lustgassystem till en tzr 125:a? :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
tjena!
undrar om någon här vet om det finns nåt lustgassystem (inte alltför stort eller sådär, mer för statusens skull) som skulle passa på en yamaha tzr 125:a, var man får tag på det, hur man installerar det och vad det kostar?
tacksam för svar:D
 
bushido skrev:
2481943 tjena!
undrar om någon här vet om det finns nåt lustgassystem (inte alltför stort eller sådär, mer för statusens skull) som skulle passa på en yamaha tzr 125:a, var man får tag på det, hur man installerar det och vad det kostar?
tacksam för svar:D

Mycket dumt att göra på en 125'a, kostar mer än det smakar.
Byt motor istället till en 200cc.
 
burner skrev:
2481948 Mycket dumt att göra på en 125'a, kostar mer än det smakar.
Byt motor istället till en 200cc.

jo kanske, men jag får ju inte köra större hojjar ännu så... finns det inget litet system som inte kostar alltför mycket men som ger lite effekt och som ser kaxigt ut?
det behöver inte smaka alltför mycket, bara det inte kostar alltför mycket.
varför är det dumt att göra på en 125:a förresten?
 
bushido skrev:
2481951 jo kanske, men jag får ju inte köra större hojjar ännu så... finns det inget litet system som inte kostar alltför mycket men som ger lite effekt och som ser kaxigt ut?

Jo, men är du orolig över att bryta mot lagen så gör du även det om du kör med
tex. NOS då ursprungseffekten ökar.

Men visst går det, här är ett system som passar upp till 250cc och är till 2-taktare.

http://www.holley.com/03100NOS.asp

Kostar kanske mellan 3000kr och 5000kr.
 
burner skrev:
2481955 Jo, men är du orolig över att bryta mot lagen så gör du även det om du kör med
tex. NOS då ursprungseffekten ökar.

Men visst går det, här är ett system som passar upp till 250cc och är till 2-taktare.

http://www.holley.com/03100NOS.asp

Kostar kanske mellan 3000kr och 5000kr.

jo, det har du i och för sig rätt i... men det är ändå nåt med det där med större motor som känns grövre än att trimma originalaren:D ok, ska kolla det! danke:D
 
Last edited:
Kommer int eihåg sidan , men var någon engelsman som hade klämt på ett NOS system på en RD 125.
Borde inte vara allt för svårt att googla.

Ska väl vara ungefär samma motor som i din.

Det höll tydligen ihop en hel sommar innan härdsmältan kom.
 
Det är tufft om det skulle lira - dock är det svårbemästrat på en tvåtaktare och väldigt argsint och oförlåtande om man inte kan kemin bakom det hela till 100 procent och får det att lira i praktiken.
 
andersbrink skrev:
2483102 Det är tufft om det skulle lira - dock är det svårbemästrat på en tvåtaktare och väldigt argsint och oförlåtande om man inte kan kemin bakom det hela till 100 procent och får det att lira i praktiken.

det är det jag vill fixa till ;)

WebGringo skrev:
2483081 Kommer int eihåg sidan , men var någon engelsman som hade klämt på ett NOS system på en RD 125.
Borde inte vara allt för svårt att googla.

Ska väl vara ungefär samma motor som i din.

Det höll tydligen ihop en hel sommar innan härdsmältan kom.

hmm, vet du vilket system han använde och var han fått det ifrån? för jag har en rd också:D
 
Last edited:
170 cc kit finns ju annars att köpa jag tror att det räcker faktiskt. annars kan du ju sätta en turbo på den. Yamaha center i gbg har en turbotrimmad tzr tror dom klämde ur 55 bakhjuls häst på den vid 1 bars tryck. Någon kan ju rätta mig om jag har fel
 
Nackdelen med lustgas är att gör du det minsta fel med gaspådrag eller slår av
lustgasen försent, nån grad fel i tändinställningen så säger det poff och så har du en massa delar som förhoppningsvis inte träffar dig, alt. låser bakhjul och då blir det intressant... Till bilar finns det jättefina kontrollcenters som sköter det mesta åt dig, ställer om tändning efter en mängd faktorer, ökar soppaflödet, aktiverar olika triggers vid vissa varvtal osv osv och det kan fortfarande gå åt skogen..
Så att sätta en lustgas system på framförallt en fuggehoj känns som att be om att göra sig illa...

Just my .02
 
Åtminstone en moped har haft lustgas i Sverige, när det fungerade så gick det visst fenomentalt men minsta lilla fel så gick kolv och cylinder åt skogen. Lustgas är ett enkelt sätt att höja motoreffekten lite, men ett ännu enklare sätt att sänka den till noll...:rolleyes:

Om du inte har blivit avskräckt så säljer Streetcar i Varberg ett lämpligt litet NX-kit. Runt 7000kr om jag minns rätt.
 
