Lyfta ventilkåpan.

Gick med
25 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Min 640-03 läcker lite olja.. inget ovanligt har jag förstått. Misstänker att det kommer från skarven ventilkåpan/toppen i framkant. Ngn med erfarenhet från detta? Jättelätt/jättesvårt? Viktigt att tänka på? Typ av packningsmassa? Moment för att dra ventilkåpan? Jag har skruvat lite tidigare, dock aldrig ktm el 4t. Tacksam för svar.
 
niofemtiofyrarr skrev:
Min 640-03 läcker lite olja.. inget ovanligt har jag förstått. Misstänker att det kommer från skarven ventilkåpan/toppen i framkant. Ngn med erfarenhet från detta? Jättelätt/jättesvårt? Viktigt att tänka på? Typ av packningsmassa? Moment för att dra ventilkåpan? Jag har skruvat lite tidigare, dock aldrig ktm el 4t. Tacksam för svar.
ny packning kostar inte så mycket.. antingen var det 19kr eller 40kr :3freak
o byta den är inget svårt heller. bara att skuva ut skruvarna o av med locket. dit med ny packning o på med locket igen. vet ej vilket moment skruvarna ska dras med...
 
Ställ motorn i kompläge(lika som när du justerar ventilerna)innan du börjar.Sen är det bara att riva bort,torka rent,på med ny silicon och skruva ihop igen.10 Nm är det på Husaberg,antagligen samma eftersom det är M6 på LC4 också.Dra "lagom" med T-hantag brukar funka.
 
Faaan!! kolven som smet....

Busaberg skrev:
Ställ motorn i kompläge(lika som när du justerar ventilerna)innan du börjar.Sen är det bara att riva bort,torka rent,på med ny silicon och skruva ihop igen.10 Nm är det på Husaberg,antagligen samma eftersom det är M6 på LC4 också.Dra "lagom" med T-hantag brukar funka.



Hmmm....varför måste motorn va i kompläge när man byter packning på ventil kåpan??? :kocko hoppar kolven ut o springer iväg annars el?
 
Morphed skrev:
Hmmm....varför måste motorn va i kompläge när man byter packning på ventil kåpan??? :kocko hoppar kolven ut o springer iväg annars el?
Om du ska ta bort ventilkåpan(inte bara locken vid ventiljusteringen)bör du ställa motorn så att alla ventiler är stängda.Annars kommer ventilfjädrarna att ligga i spänn pga att vipporna sitter i kåpan.Mycket osmidigt när man tar isär och ännu osmidigare när man sätter ihop.Och nej,kolven hoppar inte ut någonstans....
 
Köp en ny packning om det sitter än där nu. Flytande packning är djävulens verktyg och ska bara användas om det inte ska sitta någon packning där
 
Det finns ingen packning för dom är ihopsatta med tätningsmassa och
precis som Busaberg säger så se till att den är i kompläge eftersom
ventilkåpan även håller vipporna.
 
andersbrink skrev:
Du bör använda den typ av silikonmassa som Husaberg själva använder, dvs den gråfärgade lite fönsterkit-liknande massan. Flagor av det vanliga svarta silikonet har en viss förmåga att hamna på platser där man minst vill.

http://www.permatex.com/motorcycle/PermMotoSeal.asp?automotive=yes&f_call=get_item&item_no=29132
Var hittar man Permatex i Sverige ? Prisidé ? Det finns ju en länk till SEAB, Märsta på Permatex hemsida. Kan det va nåt ?

Jag var och snackade med Ragnar@Lelles om vad han använde och det var nåt, om jag nu kommer ihåg rätt, 'KTM orginaltillbehör' för en 7-helsikes massa 100-lappar per tub.

.
 
Last edited:
Spider skrev:
Var hittar man Permatex i Sverige ? Prisidé ? Det finns ju en länk till SEAB, Märsta på Permatex hemsida. Kan det va nåt ?

Jag var och snackade med Ragnar@Lelles om vad han använde och det var nåt, om jag nu kommer ihåg rätt, 'KTM orginaltillbehör' för en 7-helsikes massa 100-lappar per tub.

.

Loctite/Henkel har Permatex i sitt sortiment http://www.loctite.se/int_henkel/loctite_se/index.cfm
 
Last edited:
Spider skrev:
Jag var och snackade med Ragnar@Lelles om vad han använde och det var nåt, om jag nu kommer ihåg rätt, 'KTM orginaltillbehör' för en 7-helsikes massa 100-lappar per tub.

Dvs Permatex, fast med annan etikett och 8 gånger högre pris.
 
Vanlig tätningsilikon (kommer inte på namnet) som finns på ok, blå till färgen. Den funkar utmärkt & kostar ingen förmögenhet. Det är inget överdrivet tryck där uppe så en superdupertätningmassa behövs inte då ventilkåpan sitter rejält tajt mot toppen när du drar fast den. Att tänka på när du stryker på den är att det behövs jättelite eftersom mellanrummet mellan topp/kåpa är microlitet, men självklart ska det ju inte vara för lite. När jag klämmer på tätningsmassan så smetar jag ut ett tunt lager med ett finger så att allt blir täckt.

Hur jag vet? Jag har det själv, inga problem :tummenupp
 
Last edited:
Skillnaden mellan grå Permatex och det gamla vanliga silikonet är att det gråa inte ger ifrån sig lika mycket slamsor/flagor som kan sätta igen metallsilen vid oljepumpen.
 
CoRuS skrev:
Vanlig tätningsilikon (kommer inte på namnet) som finns på ok, blå till färgen. Den funkar utmärkt & kostar ingen förmögenhet. Det är inget överdrivet tryck där uppe så en superdupertätningmassa behövs inte då ventilkåpan sitter rejält tajt mot toppen när du drar fast den. Att tänka på när du stryker på den är att det behövs jättelite eftersom mellanrummet mellan topp/kåpa är microlitet, men självklart ska det ju inte vara för lite. När jag klämmer på tätningsmassan så smetar jag ut ett tunt lager med ett finger så att allt blir täckt.

Hur jag vet? Jag har det själv, inga problem :tummenupp

Hylomar tror jag du menar. Det funkar skitbra, har använt det på bilmotorer så länge jag har mekat med dem och jag har aldrig haft problem med det.

Nu när jag tänker efter så kommer jag inte ihåg om jag hade ÖD på motorn när jag tog bort ventilkåporna i all hast så Morphed kunde eloxera dem åt mig :va Hur kommer det strula när jag ska ha tillbaka skiten, går det att ställa till ÖD i efterhand utan strul med vipporna? Det borde ju inte vara något problem som jag ser det men man vet aldrig...

EDIT/ Såg ju nu att ni pratade om hela ventilkåpan och inte locken till ventilerna. Det var dessa jag snackade om...
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top