Lv-regga cross

Maarcuus

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2008
Hoj
Honda cr 250
Vet inte om jag skriver på rätt ställe, men iaf har jag lite frågor.

Kan man landsvägsregga en cross 250 2t, om man fixar allt som behövs för att vara i trafiken?
Om inte, om jag reggar en 450 är det 18 år eller är det 21år man måste vara?

Det är ganska svårt att lv-regga en cross. Och kostar ett antal tusenlappar. Om man lyckas.

Åldern för att köra en 450 beror inte på kubiken. Utan på effekten och vad den väger.

Kan man landsvägsregga en cross 250 2t?
- Svårt och onödigt dyrt.
Regler för A-begränsad:
* minst 375cc
* max 25kW motoreffekt
* max 0.16 kW/kg i effekt/tjänsteviktförhållande

a

Då borde de ju inte gå för en 250 har ungefär 50-60hk och det är över 25kw. Då ni säger dyrt vad är det som kommer att kosta? Skriv upp allt ni vet.

Det är ganska svårt att lv-regga en cross. Och kostar ett antal tusenlappar. Om man lyckas.

Är det? :va

1989 köpte jag mig en ny Yamaha YZ 125.

Allt jag behövde göra var att beställa en drös med papper från Hallman & Eneqvist, vilka var generalagent för Yamaha då.

Efter det förreggade jag cykeln, satte på ett 140W SEM-system, lysen, blinkers och reglage från en DT, och sedan var det bara att regbesikta den.

Svårt? -Inte ett dugg. Dyrt? -Allt är relativt, men inte dyrt vad jag kan minnas.

Nu var detta som sagt snart 20 år sedan, så saker och ting kan ha ändrats idag.

Ett hett tips till trådskaparen är att ringa generalagenten ifråga och fråga vad det kostar att få ut dom papper du behöver. Dom vet exakt vilka papper du menar, för det här gör dom flera gånger i månaden om inte oftare.

Därefter ringer du till Vägverket och frågar vad som krävs för att du ska få Enduroregga, alternativt landsvägsregga den.

Ring sedan Svensk Bilprovning, dom kan svara exakt på hur en regbesiktning går till, och vad den kostar.

-Lycka till! :tummenupp

Om ja ska ta körkort A för begränsad effekt max 25kw, då måste jag ju få ner minst 20hk. Vad ska jag göra då?

Regler för A-begränsad:
* minst 375cc
* max 25kW motoreffekt
* max 0.16 kW/kg i effekt/tjänsteviktförhållande
Minst 375cc gäller enbart vid uppkörning.

Svårt? -Inte ett dugg. Dyrt? -Allt är relativt, men inte dyrt vad jag kan minnas.

Nu var detta som sagt snart 20 år sedan, så saker och ting kan ha ändrats idag.
Just när det gäller landsvägsreggande så blir det dyrare och svårare än om man ska enduroregga.

Är det dessutom en cross som man köper begagnad så kan det bli nästan omöjligt. Detta eftersom att det kan vara svårt att bevisa ursprung på en fem år gammal cross som har bytt ägare ett tiotal gånger.

Det finns en tråd här eller på bike.se om någon som lv-reggade en cross för ett par år sedan.

Det har också tillkommeit en del nya lagar och regler sedan 1989. Så sent som för något år sedan så kom en föreskrift som gör det i princip omöjligt att lv-regga en hoj som inte uppfyller avgaskraven för Euro-3. En 250cc tvåtakt uppfyller inte Euro-3. Det är Euro-3 som gjort att i stort sett alla hojar nu för tiden har bränsleinsprutning och många även har katalysator.

Enduroregga går fortfarande att göra nästan lika enkelt som alltid. Men de medför ju en del begränsningar i hur hojen får brukas.

Köp en ktm exc 250/300 2T eller en Gasgas, dem är lv-reggade från början. Att lyckas lv-regga en cross idag är nog mer eller mindre helt omöjligt men tanke på alla krav gällande avgasrening, bullernivå osv..

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon