Lv-reggad Motocross - vad gäller?

Habi

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2017
Ort
Lund
Hoj
KTM 350 SX-F -11
Hej!

Jag funderar på att skaffa motocross/enduro. Jag har försökt få klarhet i vilka crossar som kan Lv-reggad/enduroreggas, vad som krävs etc. men har inte lyckats. Jag vill kunna köra hojen som en Motocross på crossbars, men den behöver inte vara fullt så snabb och körbar som en renodlad Motocross, om än nästan.

Lite frågor:
Det nämns på flera ställen något om max 12kw för Lv-reggade crossar, vilket gör dem i princip oanvändbara. Vad är detta för effektbegränsning? Gäller det alla crossar godkända för väg?

Enligt vad jag läst mig till är alla KTM EXC-modeller godkända för väg. Stämmer det?

Yamaha wr250f verkar vara helt optimal för mig, om jag hittar en till rätt pris.
Jag har inte lyckats reda ut vilken effekt den har Lv-reggad. Vet någon det?

Är ktm Exc/Yamaha wr250f lämplig som cross? Förutom att göra belysning och annat Lv-relaterat, som lätt går sönder, lätt att montera/demontera, krävs några andra modifieringar för crosskörning?

Andra hojar som är lämpliga(re) för mina ändamål?
Husaberg verkar vanligast Lv-reggade. Hur driftsäkra och problemfria anses de vara jämfört med Yamaha?

Andra synpunkter?

Tack på förhand!
 
Last edited:
Varför vill du ha en lv reggad hoj om du ska köra på crossbana?
 
Skall du köra gata är det LV regg som gäller. Vilket körkort har du i dagsläget?
 
Jag lyckas radera mina inlägg. Gör ett nytt försök:

Jag vill ha Lv-reggad cross då jag varken har bil eller släp, och har som student inte råd med det heller. Att kunna köra på gatan ser jag också generellt som en fördel.

Jag har A obegränsat och B.
 
Jag lyckas radera mina inlägg. Gör ett nytt försök:

Jag vill ha Lv-reggad cross då jag varken har bil eller släp, och har som student inte råd med det heller. Att kunna köra på gatan ser jag också generellt som en fördel.

Jag har A obegränsat och B.

Hur tänkte du få hem hojen när du kraschat den ur körbart skick på banan utan släp? För att inte tala om hur mycket landsvägsutrustning på hojen som kommer skaka sönder rent allmänt.

En ren cross kan du nog få svårt att hitta med lv-reggning, men en enduro går ju bra. Den är väl kanske inte det optimala crossbanevapnet däremot, särskilt inte med blinkers, lyktor, backspeglar och allt sånt där väg-relaterat.
 
Det funkar bra.men E.regade hojar visst.finns chansen att du blir stoppad o får böter.. men man får kora.E-reggat på gatan lagligt om du har licens.

Licens att tävla kostar inte mycket då är du även försäkrad på bana via svemos försäkring.

E-regg får framföras på väg under tävling och till o från tavling samt träning.. vad som räknas som träning är inte solkart o kan tolkas rätt vitt.

Har skalv en e reggad som jag far runt på då o då
 
Det funkar bra.men E.regade hojar visst.finns chansen att du blir stoppad o får böter.. men man får kora.E-reggat på gatan lagligt om du har licens.

Licens att tävla kostar inte mycket då är du även försäkrad på bana via svemos försäkring.

E-regg får framföras på väg under tävling och till o från tavling samt träning.. vad som räknas som träning är inte solkart o kan tolkas rätt vitt.

Har skalv en e reggad som jag far runt på då o då

Nu är de ett tag sen jag höll på me detta men stramade dom inte åt reglerna kring just E-Reggning för att det missbrukades så pass mycket? Har för mej att dom tex. drog in att man inte längre får köra till/från träning på E. Man får väll häller inte framföra fordonet på allmän väg under tävling om inte vägen är avstängd trots E-Reggning? Dessa regler kanske aldrig fick någon fart men jag vet att dessa va på tapeten på den tiden jag körde.
 
Min ktm 450 exc från 2003 är lv-reggad iaf.
Visserligen enduro men det kan man lösa genom att köpa en sx och skifta lite bitar om man vill åka gammalt.

Åker motardkit på gata det ytterst lilla jag kör, funkar kanon.
Det kommer nog funka åka crosscombi om man är lite openminded men baklampan skakar sönder så någon form av diodhistoria får man nog ordna där.

Resten håller rätt så bra så länge man inte ramlar
 
E-reggat finns ju inte kvar längre.
Det som det heter nu är Tävlingsfordon.
Och då får man en orange skylt.
Tävlingsfordon.jpg

Vad är då ett tävlingsfordon?
Enligt Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner så är det:
Tävlingsfordon
Motorfordon som har anpassats för tävlingsändamål och som får användas på väg genom undantag i föreskrifter eller beslut i enskilda fall enligt fordonsförordningen (2009:211)


Sen vad "beslut i enskilda fall" betyder är lite svårare att få fram, men Svemo har en liten text skriven gällande det:

Godkända MC

FÖRTECKNING ÖVER GODKÄNDA ENDURO/TRIAL MOTORCYKLAR
Registrerade motorcyklar ska vara utrustade i enlighet med gällande svenska trafikförfattningar. Enligt VVFS 2003:23, 28 kap. med ändringar och tillägg enligt VVFS 2004:169 och VVFS 2005:99, gäller särskilda krav för tvåhjuliga motorcyklar
som utrustats för tävlingsändamål.
Enligt 1§ är enduromotorcykel ett fordon som ändrats och utrustats för tävlingsändamål som är upptaget i av Svemo upprättad förteckning över tävlingsmotorcyklar och som genom särskilt beslut godkänts av
Vägverket.
Enligt 2§ skall tvåhjulig enduromotorcykel som utrustats för tävlingsändamål i stället för kraven i 4-24 kap. vid registreringsbesiktning uppfylla de krav som ställs enligt 28 kap.

Kortfattat innebär detta att:
- Indentifieringsmärkning (ramnummer) ska finnas,
- Bränsletank ska vara utförd i metall eller plast,
- Tändsystemet ska vara åtgärdat mot radiostörningar,
- Utvändigt fordonsbuller får vara högst 94 dB(A), mätt enligt samma regler som enligt NT.
- Väl fungerande bromsar på fram och bakhjul ska finnas,
- Stöldskydd behövs inte,
- Strålkastare i fram för hel- och halvljus samt bak- och stopplykta ska finnas,
- Körriktningsvisare behövs inte,
- Stopplykta inte behöver tändas när framhjulsbroms används,
- Kontrollampa för helljus behövs inte.
- Backspeglar behövs inte,
- Ljudsignalanordning ska finnas,
- Plats för montering av bakre registreringsskylt ska finnas,
- Instrument som visar hastigheten ska finnas.
- Undantag medges från avgasreningskrav

Enligt 3§ är motorcykel som omfattas av dessa föreskrifter på väg endast framföras av
förare med giltig förarlicens utfärdad av Svemo och brukas på väg endast i direkt
samband med träning och tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i
Svemo.
* Årslicens Enduro E, S, J, Klubb eller Trial E, S.
Årslicens Baslicens Enduro alt. Trial tidigast fr o m det år föraren fyller 66 år.


Nu tycker Svemo att de har ensamrätt på fordon med tävlingsskylt och för att framföra ett dylikt fordon så måste man ha licens hos dem. Det är nästan rätt, men inte helt. Man kan även vara medlem i Motorförarnas helnykterhetsförbund och få framföra tävlingsfordon.

Transportstyrelsen säger:
Tävlingsmotorcykel med tävlingsskylt
En tävlingsmotorcykel får bara köras på väg i samband med träning eller tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet eller Motorförarnas helnykterhetsförbund.
 
Hur tänkte du få hem hojen när du kraschat den ur körbart skick på banan utan släp? För att inte tala om hur mycket landsvägsutrustning på hojen som kommer skaka sönder rent allmänt.

