varit i Lysebotn eller kan ge tips? Jag e taggad som attans på att köra dit. Kolla bara in bilden. Där vill jag köra!

Min ungefärliga rutt kan ses i länk nedan. Kan dock inte få slutdestination Lysebotn som ligger ett par mil västerut enligt kartan. Kartan gillar väl inte de småvägarna. Lysebotn ligger ju längst in i den fjord som finns vänster om slutdestinationen enligt kartan.

http://maps.google.se/maps?f=d&hl=s...=58.12432,10.393066&spn=3.847317,9.580078&z=7

Bifogat

• lysebotn2.jpg
    lysebotn2.jpg
    105.9 KB · Visningar: 3,710
Japp, har varit där. Fortsätt fram till Sirdal där vägen till Lysebotn börjar. Fantastiskt vackert.

Finns bara 1 väg från det hållet till Lysebotn därifrån , så du har inte så mkt att välja på:) . Fortsätt till Sirdal o håll höger mot Lysebotn. Vägen dit är.... underbar ! Stanna till på fiket (kommer inte ihåg vad det heter....:rolleyes: ) o ta oförglömliga kort på serpentinerna o gå över fjället till Kjeragsbolten(2 tim gångväg). Ta sen snabbfärjan till Songesand o kör över fjället eller till Forsand o ta en tripp till Predikstolen. (oxå 2 timmars gångväg , men ändå...).....

Jag var själv ner till lysboten för ca 2 veckor sedan
Och tycker inte att nerfärden var så upphetsande
Då det var svårt att få någon överblick över alla svängar
På grund av träd och sly

Så tex geiranger är ju klart häftigare i det avsendet

Men det som var häfftigast med resan var ju all snö som var kvar på fjället

Tänk dock på att temperaturen kan krypa långt ner ifall inte vädret är gynsamt
Det var ju tex is kvar på många sjöar

Tänkte du vända vid lysbotten och köra hem eller köra vidare i norge ?

Is på sjöar. Ja då får jag ta med extra kläder. Jag ska bara ta en snabb tripp på 4 dagar. Åka dit och sedan hemåt igen. Förra året körde jag bl a hardangervidda, Odda, voss, stryn, geiranger, trollstigen, . Hur är vandrarhemmet i Lysebotn? Det kostar en hel del att bo i hytte där, 690 nok, om man jämför med andra ställen.

Jag var själv ner till lysboten för ca 2 veckor sedan
Och tycker inte att nerfärden var så upphetsande
Då det var svårt att få någon överblick över alla svängar
På grund av träd och sly

Så tex geiranger är ju klart häftigare i det avsendet

Men det som var häfftigast med resan var ju all snö som var kvar på fjället

Tänk dock på att temperaturen kan krypa långt ner ifall inte vädret är gynsamt
Det var ju tex is kvar på många sjöar

Tänkte du vända vid lysbotten och köra hem eller köra vidare i norge ?

4 dagars resa ?
Ska du ta det väldigt lungt
Annars så borde du ju klara det på 2 dagar

Jobbar själv i oslo och har ett boende där
Som jag uttgick från

Avresa från oslo ca 07.30
Tillbaka ca 20.00
ca 87 mil den dagen

Det går kanske fortare än jag tror. Men jag kör ju från Skåne. Vi har Lysebotn som mål och kanske kolla in preike stolen eller ngt sådant. Tänkte ta 55 mil första dagen, till Skien eller liknande. Sen köra de sista 25 milen dag 2 för att stanna lite och titta på utsikt o så. Det tar väl längre tid att köra de sista milen.

Har du tips på en kurvig väg dit med bra asfalt? Gillar lite aktiv körning. Stryn är hittills min favorit i Norge. Eller vad säger du om min planerade rutt?

4 dagars resa ?
Ska du ta det väldigt lungt
Annars så borde du ju klara det på 2 dagar

Jobbar själv i oslo och har ett boende där
Som jag uttgick från

Avresa från oslo ca 07.30
Tillbaka ca 20.00
ca 87 mil den dagen

Nu har jag kört 135 mil varav flertalet i Norge.
Om man ska köra dit söderifrån kan jag rekommendera att komma in på väg 22 som går ner mot Halden. Den är bred, kurvig och fin asfalt på de flesta ställen.

Ett tips är att inte ta väg 306 från Horten och över ett berg. Riktig smal skitväg med dålig asfalt. Inte kul med en sporthoj iallfall.

börja med prekestolen o ta sedan båten upp till lysebotn,, ett bra tips,
jag har varit där några ggr på båda ställena men tyvärr inte tagit båten i fjorden upp till lysebottn,, det blir mitt nästa projekt,
coolt som tusan att vara ute på stenen (kjärebulten) och ha 800meter luft under fötterna,
ha en kul tripp ,,
har du möjlighet så ta vägen förbi "dalen" helt sjukt kuliga vägar.ligger i grannskapet.

mvh jocke

Det går kanske fortare än jag tror. Men jag kör ju från Skåne. Vi har Lysebotn som mål och kanske kolla in preike stolen eller ngt sådant. Tänkte ta 55 mil första dagen, till Skien eller liknande. Sen köra de sista 25 milen dag 2 för att stanna lite och titta på utsikt o så. Det tar väl längre tid att köra de sista milen.

Har du tips på en kurvig väg dit med bra asfalt? Gillar lite aktiv körning. Stryn är hittills min favorit i Norge. Eller vad säger du om min planerade rutt?

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back