Jag ler hellre på en cykel.
Än gråter över dina gåbockar?
Kommer citatet ursprungligen från henne? Det är många som använder "ordspråket" i ursprunglig eller något modifierad form.
Såvitt jag har förstått.
Men hur vet man det?
Jag är lite cynisk, och tror eg inte att något av de kända citaten kommer från dem som uppges ha kläckt dem (förutom några få då, som finns inspelade).
Jag tror att KLOKA personer skapat citaten, och sedan signerat dem med en kändis namn...
På så sätt sprids de.
Det gjordes försök med att ta kända citat, och sedan byta namn under dem.
Knappt någon reagerade, eller kunde säga vem som sagt vad.
Sen blandade man upp historiska citat från tyranner och slikt, och satte deras namn under citat gjorda av "snälla" citatmakare, och satte sedan de vanliga namnen under diktatorernas citat.
Resultatet?
Ja folk i allmänhet accepterade de citat där de vanliga "snälla" (kända) citatmakarnas namn stod! (ibland stod det oxå:
okänd)
Och man förkastade, iofs kloka och smarta citat, men bara för att det stod Adolf Hitler, Josef Stalin eller liknande under dem!
Så det bevisar att vi inte alltid tänker själva, eller ens är kritiska till det vi läser, och inte ens kan avgöra vad som är klokt, eller sant, eller ens oklokt!
Titelsjuka kallas det när man först sneglar på "titeln" dvs VEM som sade/målade/skrev, och därefter avgör om man ska tro/tycka om/gilla det man såg/läste/hörde.
Ganska likt konstkritiker alltså... : Först snegla på signeringen i ena hörnet. Är den känd? Ok! Då gäller det bara hitta på en tillräckligt krystad förklaring till varför tavlan är SÅÅ bra!
Okänd signatur: Tavlan kass!