Lyfta motor ur XJ600 -92

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Har en motor som det behöver bytas vevstakslager på och har försökt klura hur man bäst tar motorn ur ramen som verkar behöva komma ut på sidan.

Jag äger ingen specialutrustning och hojen står i ett vanligt kallt hyrgarage. Finns det bra trix för att lyfta ut den från sidan? Antingen har jag tänkt att man håller den på plats med domkraft medan man lossar motorfästen och sen får man vara ett par gubbar och försöka bara lyfta tillsammans. Jag har även försökt klura på om det går att lägga hojen och lägga saker under för att avlasta motorfästena när man lossar och sen mer lyfta rakt upp då.

Blir billigare att åka o handla en beg motor på skroten. Packningar pboxar oringarna o dylikt blir ganska dyrt tyvärr.

Efter en liten snabb koll hittade jag en skrot som enligt sin hemsida säljer en motor för ca 5k, blir det verkligen så dyrt att byta lagrena fastän man gör det själv?

Jag har inte lyckats läsa på allt för mycket men kan någon grovt förklara proceduren? Kommer man åt lagrena underifrån eller måste man fullständigt plocka isär motorn?

Efter en liten snabb koll hittade jag en skrot som enligt sin hemsida säljer en motor för ca 5k, blir det verkligen så dyrt att byta lagrena fastän man gör det själv?

Jag har inte lyckats läsa på allt för mycket men kan någon grovt förklara proceduren? Kommer man åt lagrena underifrån eller måste man fullständigt plocka isär motorn?

Du måste klyva motorn för att komma åt lagrena, så ja i stora drag behöver hela motorn demonteras, 5000 kommer du nog kanske inte upp i om du gör allt själv, men som sagt med alla små grejor som behövs utöver vevlager (och det är ju förutsatt att inget annat behöver bytas) så kommer det nog hamna på ett par tusen ändå.

Motorn måste ur sidledes, vad som blir enklast är väl att vara två och lyfta ur spisen, alternativt läggs cykeln ner, lossa motorn helt och sen lyfta cykeln så motorn ligger kvar.

Tanken är att utnyttja hojen för mek-övning och lära sig. Så länge det inte blir pinsamt dyrt har jag inget problem med att göra bytet själv.

Försökte leta videos under vintern där man byter vevstakslager men hittade mest för bilar. Där verkade det vara möjligt att bara ta bort oljetråget nästan och byta direkt. Ska se om jag hittar video senare.

Hur långt har nuvarande motor gått, o varför har befintlig motor packat ihop ?

Hur långt har nuvarande motor gått, o varför har befintlig motor packat ihop ?

Nu var det ett tag sedan jag såg den siffran sist men i spannet 5-7000 mil skulle jag tro. Med tanke på hur hojen ser ut skulle det inte förvåna mig om man misskött service på den, kört med för lite/fel olja.

Här är en video som verkar beskriva det som jag tänkt mig, att det bör gå utan att ta riva hela motorn. Jag hoppas jag också uppfattat vad som är vevstakslager korrekt.

du kommer inte åt veven utan att klyva motorn.
om du ska göra det själv, leta fram verkstadsmanualen för din hoj! Ytterst knepigt utan. Speciellt om man aldrig gjort det förut.

kollar man t.ex här : yamaha-xj600sd-seca-ii-1992-crankcase_bigyau1180b-8_dfff.jpg
Så ser du att motorn delas längsgående.
och för att komma åt vevstakarnas bultar så är jag relativt säker på att du måste plocka bort veven också.
Om inte annat för att mäta upp lagren på vevaxeln också.

verkstadsmanual först, sen mek!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...