Lyfta ur Husaberg motor

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Ska lyfta ur motorn på min Husaberg 02:a. Har lossat det tre främre bultarna, dekompwire, kopplingsslang, vevhusvenilation, kylarslang, kabel till elstartsrelä, förgasare, avgassystem. Tog totalt ca 1.5 timme. Undrar nu vad man behöver göra mer för att få ur motorn smidigast? Måste man ta bort batteri? Tar man bort bakdämparen då för att komma åt? Tänkte lyfta ur motorn imorgon, för trött nu ikväll för att fortsätta...
 
Det där med batteriet hade jag också funderingar på , men det var ganska enkelt:

Lossa batterikablarna och tabort startreläet. Ta bort startmotorn ,lossa batterihållaren och lyft ur batteriet framåt (där starten satt förut).


Kai
 
Lossa dom två insexskruvarna under reläet som håller starten (Tror också att jag lossade fästet som sitter mellan motor och startrelä ,men det är nog onödigt). Sen är det bara att dra starten utåt och lirka lite åt sidorna så lossnar den lätt.


Kai
 
Tror jag gjorde på ett enklare sätt, skruvade helt enkelt bort den övre bulten på dämparen bak och fick ur batteriet den vägen. Gick väldigt smidigt, 15 minuter sen var det klart.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top