Lyfta ur motor ur Honda Dominator, tips/tricks!?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
Nu har jag äntligen har fått tummen ur och kommit igång med renoveringen av knarren.

Tips och tricks tack!

Brukar det vara bökigt att få ur en motor som har suttit i 14 år :confused:

Något speciellt jag bör tänka på?

Jag skall bara ha ur motorn ur ramen, och några dagar senare få i den där igen :näsblod :D (Mekandet inuti står en mcmekaniker för :tummenupp )

Hur många bult sitter den med tro :va (Har inte tid att komma ut i garaget förens till helgen :huvet)

Gör gärna en lista!

Vart köper jag delarna som måste bytas?

Packningsatsers......... och allt vad det nu kan vara. Snabbt och billigt såklart :tungan

Jag börjar med to do listan.

1. Stänga av bensinkran.

Tack på förhand!

Mvh
D-R

Last edited:
Packningar och alla andra delar köper du förslagsvis i närmsta mc-butik.

Så farligt bökigt är det inte att få ur motorn, beror iof vad man jämför med.

Det finns säkert dom härinne som kan hjälpa dig, men tror SOE.se eller hellrediket.se är mer passande forum.

1. Stänga av bensinkran.
2. Säng av motorn
3. Ställ den på stödet
4. Kliv av hojen

Varför renoverar du är något jag omgående funderar på!

Är den slut eller?

Missljud vid belastning på femmans växel.

Den skall säljas och jag är ingen fiffel å båg kille som vill sälja någonting som jag vet kan vara/bli dyrt för köparen.

Jag inbillar mig att jag tjänar på att renovera den en å sälja den halvdan, jag har iaf ett gott samvete när jag säljer den med nya fräscha däck nya bromsbelägg och en genomgången motor. :)

Edit: DU som är skillad mek kan väll slänga in lite på listan :tummenupp

1. Stänga av bensinkran.
2. Säng av motorn
3. Ställ den på stödet
4. Kliv av hojen

Tackar tackar, den står redan upppallad utan fälg/däck.

Last edited:
Jag har en verkstadshandbok för 88-89, dem har väl inte direkt gjort nåa stora utvecklingar på den hojen sen dess?

Jag har en verkstadshandbok för 88-89, dem har väl inte direkt gjort nåa stora utvecklingar på den hojen sen dess?

Du tänkte att jag skulle få köpa den... lr?

Tack men tack endå jag ska som sagt bara lyfta ur skrotet.

Tänkte mest om det fanns några "rävar" här med lite schysta tips i stil med glöm inte... gör inte... passa dig för.... släng på lite 5.56 så lossar de osv....

2. Ta fram block o penna så du kan skriva upp/rita hur muttrar, skruvar o brickor satt när du skruvar bort delarna. Försök helst att inte blanda ihop delarna. :rolleyes:

Du tänkte att jag skulle få köpa den... lr?

Tack men tack endå jag ska som sagt bara lyfta ur skrotet.

Tänkte mest om det fanns några "rävar" här med lite schysta tips i stil med glöm inte... gör inte... passa dig för.... släng på lite 5.56 så lossar de osv....
.pdf Pucko!

Maila?

2. Ta fram block o penna så du kan skriva upp/rita hur muttrar, skruvar o brickor satt när du skruvar bort delarna. Försök helst att inte blanda ihop delarna. :rolleyes:

En gammal digitalkamera kan nog vara på sin plats, lillgrabben kan få vara med med rena fina händer och plåta :tummenupp

Använd en digitalkamera flitigt när du tar isär den.

Att i efterhand lura ut hur slangar och sladdar ska kopplas ihop kan vara mycket lurigt, då är det guld värt med bilder från demonteringen.

Skaffa helst en servicemanual, där står de tricks du efterlyser.

Last edited:
Märker att jag inte är upp to date... :gnissla

Kamera är :tummenupp

Tror nog inte att lillgrabben kommer vara så värst ren om fingrarna länge, klart att han ska vara med o skruva oxå.

Han var med häromdagen och skruvade lite :tummenupp vi får som sagt ta en gammal digikamera :tummenupp

Ta bilder, riv av skitet.

Glöm inte att ha nåt under motorn när du tar loss sista genomgående skruven annars brakar den ner i golvet och du kanske slår hål på något.

Några dagar får du den inte fixad på, räkna med 2 veckor minst om du inte har alla delar redan.

Ta bilder, riv av skitet.

Glöm inte att ha nåt under motorn när du tar loss sista genomgående skruven annars brakar den ner i golvet och du kanske slår hål på något.

Några dagar får du den inte fixad på, räkna med 2 veckor minst om du inte har alla delar redan.

Skall jag göra.

Den står uppallad under motorn redan. (Vad kan motorn tänkas väga?

Jag vet, jag vet bara jag får min 50" tv till hösten :hihi

Schyst respons på tråden, det finns mycket bra folk här på SH! :nicka

Skall jag göra.

Den står uppallad under motorn redan. (Vad kan motorn tänkas väga?

Jag vet, jag vet bara jag får min 50" tv till hösten :hihi

Schyst respons på tråden, det finns mycket bra folk här på SH! :nicka
Tippar på att den väger 50-70kg iaf, har för mig att min cbr motor vägde 67 eller nåt sånt, sanslöst tung att lyfta själv från golvet iaf.

Tippar på att den väger 50-70kg iaf, har för mig att min cbr motor vägde 67 eller nåt sånt, sanslöst tung att lyfta själv från golvet iaf.
Det brukar stå i servicemanualen att man ska vara 2 när man lyfter ner den och det ligger nått i det :)
Inget kul att stå själv med motorn i famnen näre sista bulten ryckts och det börjar knaka i ryggraden. Been there, done that.

Det brukar stå i servicemanualen att man ska vara 2 när man lyfter ner den och det ligger nått i det :)
Inget kul att stå själv med motorn i famnen näre sista bulten ryckts och det börjar knaka i ryggraden. Been there, done that.

En garagedomkraft med en lite större platta på så fixar man bort montering samt dit montering själv:fakta

En garagedomkraft med en lite större platta på så fixar man bort montering samt dit montering själv:fakta

Har du inga kompisar? :pannkyss

:hihi

Eftersom den står stadigt upppallad utan däck så blir mer till att lyfta bort hojen från motorn. Ramen sitter i 4 spännband från tacket :tummenupp

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret