Lustigt(?) startproblem

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
Idag hade den stått i ett par dagar. Startar utan problem på första försöket. Jag kör 6 mil, står still i 2 timmar, försöker starta sedan utan framgång. Startmotorn rullar och reläet klickar, men inget mer händer. Springer igång den. Kör hem och parkerar skrotet. Gick ner alldeles nyss för att testa. DÅ spann den minsann innan man hann trycka på startknappen. :mad:

Japp, detta eviga problem dessa vårtider. Men det lustiga med detta är att den startar typ varannan gång. Har säkert kört sammanlagt uppåt 50 mil sen påställning. Känns som att det är lotteri om den ska starta eller inte. Börjar bli riktigt jobbigt. Är själv inte jädra händig och teknisk av mig. Men har uteslutit dåligt laddat batteri och taskiga stift. Fler tips emottags med öppna armar!

[Ja, jag har sökt och läst 5011 (femtielva) trådar om startproblem....]

JoUh skrev:
Idag hade den stått i ett par dagar. Startar utan problem på första försöket. Jag kör 6 mil, står still i 2 timmar, försöker starta sedan utan emottags med öppna armar!

[Ja, jag har sökt och läst 5011 (femtielva) trådar om startproblem....]

låter som dålig solenoid... kolla upp den.

Edit: det är den som "drar fram" startdrevet mot startkransen.

Edit2: eller snurrar jag i nattmössan? det kanske inte funkar som på en bil? :3freak

Glömde även nämna den superviktiga detaljen att:
När den inte vill starta så är den digitala klockan och trippmätaren nollställda. :va

JoUh skrev:
Glömde även nämna den superviktiga detaljen att:
När den inte vill starta så är den digitala klockan och trippmätaren nollställda. :va

Dålig laddning i batteriet? Mät!

.

startmotorkopplingen kanske. Suzuki har en sån och vad jag har hört så brukar liknande fenomen uppenbara sig om den är paj. min hoj trilskades idag när jag skulle starta den och det visade sig vara on/off knappen på omkopplaren på styret som glappade...

Lurch skrev:
Dålig laddning i batteriet? Mät!

.

Räcker det med att batteriet är "dåligt laddat", eller ska det vara helt urladdat för att de ska nollställas??? För helt urladdat är det ju inte eftersom det orkar dra igång startmotorn..

JoUh skrev:
Räcker det med att batteriet är "dåligt laddat", eller ska det vara helt urladdat för att de ska nollställas??? För helt urladdat är det ju inte eftersom det orkar dra igång startmotorn..

Ett batteri kan vara bra laddat även om det är kasst. när bytte du batteri senast?

Jag fick avbrott i mitt bilbatteri idag. Motorn gick ett halvt varv snabbt som den brukar och sen slocknade ALLT. Fick låna startkablar och kopplade in ett gammal MC-batteri som ersättning för bilens torskade batteri. Funkade gjorde det iaf - med lite starthjälp. Tog mig hem. Knackar du lite lätt på batteriet med en gummiklubba så bör du kunna upptäcka om det är battericellerna som har taskig kontakt med varandra. Kolla även batteripolerna efter glappis.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti