Lysande oljelampa

Larsa_Gasa

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
r1
Kall hoj. Startar. Varmkör 2-3 min. Kör iväg.
Nån minut efter tänds oljelampan. Den släcks sedan 1-2 minuter senare. Ibland i samband med att kopplingen hålls in. Har hänt 3 ggr nu. Oljenivån ligger nästan vid max.

Vad händer????? Varför????? :confused:
Kall olja som inte smörjer ordentligt?

Hilfe!

Yamaha har oljenivågivare inte oljetrycksgivare.
Alltså lampan har inget med oljetrycket att göra.

EDIT: Kolla sladden. Hade liknande problem med min gamla FZR, då hade sladden till givaren kommit ikläm och det gav upphov till konstiga felsignaler.

Last edited:
jag har ingen R1a men har sett detta problem många gånger på forumen, det är som sades ingen oljetryckslampa utan nivåkontroll, tydligen är den dels törstig på olja rent allmänt och dels krävs små förändringar i nivån ijnnan den börjar lysa.
mao är det ingen fara.
Men har du fult med olja i motorn ska den ju vara släckt, kanske är nåt tok med sladdarna som sades ovan då.

Du får se det så här som jag gör, den varnar i mycket god tid att det är dax att fylla på olja nån gång i framtiden :7peta :squid

Japp..det är likadant på alla hojar fårn Yamaha sen slutet av 80-talet skulle jag tro. Så länge du har tillräckligt med olja så är det bara att köra, men det är inte så kul att se oljelampan lysa...så fyll upp till max och var glad..;)

Som dom flesta säger så e de ingen fara.. hade samma på min gamla.. på min var de givaren som var lite kass.. oljelampan började lysa när nivån var exakt mellan max o låg.. rätt störande så de var bara o byta givare så var allt fixxat.. :D

Ok, tackar för hjälpen.

Men ang fel på kabel - då borde den väl kunna börja lysa lite då och då? Nu är det ju BARA när den är nystartad och kall.

Hmm, skillnad på oljeTRYCK och NIVÅ? :confused:

Jaja, ska köpa in mig på lite Castrol delsyntet så får vi se. Förresten är det nån idé att jämföra priser på olja eller ligger handlarna rätt lika över lag?

Tack!

tryck vore att föredra, då skulle nivån kunna diffa några cm utan att lampan började lysa, dessutom käns det säkrare efter som andra fel som gör att trycket sjunker skulle visa sig med, nivå är för mopeder tycker jag.
Ditt problem med att den lyser enbart när hojen är kall vet jag ite vad det är för fel, kanske är nånting på tok med givaren eller någonting sådant.

Att ha enbart oljenivålampa är ett rent konstruktionsfel. Borde vara straffbart. Nivålampan varnar (om den funkar) för den vanligaste orsaken till tji oljetryck, nämligen för lite olja. Och den varnar innan, och det är bra. Men om trycket försvinner av nån annan anledning, t.ex. oljepumpen pajar el nån inre tätning ger sig så har man ingen aning om det innan motorn pajar. Dåligt ! Men så är det.
/u

Larsa_Gasa skrev:
Ok, tackar för hjälpen.

Men ang fel på kabel - då borde den väl kunna börja lysa lite då och då? Nu är det ju BARA när den är nystartad och kall.

Hmm, skillnad på oljeTRYCK och NIVÅ? :confused:

Jaja, ska köpa in mig på lite Castrol delsyntet så får vi se. Förresten är det nån idé att jämföra priser på olja eller ligger handlarna rätt lika över lag?

Tack!

På fråga ett svarar jag: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?threadid=21730

På fråga två svarar jag: Vad gjorde du på fysiklektionerna?

På fråga tre svarar jag: Har sett priser på GPS från 69:- till 105:-/lit

ulf_lundin skrev:
Att ha enbart oljenivålampa är ett rent konstruktionsfel. Borde vara straffbart. Nivålampan varnar (om den funkar) för den vanligaste orsaken till tji oljetryck, nämligen för lite olja. Och den varnar innan, och det är bra. Men om trycket försvinner av nån annan anledning, t.ex. oljepumpen pajar el nån inre tätning ger sig så har man ingen aning om det innan motorn pajar. Dåligt ! Men så är det.
/u
sant, som tur är ser man om den fungerar varje gång man slår på tändningen, men man kan undra varför de valde bort oljetrycksmätare eller lampa?

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!