Lyfta på förgasarna?

Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Vill ta bort strypningen på min hoj men jag vet inte hur jag får loss förgasarna,

får bort tanken och luft burken så jag kommer ner till förgasarna men måste ju lyfta dom så att jag kan plocka bort brickorna. e det bara ett par skruvar man ska lossa eller e det ett stort projekt att lossa förgasarna om man inte e så van att pilla i motorer?
 
Sitter slangklämmor efter förgasarna, mellan toppen och förgasarna, du får sitta i akrobatiskt ställning för att se skruvarna.

Lossar du skruvarna så är det hur lätt som helst att ta av dem sen.
 
Av en händelse så hade vi förgasarna borta på brorsans yzf750 i helgen..:-). Som du skrivit...bort med tank o luftburk...lossa på slangklämmorna runt insugningsgummina sen är det bara att plocka bort dom o vinkla dom åt nåt bra håll så du kan ta bort strypbrickorna. ( Om du nu har strypbrickor istället för att strypningen sitter i trotteln ?? ). Skruvarna till slangklämmorna kommer du åt under förgasarna......
 
Lyckades ta bort brickorna, sen när jag startade den igår kväll så funkade den som den skulle. startade den idag stod på tomgång ett tag och sen så började den bluddra och gå som skit.

stängde av den och gick in sen gick jag ut till den igen efter en timme typ och då hade det läckt ut bensin på golvet i garaget, plockede av tanken och luft burken igen och spände klämmorna runt insugsgummina och hoppades att det skulle lösa problemet.

Men nu så startar den inte alls, när jag trycker på start knappen så blinkar lamporna och start motorn låter som den slår imot ngt alltså hackar till och sen inget. kan det vara ngt allvarligt problem eller e dt bara batteriet som börjar bli trött.

motorn är förmodligen full med bensin också, vad kan man göra åt det?
 
Lyckades ta bort brickorna, sen när jag startade den igår kväll så funkade den som den skulle. startade den idag stod på tomgång ett tag och sen så började den bluddra och gå som skit.

stängde av den och gick in sen gick jag ut till den igen efter en timme typ och då hade det läckt ut bensin på golvet i garaget, plockede av tanken och luft burken igen och spände klämmorna runt insugsgummina och hoppades att det skulle lösa problemet.

Men nu så startar den inte alls, när jag trycker på start knappen så blinkar lamporna och start motorn låter som den slår imot ngt alltså hackar till och sen inget. kan det vara ngt allvarligt problem eller e dt bara batteriet som börjar bli trött.

motorn är förmodligen full med bensin också, vad kan man göra åt det?

Ladda batterit kan du okså göra lite så du har lite mera kräm i de om de värkar orkeslöst.

Skruva ur T-stifterna o vrid runt motorn tills de slutat puffa bensin ur T-stifthålen, skruva i T-stifterna igen.

Kan vara så att dina förgasare forsar ( flödar över ) har du en bensin kran så stäng av den o lossa bottenpluggarna på förgasarna så förgasarna töms, sätt ej på kranen, vrid nu runt motorn o se om den går lika lätt runt som den ska, sätt på kranen i runt 15-20 sek o stäng av den o vrid runt motorn o se om du får igång den, låt den gå på tomgång i ca 30sek o sätt på bensin kranen o se om motorn går som den ska utan o blödra, ut o prova den nya effekten :tummenupp

Skule den fortfarande bludra så kan de vara förgasarna som inte håller tätt när dom har nått rätt bensinmängd, då får man plocka isär dom o rengöra flotör munstyckerna, kan satt sig smuts imellan, ofta vanligt fel.
 
Last edited:
Om förgasarna flödar så har nog nån flottör hängt sig när du hade av bryggan, knacka lite på förgasarna så löser det sig nog.
 
Ladda batterit kan du okså göra lite så du har lite mera kräm i de om de värkar orkeslöst.

Skruva ur T-stifterna o vrid runt motorn tills de slutat puffa bensin ur T-stifthålen, skruva i T-stifterna igen.

Kan vara så att dina förgasare forsar ( flödar över ) har du en bensin kran så stäng av den o lossa bottenpluggarna på förgasarna så förgasarna töms, sätt ej på kranen, vrid nu runt motorn o se om den går lika lätt runt som den ska, sätt på kranen i runt 15-20 sek o stäng av den o vrid runt motorn o se om du får igång den, låt den gå på tomgång i ca 30sek o sätt på bensin kranen o se om motorn går som den ska utan o blödra, ut o prova den nya effekten :tummenupp

Skule den fortfarande bludra så kan de vara förgasarna som inte håller tätt när dom har nått rätt bensinmängd, då får man plocka isär dom o rengöra flotör munstyckerna, kan satt sig smuts imellan, ofta vanligt fel.

nu har jag tömt motorn på bensin och startat upp den, den starta men den går bara på två eller tre cylindrar och den baktänder när man släpper på gasen. e det någon som har något bra tips på hur man löser detta problemet?
 
vänd dig till doktorn i stället...han rek. nog en hobby till dig som nageltrång el dyl....
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top