Lustig recension av BMW s1000rr i DN

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Herre min Gud vilka höga hästar folk här inne vill sitta på!

Usch så hemskt att behöva läsa en artikel i en svensk dagstidning som inte recenserar en sporthoj genom att bränna Sthlm-Nürnberg på 2,5 h och sen gasa satan 14 varv tills titanproteserna i knäna slitits fram! Sen bara tanka jetbränsle, fuck you-burnout:a tillbaka till fjollträsk och sen skriva att den är lite väl tam på högsta växeln när man ligger och trycker i rödmarkerade 14-16k varv och att den låter som en symaskin utan öpphet blÅz!

Känns som att tillväxten av motorjournalister är säkrad, bara rekrytera direkt härifrån sh!

Det är inte höga hästar det handlar om att ta en sak för vad det verkligen är!
Du kan inte ta den hårigaste sporthojen på marknaden och recensera den efter custom manualen! För att det skall bli någon ordning får du ju i så fall bedöma alla efter samma mall vilket blir fel då de har helt olika användningsområden.

Men fundera lite om då någonsin sett ett recension av en sportbil(eller vanlig bil) där de säger att efter 2500varv på 6:an så bryter du mot motorvägsfart eller att det inte finns fästen för barnstolen i ferrarin..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur mycket man än vill så kan aldrig en Launch Control översättas med "avfyringsassistenten" i fordonstermer.
Startassistans, möjligen. Hela artikeln är trevligt pårökt för att vara DN om inte annat.

Assistent, varför använder man inte ett mer svenskt ord som hjälpreda istället, vi bor väl för böfvelen i Svea Rike :4skrika
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Växelassistent är ju ett grymt bra ord. Snabbväxel skulle funka också, och är lite rakare översatt. Men det är klart, engelska ord är alltid så mycket coolare.

Fram för mer svenska i skrift!
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
aldrig i livet - då är jag totalt chancslös!

Näh typ: fastergearshiftmechanicsfordummies...

Super four-stroke engine with ultra power deluxe all-night day cream. For exclusive use with the BMW© slim design sprocket chamber and upperbody tone defintion sound.

Ingen vettig människa vill vara amerikan, så varför prata och skriva som dom?

P.S. Ser att jag gjorde fel i min text ovan. Varje ord ska självklart skrivas med stor begynnelsebokstav.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Alla sporthojar är väl bättre och säkrare att framföra i trafiken än samtliga andra hojar? I lagliga hastigheter så har dom överlägset bäst chassi, bromsar osv än tex en gammal CB, med trumbromsar och spagettichassi, som många skulle anse vara otroligt säker eftersom den inte går så fort...
På vilket sätt skulle det vara en fördel att köra t.ex. en R1 om det springer ut en älg framför dig när du är ute och glider på en höstkall och regnvåt 70-väg jämfört med om du hade kört en ER-6n med ABS-bromsar?

Men jag kan hålla med om att recensentens jobb inte är särskilt väl utfört. Särskilt de sista meningarna stör jag mig på:
"Det är den sanslösa effekten och kraften som förändrar allt. De är omöjliga att nyttja på allmän väg om man vill följa lagar och regler. I motorvägsfart med sexan i hamnar varvtalet endast på 5 000 varv/min. Det finns alltså ytterligare 9 000 varv/min att utnyttja …

Det här gör mig alltmer frustrerad. Man vrider till, kör om, och hamnar snabbt i hastigheter man inte borde vara i. S 1000 RR är en högteknisk högfartsmissil som passar bäst för den som både vill köra till vardags och på bana.
"

Hur många fordons motoreffekt kan man till fullo utnyttja på svenska vägar utan att riskera körkortet? Kanske en Nissan Micra eller en 125a på sin höjd. Hade han varit lika frustrerad om han provkört en Volvo V70 med en toppfart på 180kmh? Har första utkastet av recensionen varit mera positivt med att han sedan tvingats av någon redaktör till att tona ner entusiasmen och komma på några negativa saker att kasta in? För motorcyklar är ju som alla vet dödsleksaker och inget som bör få hyllas i Dagens Nyheter hur som helst.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den där artikeln ser ju ut som vilken artikel som helst i svenska Motorrad, det vill säga en tveksam översättning av det som står i den tyska broschyren för hojen i fråga.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
DN+motorcyklar+bilar=ingen bra kombination. Det var förövrigt Jaques Wallner och Lasse Swärd som började rekommendera folk att köpa minsta dieselmotorerna i cabrioleter :gnissla
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Avfyrningsassistent? Måste väl vara den man ropar till att trycka på den stora röda knappen?
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Det är inte höga hästar det handlar om att ta en sak för vad det verkligen är!
Du kan inte ta den hårigaste sporthojen på marknaden och recensera den efter custom manualen! För att det skall bli någon ordning får du ju i så fall bedöma alla efter samma mall vilket blir fel då de har helt olika användningsområden.

Men fundera lite om då någonsin sett ett recension av en sportbil(eller vanlig bil) där de säger att efter 2500varv på 6:an så bryter du mot motorvägsfart eller att det inte finns fästen för barnstolen i ferrarin..

Du har inte läst alla inlägg va? Om inte de symboliserar att sätta sig själv på höga hästar kan vi skrota det uttrycket i svenska språket.

Hojen som säljs är väl reggad för att köras på landsväg, eller? Men du anser att man inte ska få recensera den som en landsvägshoj då?
För att svara på frågan åt dig: nej såklart får man inte det! Hej kom och hjälp mig byta kolvuppstudsarfjäder, ställa tomgången på 10 k varv/min och sen köra ihjäl en 70-åring som korsar gatan, det är ju så det ska vara! Så dum jag är.

Har du fått svar på din ansökan som dn:s nya sporthojstestare än?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top