Lv-regg problem

gasgas_johan

Full Fart Spar Tid
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Nu: Cagiva Mito Evo Haft: GasGas sm och Aprilia Rs
Tjena har tänkt att LV-regga en yzf 250. eller en hondra crf 450. dem är crossar just nu inte enduro reggade. blir detta svårt att få dem godkände? dyrt? vad krävs? :Bugar

Edit: har sökt!! Fick inte riktigt den information jag ville ha :tummenupp
 
gasgas_johan skrev:
Tjena har tänkt att LV-regga en yzf 250. eller en hondra crf 450. dem är crossar just nu inte enduro reggade. blir detta svårt att få dem godkände? dyrt? vad krävs? :Bugar

Edit: har sökt!! Fick inte riktigt den information jag ville ha :tummenupp

Jag är inne på samma spår med en CRF 450 02. Honda köper sina LV-maskiner får HM i Italien har jag förstått. Ringde Honda och snacka med en kille där. Han sa att det GICK att landsvägsregga men det kosta till 200-400 000:-. Varför fick jag aldrig reda på. MEN min hoj är förreggad och jag har en skylt till den.

När jag ringde till bilprovningen sa dom att jag behövde ett tillverkningsintyg från Honda vilket jag har. Så jag antar att Honda killen bara snackade goja. För jag ser inte varför det inte ska gå att landsvägsregga en CRF. Det som kan bli problem är väl att hojen låter så förbannat samt avgaserna är väl inte dom renaste.

Jag ser inte varför man inte skulle kunna landsvägsregga en crf om man fixar så den uppfyller bilprovningens krav för reggbesiktning.

Jag ska försöka iaf.
 
En cross är betydligt svårare att regga pga av ljudbegränsningen. De låter mycket mer än vad en LV-reggad motard gör.

På en ren cross måste du ju först bygga ett elsystem så att du kan har lampor osv. Sen måste du får bort ljudet från motorn på nåt vänster.

Hagster; om du har en förreggad cross betyder det väl att du kan e-regga den, inte lv-regga?
 
Hagster skrev:
Jag är inne på samma spår med en CRF 450 02. Honda köper sina LV-maskiner får HM i Italien har jag förstått. Ringde Honda och snacka med en kille där. Han sa att det GICK att landsvägsregga men det kosta till 200-400 000:-. Varför fick jag aldrig reda på. MEN min hoj är förreggad och jag har en skylt till den.

När jag ringde till bilprovningen sa dom att jag behövde ett tillverkningsintyg från Honda vilket jag har. Så jag antar att Honda killen bara snackade goja. För jag ser inte varför det inte ska gå att landsvägsregga en CRF. Det som kan bli problem är väl att hojen låter så förbannat samt avgaserna är väl inte dom renaste.

Jag ser inte varför man inte skulle kunna landsvägsregga en crf om man fixar så den uppfyller bilprovningens krav för reggbesiktning.

Jag ska försöka iaf.

Jag tror att Hondakillen hade mer koll än bilprovningen, tyvärr. Om det bara var att ta sin cross och åka till bilprovningen, betala 300:- och hux flux ha en lv-reggad hoj skulle det inte dyka upp sånna här diskusioner en gång i veckan.
Här kan du läsa lite om vilka regler som gäller ang bullergränser hojen måste klara. http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949549

Vad står det i ditt "tillverkningsintyg" från Honda? Vad är din hoj såld som ny? Cross, enduro, motard?
 
Leffe skrev:
Jag tror att Hondakillen hade mer koll än bilprovningen, tyvärr. Om det bara var att ta sin cross och åka till bilprovningen, betala 300:- och hux flux ha en lv-reggad hoj skulle det inte dyka upp sånna här diskusioner en gång i veckan.
Här kan du läsa lite om vilka regler som gäller ang bullergränser hojen måste klara. http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949549

Vad står det i ditt "tillverkningsintyg" från Honda? Vad är din hoj såld som ny? Cross, enduro, motard?

Ja, det tror jag med. Men det som borde begränsa är ljud/avgas tycker jag. Det BORDE ju gå att fixa.

Det står att hojen är importerad och förtuyllad av Honda MC Svenska AB

Lite om bränslesystem, bromsar, cylindervolym, effekt, tankvolym och totalvikt.
 
Hagster skrev:
Ja, det tror jag med. Men det som borde begränsa är ljud/avgas tycker jag. Det BORDE ju gå att fixa.

Det står att hojen är importerad och förtuyllad av Honda MC Svenska AB

Lite om bränslesystem, bromsar, cylindervolym, effekt, tankvolym och totalvikt.

Ok! men tror du verkligen din hoj kommer ner till 80 DB när du kör ett förbipassernande bullertest???

Här pratar vi om insugsljud,avgassytem,däck mm som ska vara tysta!
 
Vad får du 80db från? Trodde 103db gällde. Den siffan kommer man väl ner i med ett gatrör?
 
BillS skrev:
Vad får du 80db från? Trodde 103db gällde. Den siffan kommer man väl ner i med ett gatrör?



:7peta 103 Db gäller ENBART vid vanlig besiktning och INTE regbesiktning om man ska gå efter helfordonsgodkända fordon!

Så det är inte alltid att bara köra in och tro den ska gå igenom. Mkt byråkrati i dagens samhälle nu för tiden!
 
motardnisse skrev:
:7peta 103 Db gäller ENBART vid vanlig besiktning och INTE regbesiktning om man ska gå efter helfordonsgodkända fordon!

Så det är inte alltid att bara köra in och tro den ska gå igenom. Mkt byråkrati i dagens samhälle nu för tiden!

Senast jag talade med SBP så sa dem att 86Db var gränsen.....Lite bättre än 80 db
 
one4fun skrev:
Senast jag talade med SBP så sa dem att 86Db var gränsen.....Lite bättre än 80 db

Allt över 80Db är alltid ett stort + men man kan ju alltid hoppas på högre nån gång, men risken är minimal med tanke på allt miljösnack mm!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top