En ren cross kan du nog få svårt att hitta med lv-reggning, men en enduro går ju bra. Den är väl kanske inte det optimala crossbanevapnet däremot, särskilt inte med blinkers, lyktor, backspeglar och allt sånt där väg-relaterat.
Skulle den sluta fungera på banan så får det ju lösas på något sätt. Har familj och vänner i Skåne, där jag bor och kommer köra.

Landsvägsutrustningen tänker jag hålla till ett minimum. Backspegel och lampor går ju att göra mycket enkelt avtagbart med rätt fäste.
 
Många försöker men ingen lyckas. Lyd allas råd och köp en dragkroksställning eller spara lite till så slipper du bli besviken.

Du hade fått betala mig bra mkt för att köra hem crossen efter en (förmid-)dags seriös crosskörning. Visst hade det funkat ett par ggr men det är inte hållbart i längden. Tyvärr.


Fan va nego jag verkar:). Det jag vill ha sagt är att du kommer inte kunna njuta av hela upplevelsen med det upplägget. När alla andra har bytt om och sätter sig vid grillen och snackar skit i depån så ska du köra hem i dyngblöta crosskläder och femgradigt skåneväder. Nä fy fan... :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Kan lugna dig med att alla som gnäller har antagligen inte testat själva. Jag kör min KTM EXC 520 (LV-reggad) ca 5km enkel väg till och från både crossbanan / Endurospåret varje träning. Fungerar ypperligt! (Gjort det nu i ca 4 månader)

Kan rekommendera att iaf med iaf en jacka / torr tröja att dra över allt inför dit / hemfärden
När det blir minusgrader så hänger jag crosshjälmen på väskan och drar på mig ingegralhjälmen istället..

Har precis som dig inte så står åkbudget, har börjat leta kärra nu då det blir lite tävlingar i Januari..
Blir lite tufft med 12-15 mil enkel väg...:hihi
 
Kör LV reggad enduro.

Nu har jag så långt till banan att jag tar den på flaket.

Men innan så körde jag.
 
Nåt sånt här är nog enda vettiga lösningen. Sen kanske TS kan dra med en lämplig 125a istället.
 

Bifogat

  • 10849936_10152939504768784_5813754877255039599_n.jpg
    10849936_10152939504768784_5813754877255039599_n.jpg
    102.3 KB · Visningar: 145
Kan lugna dig med att alla som gnäller har antagli9gen inte testat själva. Jag kör min KTM EXC 520 (LV-reggad) ca 5km enkel väg till och från både crossbanan / Endurospåret varje träning. Fungerar ypperligt! (Gjort det nu i ca 4 månader)

Kan rekommendera att iaf med iaf en jacka / torr tröja att dra över allt inför dit / hemfärden
När det blir minusgrader så hänger jag crosshjälmen på väskan och drar på mig ingegralhjälmen istället..

Har precis som dig inte så står åkbudget, har börjat leta kärra nu då det blir lite tävlingar i Januari..
Blir lite tufft med 12-15 mil enkel väg...:hihi

Kul att höra!

Hur tycker du att 525 funkar som cross? Kör du den som du hade kört en vanlig Motocross?

Är den registrerad strypt eller med full effekt? Vet du något om 12-kw-begränsningen som det snackas om på flera ställen?
 
Enduro skall det vara, de funkar även på crossbanan om man inte skall vinna VM.
Det verkar dumt att förstöra off road däcken på asfalt ...
Det är jobbigt att leda hem cykeln om man har kraschat ordentligt, -tänk på det...
 
Har du funderat på hur få med dig bensindunk o verktyg? Och framförallt depå mattan ingen crossbana låter någon stå utan miljömatta i depån.
 
Kul att höra!

Hur tycker du att 525 funkar som cross? Kör du den som du hade kört en vanlig Motocross?

Är den registrerad strypt eller med full effekt? Vet du något om 12-kw-begränsningen som det snackas om på flera ställen?

Svårt att säga då jag aldrig kört en ren crosscykel på bana. Det funkar ganska så bra, men på fjädring och växellåda märker man ju skillnad.

Den är full effekt, jag har ingen koll på strypningar..




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top