Lyfta tanken

Gixx3r

Medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
GSX750F
Har en gsx 750f -94 som för tillfället bara vill gå på 3 cylindrar och tänkte att jag skulle lyfta tanken för att se om det blivit nåt glapp till tändhattarna.

Ja lyfte på tanken å upptäckte att soppaslangen var sjukt kort vilket inte direkt underlättar när det är full tank heller. Vilka andra kablar måste loss, samtliga? Spelar det någon roll hur soppakranen står? Den är nylackerad så finns inga on-off-reserv längre.. men ja tror det ska vara vakuumslang så då spelar det väl ingen roll i vilket läge den står, korrekt?

Last edited:
Ställ kranen nedåt eller framåt (on resp. reserv) så ska det hålla tätt. Det ska bara vara bensinslang, vakumslang och så kablar till tankmätaren för att lyfta av tanken, sistnämnda borde sitta på högra sidan.

Ställ kranen nedåt eller framåt (on resp. reserv) så ska det hålla tätt. Det ska bara vara bensinslang, vakumslang och så kablar till tankmätaren för att lyfta av tanken, sistnämnda borde sitta på högra sidan.

Kanoners, en får tacke! Då ska vi göra ett nytt försök imorn. Var lite klurigt ensam med en bensinslang som höll på att gå av så fort ja lyfte bakre delen 2 cm + nästan full tank i hojen. :tummenupp

Om soppakranen kan vridas 180 grader så ska den stå ner (ON) eller bakåt (RES). Rakt fram är PRI-läge och då rinner det hela tiden. ON och RES styrs av vacuum.

Om soppakranen kan vridas 180 grader så ska den stå ner (ON) eller bakåt (RES). Rakt fram är PRI-läge och då rinner det hela tiden. ON och RES styrs av vacuum.

Kikade lite kort på min egen igår, och om ögonen inte sviker mig helt så är bakåt PRI(me). Men säkrast är väl ändå nedåt, så vet man att den är på ON.

Om man sätter den på PRI-läge och låter hojen stå i garaget, då rinner det väl inte soppa hela tiden, hoppas jag? Kommer ihåg att ja höll på att vrida på kranen men vet inte vad ja ställde den på när ja gick därifrån.. Vad står PRI för egentligen?

Om man sätter den på PRI-läge och låter hojen stå i garaget, då rinner det väl inte soppa hela tiden, hoppas jag? Kommer ihåg att ja höll på att vrida på kranen men vet inte vad ja ställde den på när ja gick därifrån.. Vad står PRI för egentligen?
Pri står för prime tror jag.Ii vilket fall som helst, står den i det läget rinner det soppa konstant, ända tills det är tomt. Där ska den absolut inte stå om du ska parkera hojen, används egentligen bara om man har tömt förgasarna för den styrs inte av vacuum.

Kikade lite kort på min egen igår, och om ögonen inte sviker mig helt så är bakåt PRI(me). Men säkrast är väl ändå nedåt, så vet man att den är på ON.

Jo, precis :) Minnet kan ju svika mig med, det är många år sedan jag hade Suzuki, och du behöver bara knalla ut i garaget... :) Så det är ju du som har rätt förstås.

Last edited:
Jag ska inte svära på att jag har rätt ang. framåt resp. bakåt. Ser som en kratta nämligen.. Därav vill jag i framtiden rekommendera att peka kranen nedåt (ON). :)

Tack för hjälpen! Det gick fint att lyfta tanken.

Dock gick det sämre med att få igång den ena cylindern som inte vill gå. Drog upp tändkabeln å klippte av 1/2 cm gummi å tryckte ner den igen men gick fortfarande på 3 cylindrar. Tror den gick på alla 4 när ja startade för att åka in i garaget.. Men sen på 3 igen.. :(

Verkstan tar 750 kr/tim så det blir å försöka sig på det igen..

Passar på att fråga angående tändkablarna till cylindern. Klantig som ja va drog ja inte upp nån av de andra tändkablarna när ja lyfte tanken för att se hur det skulle se ut.

Men enligt den fina bilden ja gjort så undrar ja om "metalltrådarna" bara ska hänga ut ½-1 cm från gummit å sen hoppas på kontakt mot tändstiftet i hålet?? :va

Bifogat

• Tändkabel.jpg
    Tändkabel.jpg
    12.3 KB · Visningar: 44
Passar på att fråga angående tändkablarna till cylindern. Klantig som ja va drog ja inte upp nån av de andra tändkablarna när ja lyfte tanken för att se hur det skulle se ut.

Men enligt den fina bilden ja gjort så undrar ja om "metalltrådarna" bara ska hänga ut ½-1 cm från gummit å sen hoppas på kontakt mot tändstiftet i hålet?? :va

absolut inte. Antagligen sitter hylsan kvar på stiftet. Ta upp stiftet och kolla hur den ser ut. köp en hylsa och kläm fast på en ren och fin nyskalad kabel.

absolut inte. Antagligen sitter hylsan kvar på stiftet. Ta upp stiftet och kolla hur den ser ut. köp en hylsa och kläm fast på en ren och fin nyskalad kabel.

Awesome tack för det svaret! Ja tyckte det verkade märkligt :P
Så när jag gör detta ska jag 1) sätta dit ett nytt stift på metallkablarna 2) köra ner den i hålet 3) trycka dit stiftet så det fastnar på tändstiftet och sist på med gummiskyddet?

Awesome tack för det svaret! Ja tyckte det verkade märkligt :P
Så när jag gör detta ska jag 1) sätta dit ett nytt stift på metallkablarna 2) köra ner den i hålet 3) trycka dit stiftet så det fastnar på tändstiftet och sist på med gummiskyddet?

Jag tror du köper en hel sko med både metall och gummihylsa i ett.
1. Kläm fast metallskon.
2. Drag över gummihylsan.
3. Anslut mot stiftet.

Men ett tips är att ta upp en annan tänkabel så du ser hur det ser ut ihopsatt.

Jag tror du köper en hel sko med både metall och gummihylsa i ett.
1. Kläm fast metallskon.
2. Drag över gummihylsan.
3. Anslut mot stiftet.

Men ett tips är att ta upp en annan tänkabel så du ser hur det ser ut ihopsatt.

Underbar beskrivning!! Så om ja lyfter av gummihatten på en annan å sen drar i kabeln är det risk för att ja rycker av den så att säga? Att metallskon fastnar kvar på tändstiftet..

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back