Gör så här:

Köp en soda-streamer-tub och fäst någon stans nära växelpetaren eller bromspedalen (helst med silvertejp för några extra hk), dra en slang från soda streamern till luftinsuget på fuggen (Du får inte fästa den, lägg bara på den och hoppas att den ligger kvar när du kör i 300 på slangen). Sätt i en lustgaspatron istället för kolsyrepatron i soda-streamern (finns att köpa på olika små skumma affärer i gbg i alla fall). Sen är du good to go, när porschen drar upp bredvid dig och tokvarvar så drar du full gas och trycker till knappen på sodastreamern med foten (luta dig framåt för säkerhets skull) så skall du se att han inte har ett skit att sätta emot!:yoparty
 
Mayer skrev:
2485014 Gör så här:

Köp en soda-streamer-tub och fäst någon stans nära växelpetaren eller bromspedalen (helst med silvertejp för några extra hk), dra en slang från soda streamern till luftinsuget på fuggen (Du får inte fästa den, lägg bara på den och hoppas att den ligger kvar när du kör i 300 på slangen). Sätt i en lustgaspatron istället för kolsyrepatron i soda-streamern (finns att köpa på olika små skumma affärer i gbg i alla fall). Sen är du good to go, när porschen drar upp bredvid dig och tokvarvar så drar du full gas och trycker till knappen på sodastreamern med foten (luta dig framåt för säkerhets skull) så skall du se att han inte har ett skit att sätta emot!:yoparty

det är sånt där jag vill höra ;) risker? kompabilitet med 125:a?
 
bushido skrev:
2487627 det är sånt där jag vill höra ;) risker? kompabilitet med 125:a?

Är du seriös kan du lägga ner hela projektet med en gång. :tomten


Krävs bra mycket kunskap för att lustgasmata en motor. Vilket verkar saknas ganska rejält..
 
bushido skrev:
2487627 det är sånt där jag vill höra ;) risker? kompabilitet med 125:a?
Jadu risker och risker, jag har sett flera killar använda det på trimmade 125-250cc vespor som är 40 år gamla men de höll då iaf. Bara man inte använder det alltför ofta...

(följande inträffade på strippen på säve flygplats)
Ena killen som hade fäst soda-streamern vid fotplattan började med att trycka in lustgasen på 2:an men det gick inte så bra så han bestämde sig för att köra in den på 1:an istället. Det funkade bra tills dess att han släppte upp kopplingen för snabbt, hojen reste sig, varpå han råkade komma åt soda-streamern med foten när han försökte få balans på bakan. Detta resulterade ju så klart i att han slog över ganska brutalt och delar, olja och bensin spreds över startområdet:näsblod


Sen vet jag inte hur din hoj är du får väl kanske pilla lite så du inte får allt för mycket luft igenom fuggen...Om du inte är allt för rädd om din hoj är det väl värt ett försök:)

(skyll inte på mig bara om något går snett:tungan )

// Mayer
 
Mayer skrev:
2488209 Jadu risker och risker, jag har sett flera killar använda det på trimmade 125-250cc vespor som är 40 år gamla men de höll då iaf. Bara man inte använder det alltför ofta...

(följande inträffade på strippen på säve flygplats)
Ena killen som hade fäst soda-streamern vid fotplattan började med att trycka in lustgasen på 2:an men det gick inte så bra så han bestämde sig för att köra in den på 1:an istället. Det funkade bra tills dess att han släppte upp kopplingen för snabbt, hojen reste sig, varpå han råkade komma åt soda-streamern med foten när han försökte få balans på bakan. Detta resulterade ju så klart i att han slog över ganska brutalt och delar, olja och bensin spreds över startområdet:näsblod


Sen vet jag inte hur din hoj är du får väl kanske pilla lite så du inte får allt för mycket luft igenom fuggen...Om du inte är allt för rädd om din hoj är det väl värt ett försök:)

(skyll inte på mig bara om något går snett:tungan )

// Mayer

ok, men den exploderar iallafall inte? för isåfall gäller det ju bara att vara försiktig med när man använder den och hur och sådär, bara motorn inte smäller är det bra:D var får man tag i lustgaspatroner?
 
Gott råd, skippa experimententet (det är f.ö. inget experiment, många har gjort det tidigare - med brända kolvar som resultat) med REN lustgas... det är BENSINEN som ger effekt, inte lustgasen. Lustgas ger extra syre vid en förbränning. För att något ska förbrännas = effekt måste det finnas något att förbränna. Lustgas är inte brännbart.

Vet du inte exakt hur lustgas fungerar, skippa ens tanken på att "prova". Härmed avslutas min prenumeration på denna tråd.
 
bushido skrev:
2488625 ok, men den exploderar iallafall inte? för isåfall gäller det ju bara att vara försiktig med när man använder den och hur och sådär, bara motorn inte smäller är det bra:D var får man tag i lustgaspatroner?

Jag kan inte säga mer än att på de två-tre hojarna som jag har sett köra med denna metoden har inget sprängts, tyvärr såg jag bara dessa hojar köra en dag på strippen och kan därför inte uttala mig om eventuellt slitage eller hur ofta de använder lustgasen. När det gäller att få tag i lustgaspatroner som passar så vet jag inte var du bor men här i Gbg så kan de köpas i 10- och 100-pack på en affär som heter Bodega...(http://www.bodega.se) ett 10-pack kostar runt 20 spänn har jag för mig.:tummenupp

Ps. du skulle ju även kunna överväga att läsa och fundera på om inte de mest kunniga angående lustgas i denna tråden kanske verkligen har något klokt att säga:tungan...Ds.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top