LV-Regga Kx500??

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Honda CR250 -87
Hej!

Har läst så himla mycket på Sporthoj.com och på Bike.se´s forum om att lv-regga Kx och Cr 500:or. En del säger att det INTE går, en del säger ATT det går. Hur är det nu egentligen?

Går det eller inte? Om det INTE går, varför i såfall?
OM det går, vad behöver göras?

Har läst att dessa motorerna inte trivs en längre stund på jämna varvtal, går det att lösa med mer oljeinblandning samt kanske kompsänkning och annan utväxling?

Kan man få lägre bränsleförbrukning av ovanstående med? Går det att montera större tank från annan hoj? Går det att regga den för passagerare om den går att lv-regga överhuvudtaget? Går det att förstärka den för passagerare så att den blir godkänd om det är fråga om att ramen ej håller?

Har också läst att det går att plocka hem gatreggade Cr500 och Kx500 från Tyskland och få dessa igenom svensk bilprovning. Vad är skillnaderna på dessa och svenska?

Det är ganska svårt. Dels den biten med bullerprov, bromsprov, avgasprover mm som är väldigt dyrt sen har du alla papper du måste få fram vilket är i princip omöjligt. Det går men i slutändan så ränka med jag tror jag läste något om 10k för inregistreringen och det är inte ens säkert att den gått igenom för de pengarna när du är klar. Sen finns det någon myndighet som ska godkänna skiten och de är där för att inte släppa ut några vansinnesgrejor eller leksaker på vägarna så där har du en till stolpe.
Skillnaden med en redan reggad i ett annat land är att det är väldigt änkelt att regga om den pga den redan är registrerad. 2020kr kostar det att regga om hojar inom EU har jag för mig sådär på rak arm utan vidare krångel så försök hitta en utomlands isf som är reggad. Finns dem här på forumet som kan förklara närmare vad det är för papper som ska fixas. Det var nåt med att trots ramnummer så räknas det inte pga hojen inte är reggad nåt sånt. :gnissla

Att regga som enduro går.

Att regga som vanlig landsvägsmotorcykel är i princip omöjligt pga saknas coc dokument dvs helfordonsgodkännande på hojen som krävs vid registreringsbesiktning.

Att importera en tyskreggad "gatfemhundra" vet jag inget om.

Finns en schysst cr 500 -98 på blocket för 25000 kr som är enduro reggad , (sen på med supermotardhjulen :D )

turbo-mupp skrev:
Hej!

Har läst så himla mycket på Sporthoj.com och på Bike.se´s forum om att lv-regga Kx och Cr 500:or. En del säger att det INTE går, en del säger ATT det går. Hur är det nu egentligen?

Går det eller inte? Om det INTE går, varför i såfall?
OM det går, vad behöver göras?

Har läst att dessa motorerna inte trivs en längre stund på jämna varvtal, går det att lösa med mer oljeinblandning samt kanske kompsänkning och annan utväxling?

Kan man få lägre bränsleförbrukning av ovanstående med? Går det att montera större tank från annan hoj? Går det att regga den för passagerare om den går att lv-regga överhuvudtaget? Går det att förstärka den för passagerare så att den blir godkänd om det är fråga om att ramen ej håller?

Har också läst att det går att plocka hem gatreggade Cr500 och Kx500 från Tyskland och få dessa igenom svensk bilprovning. Vad är skillnaderna på dessa och svenska?
Jag åkte en KX 500 på vägen för en del år sedan. Man fick byta svänghjul så du får ström till lyset, och sedan får du ta en tävlingslicens. Sedan för du köra på vägen, dock om man ska vara laglig är det till och från träning. Skjutsa, det är väl ändå too much på en sån knarr.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT